Skip to main content
  • Nieuws
  • Joep Kempen: "‘ Lease is more’: met Cyclis willen we zoveel mogelijk werknemers gelukkig maken met een leasefiets"

Joep Kempen: "‘ Lease is more’: met Cyclis willen we zoveel mogelijk werknemers gelukkig maken met een leasefiets"

  • 31/05/2022

Pionier in fietsleasing. Zo mag je Cyclis gerust omschrijven. Wat in 2014 bescheiden startte met een handvol leasefietsen, is vandaag uitgegroeid tot een flink uit de kluiten gewassen kmo die werknemers van grote en kleine bedrijven op een gezonde manier naar het werk doet pendelen. Zaakvoerder Joep Kempen kijkt vol vertrouwen naar de toekomst. Hoe blikt hij terug op het voorbije jaar?

joep

Indrukwekkende bedrijfsgroei

Werknemers gelukkig en gezond naar het werk doen pendelen. Dat was en is de missie van Cyclis. Medeoprichter en zaakvoerder Joep Kempen  kan indrukwekkende  groeicijfers  voorleggen: “In 2014 brachten we welgeteld 50 leasefietsen aan de m/v. Een jaar later waren dat er 150, waarna het aantal spectaculair de hoogte in schoot: 1.000 in 2016, 2.500 in 2017  en  8.500 fietsen in 2021. Vandaag hebben we een operationele vloot van 22.000 tweewielers, van racefietsen tot speed-pedelecs. In totaal hebben we al 32.000 fietsen in de markt gezet, goed voor meer dan 50 miljoen gefietste kilometers per jaar en 3 miljoen kilogram minder CO2-uitstoot per jaar. Cijfers om trots op te zijn!”

Werkgevers en werknemers over de streep

“Met een team van 28 medewerkers – dat we eind 2022  willen opschalen naar circa 35 collega’s – werken we dagelijks  keihard om zoveel mogelijk hr-adviseurs, werkgevers, werknemers  en  fietshandelaars over de streep te trekken”, geeft Joep aan. “Dankzij de opkomst van mobiliteitsbudgetten, cafetariaplannen en flexibele  verloningspakketten lukt dit steeds beter. Ook de alsmaar stijgende brandstofprijzen geven onze business een fikse duw in de rug. En dat is een meevaller, want de voorbije coronaperiode hakte stevig in op onze omzetcijfers.”

Focus op digitalisering binnen het bedrijf

Vandaag  heeft  Cyclis  de  wind  stevig in de zeilen. Het voorbije jaar was het alle hens aan dek om bestaande en nieuwe klanten zo goed mogelijk te ontzorgen. Joep blikt terug: “We leggen de lat erg hoog wat onze dienstverlening betreft. We bieden elke klant een totaalpakket aan: fiets, omnium-verzekering, pechverhelping en onderhoud. De voorbije drie jaar investeerden we maar liefst 1,8 miljoen euro in ERP- en andere digitaliseringsprojecten. Dit jaar staat de teller al op 850.000 euro. Met die digitale aanpak kunnen we alle klantendossiers gestructureerd uitvoeren en opvolgen.
”Samen met zijn managementteam richt Joep het vizier trouwens ook naar Nederlandse bedrijven. “Vandaag hebben we al contracten met veertien werkgevers afgesloten. Op termijn willen we ook bij onze noorderburen een gevestigde waarde zijn!”

"Binnen Cyclis schakelen we voortdurend een tandje bij om onze interne bedrijfsprocessen zo goed mogelijk te automatiseren."

Materiaaltekorten zorgen voor extra druk

Net als andere Limburgse collega-ondernemers ligt Joep wakker van de uitdagingen  op  het  vlak van toelevering en logistiek. “De hele toeleveringsketen in de fietssector piept en kraakt  als een roestige ketting. Sommige fietsonderdelen laten één à twee jaar op zich wachten, met soms dus lange wachttijden tot gevolg. Vanuit Cyclis spreken we ons uitgebreide netwerk van lokale fietshandelaars aan om ons uit de nood te helpen. Ik hoop dat we snel opnieuw een gezonde supply chain te zien krijgen...”

De kracht van fysieke aanwezigheid op kantoor

De coronacrisis zette niet enkel de omzet- en margecijfers onder druk, maar ook de interne sociale cohesie en motivatie op kantoor. Als kopman van het Cyclis-team is Joep maar al te blij dat zijn medewerkers opnieuw fysiek op kantoor aanwezig zijn. “Ik geloof heel sterk in samenwerking, persoonlijk contact  en intermenselijke relaties. Tijdens de coronagolven slaagden we er weliswaar in om het operationele werk uitgevoerd te krijgen, maar moesten we tegelijk inbinden op het optimaliseren van interne bedrijfsprocessen.  Vandaag kunnen we opnieuw letterlijk de koppen bij elkaar steken om innovatieve ideeën uit te werken en interne flows gesmeerd te doen lopen.”

Grote fan van Voka-events

Ondanks zijn drukke agenda als zaakvoerder blijft Joep een enthousiaste ambassadeur van Voka-events en -projecten. “Ik apprecieer enorm de brede waaier van activiteiten die Voka – KvK Limburg organiseert. Het zal de lezers niet verwonderen dat de mobiliteitsevents steeds met stip aangeduid staan in mijn agenda. Op mobiliteitsdagen of -congressen ben ik steeds van de partij!”

Artikel uit publicatie