Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • “Je moet durven wagen, durven springen”
Mastermail
  • 18/09/2020

“Je moet durven wagen, durven springen”

Ook voor direct-mailingbedrijf Mastermail uit Leuven was de lockdown door corona een shock. “We moesten snel schakelen”, zegt General Manager Danielle Vanwesenbeeck. “We hielden nog tien procent van onze omzet over, maar ik begon te zien dat bedrijven contact zochten met hun medewerkers die thuis zaten of van thuis uit werken. We creëerden een webshop met gepersonaliseerde doosjes en gingen ook op de B2C-markt met de webshop with-love.be. Zo kunnen mensen met een eenvoudige muisklik een verrassing laten sturen in een doosje met een persoonlijk kaartje om iemand blij te maken. Wij zorgen volledig voor de afhandeling.”

“De eerste taak die ik had tijdens de lockdown toen onze elf werknemers thuis zaten, was alle administratie in orde brengen en alles in het werk stellen zodat de klanten ons nog konden bereiken”, vertelt Danielle Vanwesenbeeck. “Dan volgde de vraag: wat kunnen we doen om nog omzet te genereren? Ik merkte dat bedrijven contact zochten met hun medewerkers om hen betrokken te houden. Zo stuurden verschillende bedrijven paaseitjes naar hun personeelsleden. Dat werkte heel goed.
Onze expertise van personaliseren, afhandelen en verwerken via de post, paste in dit plaatje. Ik zag dat er meer in zat: bedrijven die een welkomstpakketje willen sturen naar nieuwe mede- werkers bijvoorbeeld, of een dank-u-wel-doosje, noem maar op. Deze formule hebben we ‘Master-Smiles’ gedoopt. Dat werd dan onze B2B webshop, te vinden op onze website om medewerkers van bedrijven een glimlach op hun gezicht te toveren. Het verhoogt ook de betrokkenheid van de werknemers met hun bedrijf, zelfs als ze van thuis uit werken.”

VERRASSEND

En dan was het voor Mastermail tijd om de B2C-markt te verkennen. “We creëerden een nieuwe website with-love. be”, gaat de zaakvoerster verder. “Klanten kiezen online een doosje, een kaartje, schrijven hun tekst en With-Love maakt er een mooi brievenbus-doosje van, dat automatisch wordt verstuurd. Dat is gemakkelijk, persoonlijk en verrassend. En de gelegenheden om zo’n attentie te sturen, zijn groot: kampdoosjes met een snoepje, verjaardagsdoosjes, moederdagdoosjes, succes-met-de-examen-doosjes,… We kregen hier heel leuke en ook emotionele reacties op. Na één jaar zullen we deze nieuwe manier van direct-mail in de B2C-markt evalueren.”

Mastermail ging bij de ontwikkeling van with-love.be niet over één nacht ijs. “Het moest meteen goed zijn”, weet Vanwesenbeeck. “Je hebt maar één kans om een eerste indruk te maken en het systeem mag niet falen. Het niveau moet hoog zijn. We hebben eerst uiteraard testen gedaan met kleine volumes. Het product- proces moet gestroomlijnd volgen en ook de administratie moet volledig geautomatiseerd zijn. We perfectioneerden het proces aan de hand van feedback van klanten.”

BLAUW WATER

De transformatie van haar bedrijf in deze moeilijke tijden doet Daniëlle Vanwesenbeeck ook denken aan het boek ‘The blue ocean strategy’ van Chan Kim. “Als je allen in dezelfde oceaan zit te vissen, dan kleurt die rood, dan concurreer je mekaar dood”, zegt Vanwesenbeeck. “Je mag niet allemaal achter dezelfde vis zitten, maar je moet je in blauw water begeven.
Door corona zie ik hoe je dat moest doen. Eerst werk je een idee uit en dan innoveer je om in een nieuwe markt te komen.” Het menselijk kapitaal is volgens de zaakvoerster van Mastermail ook enorm belangrijk. “‘First you build people, then you build business’ is mijn motto. Je moet een cultuur van respect voor je mensen creëren in je bedrijf en dan krijg je ook veel gedaan. Ik zoek ook altijd naar argumenten om dingen wel te doen. ‘I you can dream it, you can do it’. Je moet durven wagen, durven springen”, besluit de onderneemster.
 

Mastermail
British School of Brussels
BVI

Artikel uit publicatie

Made in Vlaams-Brabant
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad