Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Kantoor verhuizen naar het centrum levert winst

Kantoor verhuizen naar het centrum levert winst

  • 12/10/2023

Sven Marinus, CEO Pluxee (Sodexo Benefits & Rewards Services)

In december verhuist Sodexo zijn Brusselse kantoren van de Pleinlaan in de tweede gordel naar de buurt van het centraal station. “We besparen aanzienlijk, en worden duurzamer en aantrekkelijker voor medewerkers.” Sven Marinus, CEO Belux van Sodexo Benefits & Rewards Services is enthousiast. Ook over verzelfstandiging van de Sodexo-afdeling, onder de nieuwe naam Pluxee.

Interview: Rachida Bou M'Barek en Jan Van Doren

Het worden cruciale weken en maanden voor Sven Marinus, met de geplande verhuis en de lancering van Pluxee. De Sodexo-groep kiest voor een nieuwe stek aan het centraal station, in het gerenoveerde Shell-gebouw. Sodexo Benefits & Rewards Services, de afdeling gekend van de maaltijd- en dienstencheques, wordt verzelfstandigd onder de nieuwe naam Pluxee, en gaat volgende jaar naar de beurs. Genoeg stof voor een gesprek met de CEO in Brussel. We ontmoeten hem op de Kunstberg, aan het centraal station, waar de nieuwe kantoren komen.

Terwijl tal van bedrijven Brussel verlaten voor de rand, opteren jullie voor een verhuis naar het centrum. Waarom?

Marinus: “De corona-periode heeft ons geleerd dat mensen meer dan ooit toe zijn aan een nieuwe manier van werken, met andere verwachtingen. We hebben naar onze medewerkers geluisterd en een bevraging georganiseerd over mogelijke herlocatie en inrichting van nieuwe kantoren. Daarbij kwam het Brusselse centrum, rond het centraal station, naar voor als meest gewenste locatie, gevolgd door Brussel-noord en in derde orde pas de rand.”

Sven Marinus

Was er een verschillende houding naar leeftijdsgroep?

“Neen, dat was vrij gelijk verspreid. De duurzaamheid wordt door onze medewerkers ook steeds belangrijker gevonden. Wij hebben een plan voor zero-emissie  tegen 2035, terwijl EU 2050 vooropstelt. Deze verhuis past daar in. Een locatie in het centrum van Brussel laat toe om veel duurzamer naar het werk te komen. Tegelijk bood de verhuis een opportuniteit om in te spelen op het nieuwe werken, met minder kantoorruimte en een inrichting die meer teamwork bevordert. We gaan nu met al onze 250 vaste medewerkers op één verdieping zitten, terwijl we nu gespreid over verschillende verdiepingen zitten. Niet iedereen kan op hetzelfde moment op kantoor zijn. We gaan afspraken maken voor de aanwezigheid van teams. Bovendien hebben we de flexibiliteit om beroep te kunnen doen op coworking-spaces die hier direct in de buurt voorhanden zijn.”

Brussel kent wel hoge kantoorbelastingen, die de jongste jaren sterk gestegen zijn. Dat nemen jullie er bij?

“Dat woog alleszins niet op tegenover de belangrijke voordelen van deze verhuis, in termen van duurzaamheid en kostenbesparing. We kunnen door de verhuis onze CO²-uitstoot met 50% verminderen. We realiseren een kostenbesparing van 40%: ons nieuw kantoor is wel duurder per vierkante meter, maar dat wordt meer dan gecompenseerd met een vermindering van de kantooroppervlakte met 60%. En het is voor medewerkers een plus dat het kantoor makkelijk bereikbaar is met openbaar vervoer…”

Maar het treinverkeer is wel vaak gestoord, en de stationsbuurten zijn vaak niet zo veilig en proper…

“Dat kan zeker allemaal beter. Maar het centrum biedt toch meer beleving, met horeca en cultuur vlakbij. Zeker Brussel Centraal heeft hier heel wat te bieden.”

Hoe groot is jullie vloot aan bedrijfswagens? Houden medewerkers daar nog aan vast? Of gaan ze meer voor openbaar vervoer gaan?

