An Louwagie (Black Tiger Belgium) over ethisch omgaan met big data
Al meer dan dertig jaar is Black Tiger Belgium actief op de Belgische markt als specialist in data, zij het in verschillende hoedanigheden. In maart vorig jaar nam de Franse groep Black Tiger het toenmalige Bisnode over. Nog vorig jaar nam Roularta Media Group de afdeling handelsinformatie over waardoor Black Tiger Belgium zich nu volop zal focussen op haar B2C-activiteiten met haar innovatieve big data platform. Een begrip dat misschien ver-van-je-bed lijkt voor ondernemers, maar dat allesbehalve is. An Louwagie, Marketing Communications Lead, licht een en ander toe.
Tekst: Mathieu Wouters - Foto: Black Tiger
De sector van ‘big data’ waarin jullie actief zijn, lijkt soms wat flou. Wat kunnen jullie voor jullie klanten betekenen?
An Louwagie: “Onze missie is het ontsluiten van de data van bedrijven, die betrouwbaar maken en zorgen dat ze conform zijn aan de GDPR-wetgeving. Data zijn vandaag de dag een levensader voor ondernemers, ze leveren immers een uniek zicht op de klant. Maar die data moeten wel betrouwbaar zijn om geen foute beslissingen te nemen of foute campagnes op te zetten. Bovendien moet je beseffen dat over hoe meer data je beschikt, hoe groter de kans is dat je ergens tegen de GDRP-regels indruist.”
“Met onze software, het Master Customer Data Platform (Master CDP) kunnen gebruikers gegevens centraliseren, opschonen, structureren en exploiteren om zo de activiteiten te verrijken en een real time overzicht te bieden van de klantgegevens en dit op een volledige conforme manier. Door al die toepassingen in één pakket te steken, mogen we zeggen dat Black Tiger een uniek product op zak heeft.”

Uniek zeg je, maar wat is het grote voordeel voor bedrijven die jullie software gebruiken?
“Dé toegevoegde waarde is dat het platform tal van toepassingen combineert. We hebben een klant die vroeger voor elke stap in het databeheer een ander systeem gebruikte. Als een consument wilde weten welke gegevens dat bedrijf over hem of haar had, kon het tot 5 dagen duren voor die gegevens verzameld waren. Dat is niet alleen allesbehalve klantvriendelijk, het is ook strijdig met GDPR. Onze visie is dat je in ‘real time’ moet kunnen weten over welke data je beschikt, niet na een proces van dagen of zelfs uren.”
“Een ander aspect is dat we geen kant en klare softwarepakketten gaan leveren bij de klanten, maar op maat van elk bedrijf werken. Je kunt onze software vergelijken met legoblokjes. In functie van de noden gaan we blokjes combineren en zo tot een geheel komen dat precies is wat de klant nodig heeft.”
Het blijft de gemoederen wel bedaren, dat bedrijven zoveel data hebben over ‘Jan met de pet’. Hoe zou je consumenten geruststellen?
“We geloven dat de geruststelling zit in het feit dat als je ons Master CDP gebruikt, het bedrijf je meteen kan zeggen over welke gegevens ze beschikken, hoe ze verwerkt worden en ook meteen al jouw rechten kan laten gelden. Dat gaat over het recht op inzage, rectificatie en aanvulling, het recht om vergeten te worden, enzovoort. Bovendien garandeert het gebruik van ons platform dat alle data steeds conform met de wetgeving bewaard worden.”
Met onze software hebben we een product dat het bedrijven mogelijk maakt betrouwbare en compliant data te ontsluiten voor alle bedrijfsdoeleinden.
An Louwagie, Marketing Lead bij Black Tiger Belgium
Afgelopen jaar veranderde er heel wat voor jullie. Bisnode werd Black Tiger Belgium, maar opmerkelijk was ook dat jullie de B2C-databroking activiteiten stopten, nochtans een belangrijk deel van jullie business. Waarom die keuze?
“Dat kan inderdaad opmerkelijk lijken, maar als je kijkt naar het grotere plaatje is het dat niet. De strategie en de positionering van de Black Tiger groep is gebaseerd op 3 pijlers: ethiek, transparantie en innovatie. Al onze oplossingen en activiteiten moeten rigoureus voldoen aan deze drie voorwaarden, zonder compromis. Onze B2C-databroking activiteiten behaalden niet het gewenste niveau van transparantie zoals nagestreefd door het Black Tiger hoofdkwartier, met deze beslissing als gevolg.”
Black Tiger is een door en door Brussels bedrijf. Vandaag opereren jullie vanuit Anderlecht. Is dat een troef of uitdaging?
“Zeker en vast een troef! Onze locatie is bijzonder goed bereikbaar met auto, fiets en openbaar vervoer. We zitten tussen twee metrostations en hebben een Villo-fietsenstalling voor de deur. Bovendien zitten we hier vlakbij veel van onze klanten – vaak grote bedrijven als banken, verzekeraars, telecom of retailers. Kers op de taart is de aanwezigheid van de Europese instellingen. Zo zitten we letterlijk dicht bij de wetgevende macht, waardoor we voeling houden met op til zijnde veranderingen of verschuivingen in aandachtspunten. Zo staat ethisch omgaan met data vandaag hoog op de agenda op het Europese niveau, iets waar ook wij actief mee bezig zijn.”
Is jullie ligging ook een troef voor potentiële werknemers?
“Het grote voordeel is de centrale ligging. We beperken ons niet tot Brussel bij het zoeken naar nieuwe mensen, omdat de profielen die we zoeken niet dik gezaaid liggen. Momenteel willen we vooral salesprofielen aanwerven, maar de markt is krap. Je moet bij Black Tiger immers van vele markten thuis zijn: we willen mensen die beslagen zijn op technisch vlak, maar evengoed kunnen op hoog niveau gesprekken kunnen voeren met marketeers en CEO’s.”
“Dat salesteam hebben we nodig om onze doelen op korte en lange termijn te realiseren. Het product staat er immers, nu moeten we het in de markt zetten. Dat willen we doen door onze brand awareness op te krikken. In eerste instantie in België, maar ook internationaal.”