Vrijdagavond 22/02 reikten vier specialisten uit het bedrijfsleven (Voka-KvK Vlaams-Brabant, Webhero, JBC, VlaJo) awards uit aan de pop-ups van de UCLL-studenten Bedrijfsmanagement. Het betrof awards als ‘beste pop-up’, ‘beste omnichannel’, ‘beste webshop’ en 'beste team'. Pop-up Most sleepte maar liefst 2 van de 4 awards in de wacht.“We willen hen een duwtje in de rug geven om hun traject als jonge ondernemer verder uit te bouwen”, aldus ondernemersnetwerk Voka-KvK Vlaams-Brabant.
Al sinds 17 februari palmen de laatstejaarsstudenten Bedrijfsmanagement, keuzetraject Kmo & Ondernemen, een stukje van de Bondgenotenlaan in met hun creatieve ondernemersconcepten.
De samenwerking met gevestigde namen uit het bedrijfsleven, die studenten ondersteunen en feedback geven, is essentieel volgens UCLL pop-upcoach Karine Appeltans: “De relatie met het werkveld is erg belangrijk en zo krijgen ze van daaruit ook van ervaringsdeskundigen een rechtstreekse reactie en tips. Ondernemen is ook netwerken en Voka als grootste ondernemersnetwerk in Vlaanderen is daar een zeer bijzondere meerwaarde in!”
Allround steun voor jonge ondernemers
Michaël Verbeeck reikte als voorzitter van Jong Voka-KvK Vlaams-Brabant de overkoepelende prijs van ‘beste pop-up’ uit. Dit jaar ging de winst naar pop-up Most. Jong Voka-KvK Vlaams-Brabant verkoos deze pop-up op basis van de originaliteit.
“Een van de criteria waar we naar kijken is hoe ondernemend het idee van de pop-up is. Is het echt iets wat de studenten from scratch hebben bedacht en is er een haalbare en duurzame business case rond te maken? Dan gaat onze voorkeur daar naar", aldus Michaël Verbeeck van Jong Voka-KvK Vlaams-Brabant.
Kris Claes, gedelegeerd bestuurder Voka-KvK Vlaams-Brabant: "Wij willen als Voka-KvK Vlaams-Brabant initiatieven rond jong ondernemerschap aanmoedigen. Naast een award krijgen de winnende studenten ook een traject van de starterswerking Bryo cadeau waarmee ze hun ondernemerskills verder kunnen ontwikkelen."
Naast de samenwerking met UCLL ondersteunen Jong Voka-KvK Vlaams-Brabant, de netwerkcommunity voor ondernemers en high potentials onder de 40 jaar, en Voka-KvK Vlaams-Brabant ook met tal van andere initiatieven jonge student-ondernemers. Bryo Student, de starterswerking van Voka-KvK Vlaams-Brabant, bereikt jaarlijks een 200-tal ambitieuze studenten uit verschillende trajecten. Ook ondersteunt Jong Voka-KvK Vlaams-Brabant tal van inspirerende studenteninitiatieven.
Overige awards
En er waren nòg awards; vanuit Webhero, JBC en VlaJo.
- De VlaJo award ging naar het team met de beste ondernemende vaardigheden. Hun keuze viel op Artificial, omwille van hun innovatieve manier om kunst in de kijker te zetten via kledij.
- JBC reikte een prijs uit voor de beste omnichannel pop-up en die ging naar de studenten van Second Wave, dankzij hun communicatiestrategie: hun aanpak, stijl en visie werd duidelijk doorgetrokken in al hun kanalen van sociale media tot website.
- Ook Webhero deelde een prijs uit. Zij werden sidekick van de studenten in de wereld van e-commerce van concept tot ontwikkeling. De studenten mochten gratis rekenen op hun leerplatform, workshops en een digitale coach. Pop-up Most sleepte hier zijntweede award in de wacht, die voor beste webshop.