“We hebben een 100 bedrijfswagens. Maar er is een groeiende interesse voor een mobiliteitsbudget, waarbij je ook verplaatsing met openbaar vervoer of fiets kan financieren. Onze Brusselse medewerkers zijn daar sterk in mee: van de 27 die kunnen opteren voor een mobiliteitsbudget hebben er 25 dat effectief gedaan. De mogelijkheid om dit budget ook aan te wenden voor huur van een woning of aflossing van hypotheek speelt daar. Nu deze optie is verruimd voor telewerkers buiten Brussel, is er ook bij die groep meer interesse. Dat we nu veel beter bereikbaar zijn met openbaar vervoer speelt daar ook in mee.”

Jullie blijven met deze verhuis de kaart van Brussel trekken. Waarom?

“Onze onderneming is actief in heel België. Het is belangrijk dat we representatief zijn voor heel het land, voor het Nederlandstalige en het Franstalige landsdeel. Dan kom je automatisch in Brussel uit. Het is ook onze hoofdstad, die internationaal goed geconnecteerd is. Als internationaal bedrijf is dat ook belangrijk.”

Hoe gaat het met jullie “war for talent”?

“We hebben het moeilijk bepaalde profielen aan te trekken, zoals voor functies in IT en digitalisering. Vandaar werken we ook wel met consultants, omdat die experten vaak niet vast in één bedrijf actief willen zijn. Uiteraard gaan we er verder van uit dat door onze nieuwe vestiging we aantrekkelijker gaan worden, ook voor pendelaars. We hebben overigens een ruim regime van telewerken. Vandaag vragen we onze medewerkers om acht dagen per maand, en zeker één dag per week aanwezig te zijn. We gaan dit evalueren, waarbij de belangrijkste toetssteen zal zijn: wordt er goed samengewerkt? We hebben ook een tool om de medewerkers systematisch te bevragen naar hun behoeften en verwachtingen. Die bevraging slaat overigens ook op de eigen producten die we in de markt zetten, cheques of premies. De resultaten van de interne bevraging zijn dan ook meteen nuttig voor een evaluatie van onze diensten en producten.”

Jullie nieuwe naam Pluxee wordt dit najaar in België in de markt gezet. Volgend jaar volgt dan de verzelfstandiging. Wat zijn de ambities? Welke opportuniteiten zien jullie?

“Pluxee staat voor “plus employee engagement” met dan een x die staat voor multiplicator door connecties tussen medewerkers, klanten, handelaars, consumenten en lokale gemeenschap. We hebben de jongste jaren gezien hoe relevant onze business is. Vroeger werd er al eens meewarig gedaan over de “cheques”, toen het nog papieren producten waren. Thans worden ze steeds meer digitaal aangeboden. Dat levert ook heel wat extra informatie op over gebruikers en leveranciers, met meer feedback-mogelijkheden. Dat maakt constante verbeteringen mogelijk. Onze producten worden steeds meer gewaardeerd, als instrumenten van koopkracht, stimulans voor engagement, injectie in de lokale economie, en ook sturing naar ecologisch gedrag. Onze ecocheques sturen naar milieuvriendelijke producten, het is een vorm van positieve nudging. Daar bestaan studies over. In het buitenland wordt steeds meer gekeken naar onze producten die we op de Belgische markt konden ontwikkelen.”

Wat is Pluxee?

  • Pluxee is de nieuwe naam van Sodexo Benefits & Rewards Services, de afdeling voor werknemersvoordelen en medewerkersbetrokkenheid, vooral gekend voor de uitgifte van maaltijd-, diensten- en ecocheques.
  • De afdeling is één van de pijlers binnen Sodexo-groep, een Franse multinational met 420.000 medewerkers actief in 56 landen. Het grootste deel van de activiteiten heeft betrekking op cateringservices voor bedrijven en publieke instellingen.
  • In België telt Sodexo een 3.200 werknemers, waarvan een 500 op de zetel in Brussel. Daarvan is de helft actief voor Pluxee.

Wie is Sven Marinus?

  • Country CEO België Luxemburg Sodexo Benefits & Rewards Services (thans Pluxee genaamd) sinds drie jaar.
  • Tien jaar actief bij Sodexo in verschillende managementfuncties. Voordien CEO Alfacam Group en manager bij Brussels Airlines.
  • Studeerde af als handelsingenieur aan de Universiteit Antwerpen in 1998.
  • Woont in de Antwerpse regio, en hoopt met de verhuis van het kantoor Brussel beter te leren kennen.
     

Contactpersoon

Rachida Bou M'Barek

Manager Bedrijfsrelaties

Artikel uit publicatie