Skip to main content
  • Nieuws
  • Jong Voka helpt jonge ondernemers reageren en anticiperen

Jong Voka helpt jonge ondernemers reageren en anticiperen

  • 13/05/2020

Het coronavirus heeft ons allemaal in een nieuwe realiteit gekatapulteerd. Een realiteit die onzekerheid en uitdagingen meebrengt, maar tegelijk ook kansen biedt, ook voor starters.  

Uit een bevraging bij  meer dan 100 Bryo-deelnemers  – het traject voor startende ondernemers – blijkt dat 9 op 10 startende bedrijven hun omzet sterk zien terugvallen. 56% ziet minstens de helft van de omzet verdwijnen. De voornaamste reden hiervoor is dat projecten on hold worden gezet door klanten of partners (68%), dat de verkoop gedeeltelijk of geheel is stilgevallen (60%) of dat de aard van hun activiteiten niet meer is toegelaten (34%). 

De juiste beslissingen nemen, gebaseerd op een strategisch plan, is belangrijk om overeind te blijven en verder te kunnen groeien na deze crisis. Jong Voka geeft haar leden handvaten tijdens virtuele sessies. Onder leiding van Alexander Hoogewijs (CEO Sitemanager) en Thomas Joos (CEO Hypernova) werden webinars opgezet rond o.a. het vormen van een strijdplan en het voeren van de juiste communicatie.  

We lichten het strijdplan, ontwikkeld door Hypernova, ook hieronder even toe. Het bevat zes cruciale elementen om krachtig te reageren en te anticiperen:  

1. Pas op voor je eigen bevestigingsdrang 

Pas op voor je eigen bevestigingsdrang: de neiging om enkel te zien wat je wil zien. In crisistijd is dat een grote valkuil. Pin je dus niet vast op je eigen perceptie.  

2. Bewaak de levenslijn 

Het bewaken van de levenslijn is op dit moment één van de belangrijkste taken als ondernemer. Bouw een strijdplan op vanuit verschillende scenario’s: optimistisch, voorzichtig en worst case. Zo weet je hoe snel je bepaalde maatregelen moet nemen.  

Stel jezelf minstens één keer per week deze vragen: 

  • Hoeveel geld staat er op de rekening?  
  • Hoeveel getekende omzet zullen we maandelijks genereren? 
  • Hoeveel kosten zullen we maandelijks maken?  

3. Optimaliseer de kosten 

Maak een overzicht van welke kosten je kan schrappen, uitstellen of reduceren. Dat is cruciaal wanneer de omzet sterk terugvalt. Op basis van de levenslijn bepaal je welke besparingen je ook effectief uitvoert en welke steunmaatregelen je wanneer gebruikt. 

4. Blijf met je klanten communiceren 

In tijden van crisis komen klantrelaties vaak onder enorme druk te staan. Blijven communiceren is de boodschap, maar denk goed na over wat je zal vertellen. Het is belangrijk een balans te vinden tussen goodwill en opportunisme. 

5. Speel in op nieuwe kansen 

Een crisis zorgt automatisch ook voor nieuwe kansen en mogelijkheden. Durf inspelen op nieuwe of tijdelijke noden bij bestaande en/of nieuwe klanten. 

6. Doe beroep op je netwerk 

Deze crisis overwinnen doe je niet alleen. Je hebt de steun nodig van een sterk netwerk dat op korte of langere termijn in jouw bedrijf zal investeren. Wees bereikbaar en beschikbaar. Stel een communicatieplan op rond je goodwill-initiatieven en laat zien hoe je bedrijf reageert en anticipeert. 

Download het strijdplan van Hypernova via hellohypernova.com/strijdplan  
Beluister de recordings van de webinars via be.connect.sitemanager.io./nl/academy 

Er ontstonden intussen een aantal schitterende ideeën en mooie samenwerkingen tussen start- en scale-ups uit het Jong Voka netwerk. Wil je ook graag deel uitmaken van deze community? Stuur een mailtje naar sophia.debruyne@voka.be

Ook studenten verenigen zich online

Foto Jong Voka

Tijdens de paasvakantie trokken we normaal gezien vanuit Voka Oost- en West-Vlaanderen met 40 studenten richting Warschau voor een bootcamp rond ondernemerschap. Omwille van de coronacrisis werd dit volledig digitaal aangeboden en dat werd eveneens gesmaakt.  

Gedurende één week volgden de studenten online sessies rond design thinking, value proposition, marktonderzoek, businessmodel canvas, go to market en pitching. Ze zijn er nu helemaal klaar voor om het idee dat ze als student hebben verder uit te werken.  

Contactpersoon

Sophia De Bruyne

Jong Ondernemen - Ledenrelaties

VZW_IMU_GROUPS
Gosselin
Welt white paper
IMU - Sport Vlaanderen
Proximus
IMU - Altez 0110
Ontdek onze vacatures!
Plan je bezoek in ons Experience Center!