Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 15/11/2023

Hoe zet je je expertise in de kijker voor je klanten? Het antwoord op deze vraag bij advocatenbureau Faros is: aan de hand van een poppenkast.  

Om de vaak moeilijke begrippen uit de advocatuur uit te leggen besloot het kantoor om wat jeugdsentiment op te wekken. Aan de hand van zelf ontworpen poppen, kok en kapitein, en op basis van een zelf geschreven script leggen zij, in het Engels, begrippen uit die voor hun cliënten niet altijd even gemakkelijk zijn. En het werkt. De eerste video staat ondertussen online en zorgde voor positieve reacties van cliënten en concullega’s in binnen- en buitenland.

“Aan een ondernemingsjurist moet je niet uitleggen wat bijvoorbeeld een kartel is”, steekt Frank Wijckmans, één van de oprichters van Faros, van wal. “Maar wel aan zijn of haar collega’s verantwoordelijk voor aankoop en verkoop. Zij zijn degene die de spelregels moeten naleven. Zij moeten dus weten waarover het gaat, wat mag en wat niet mag. En een van die dingen is het verbod op kartelvorming. Een ander voorbeeld is een datalek. Dankzij onze poppenkast krijgen zij een duidelijke definitie, blijft de boodschap beter hangen én vermijden ze zo mogelijke boetes.”  

Top of mind

Advocatenkantoor Faros zag een jaar geleden het levenslicht. Een jonge, vooral vrouwelijke ploeg, die zich van bij de start ging toespitsen op drie niche-domeinen: Europees mededingingsrecht, privacywetgeving en concurrentiebeleid. Net omdat hun markt zo niche is, moesten ze een manier vinden om top of mind te worden. “Het helpt natuurlijk niet om heel goed te zijn in wat je doet, maar dat enkel binnen de vier muren van je bedrijf te doen”, vat Frank Wijckmans samen. “Daarom zijn we out of the box gaan denken en zijn we op zoek gegaan naar tools die onze bekendheid zouden kunnen vergroten.” Het werd de poppenkast, uitgewerkt in samenwerking met productiebedrijf Arendsoog.


Het idee van de poppenkast kwam er ook dankzij de input van Thomas Ruette, marketing consultant bij Faros en deelnemer aan een Bryo-traject van Voka. Ook hij zag, dankzij zijn marketing-achtergrond,  dat naast expertise zelf de communicatie rond expertise ook van belang is, zeker voor nichespelers. “Samen met het team zijn we op zoek gegaan naar tools die onze bekendheid kon vergroten. Zo kwamen we al snel bij een creatieve invulling. Voor we beslisten om met een poppenkast te werken, maakten we bijvoorbeeld ook al met cartoonist Lectrr een filmpje om aan de hand van cartoons bedrijven te informeren rond compliance.”  

Opvallen is de ultieme tip die beide heren kunnen geven. “Creëer als startende ondernemer zeker tools die je bekendheid kunnen vergroten en durf het aan om out of the box iets op poten te zetten. Zo zet je je bedrijf op de kaart en kent iedereen je naam.”  

Benieuwd naar de poppenkast? Bekijk de eerste aflevering hier

Proximus