Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Jo Vandebergh, Bringme: “Onze operationele veerkracht in Nederland was veel hoger”
Jo Vandebergh en zijn pakjesautomaat
  • 28/01/2021

Jo Vandebergh, Bringme: “Onze operationele veerkracht in Nederland was veel hoger”

Voor Bringme, ontwikkelaar van de virtuele receptionist, had de coronacrisis op twee fronten grote gevolgen. Ze pasten hals over kop hun producten aan, wat uiteindelijk een grote opportuniteit bleek. En zoals bij vele bedrijven nam de omzet tijdens de lockdown een serieuze duik, waardoor de meeste werknemers op tijdelijke werkloosheid werden gezet. Althans toch in België, want dankzij het systeem van loonsubsidie in Nederland kon het Bringme team daar wel aan het werk blijven. “Na de lockdown was het verschil in veerkracht tussen beide equipes enorm”, zegt Jo Vandebergh, CEO van Bringme.

In januari 2020, nog voor corona ons land in zijn greep had, besliste Jo Vandebergh de sanitaire maatregelen die van toepassing waren in Azië ook op de eigen werkvloer toe te passen, gaande van social distancing tot handen ontsmetten. “We beslisten ook ons nieuwe product, een virtuele receptionist–, volledig uit te rusten met een veiligheidsprotocol. Doordat we hier zelf als het ware ‘een living lab’ hadden gecreëerd, ondervonden we snel wat de bottleneck van de nieuwe situatie was en dat bleek vooral de menselijke factor te zijn. Het is heel moeilijk om het gedrag van mensen te veranderen. Met wat we geleerd hadden, kozen we ervoor om ons product uit te rusten met extra toepassingen zoals een geïntegreerde temperatuursensor, een touchfree handenontsmetter en een lijst van risicovragen die de bezoeker moet beantwoorden.”

Het R&D-team van Bringme draaide op volle toeren en toen de lockdown in België een feit was, waren ze klaar om het systeem te testen. “Maar de crisis sloeg hard toe, onze omzet nam een duik en we waren genoodzaakt om het gros van ons team in België op tijdelijke werkloosheid te zetten. De verkoop viel stil, we konden onze systemen niet gaan installeren, en beslissingen werden uitgesteld. Ik was op dat moment heel blij dat de overheid de financiële zorg voor mijn mensen even kon overnemen. Het gevolg was wel dat ze thuis zaten en niets om handen hadden – buiten dan hun kelder schilderen misschien.” 

Maar in Nederland bleef de winkel wel draaien. “Daar konden we in functie van de omzetdaling rekenen op een loonsubsidie voor onze medewerkers op voorwaarde dat we ze aan het werk zouden houden. Dat was een enorm voordeel. Het salesteam kon de contacten met de klanten onderhouden, al was het dan op afstand en op een lager pitje. Ze bleven voeling hebben met wat er bij de klanten leefde. Omdat in Nederland veel meer mensen aan het werk bleven, draaide de economie ook beter en konden we daar wel nog installaties uitvoeren. De omzetdaling was daar dan ook minder sterk dan in België.”

Zo stelde het salesteam onder meer vast dat een ander topproduct van Bringme – een slimme pakjesautomaat waarmee werknemers contactloos pakjes kunnen ontvangen en verzenden op het werk – een verschuiving kende in geïnteresseerde kopers. “Voor corona was ons pakjessysteem een ‘employee benefit’: werknemers konden hun pakjes gewoon ontvangen op het bedrijf en moesten er niet voor thuisblijven. Maar met iedereen die van thuis uit werkt, wordt het systeem vooral ingezet om de interne logistiek tussen kantoor en thuiswerkers te faciliteren. Anderzijds zie je  nu een enorme toename van interesse bij vastgoedontwikkelaars. Want door de boost van e-commerce worden er erg veel pakjes thuis geleverd. Je kan je inbeelden dat dit voor problemen zorgt  in de inkomhal van heel wat woonresidenties. Daar heeft de Bringme Box een grote toegevoegde waarde.”

In België duurde het langer voor de business weer ‘up and running’ was.

Jo Vandebergh, Bringme

Na de lockdown was het Nederlandse team veel sneller ‘back in business’ omdat ze hadden doorgewerkt.  “In België duurde het  langer voor de business weer ‘up and running’ was. Het kostte tijd om de draad weer op te pikken bij de klanten. Ook ons R&D-team heeft gedurende bijna een jaar maar parttime kunnen werken. Als onze ontwikkelaars in Nederland tewerkgesteld waren,  hadden we voor de volle honderd procent kunnen blijven innoveren.”

Vandaag draait de verkoop, ondanks het verplicht thuiswerken, weer op volle toeren. De cijfers in Q3 en Q4 waren ook goed. “We tekenden een groei op van 35%, aanvankelijk hadden we 70% voorzien, maar door de omstandigheden mogen we zeker niet klagen. Met onze virtuele receptionist zijn we vandaag meer dan ooit relevant, vooral omdat veiligheid zo belangrijk is geworden. Maar ook omdat het systeem alle receptietaken kan overnemen van de klassieke receptionist van vlees en bloed. Door thuiswerk en minder bezoekers wegen de kosten van een receptie niet meer op tegen de baten. Via automatisering kunnen ze dus in deze moeilijke tijden heel wat kosten besparen.”

Jo Vandebergh kijkt zeker hoopvol naar de toekomst. “Maar wat ik op dit moment het allerzwaarste vind aan deze crisis is de bezorgdheid voor de mentale veerkracht van mijn medewerkers. Heel wat van hen zijn het ook beu om van thuis te werken. Ik merk ook dat de tijdelijke werkloosheid van het team in België sommigen een serieuze mentale knauw heeft gegeven. Het Nederlandse systeem is veel beter, voor mij is daar geen discussie over.”

VZW - IMU - Multiburo
IMU_Altez_1/04
VZW_IMU_Orange
ING
SD  Worx