Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Nieuws
  • IT-consultingbedrijf Easi streeft naar duurzame carrière voor elke werknemer

IT-consultingbedrijf Easi streeft naar duurzame carrière voor elke werknemer

Voka nationaal
  • 11/09/2023

Easi werd in 1999 opgericht door Salvatore Curaba, telt intussen 500 medewerkers en kent sinds jaren een immer stijgende omzet. Opmerkelijk is dat dertig procent van de werknemers aandeelhouder is. Op gesprek bij Thomas Van Eeckhout, een van de twee CEO’s van dit opmerkelijke bedrijf. 

Bij Easi zijn ongeveer 130 van de 500 werknemers aandeelhouder van het bedrijf. Dat is maar liefst 30%  van het personeel. De visie die hierachter schuilgaat komt van Easi-oprichter Salvatore Curaba, die zijn bedrijf wilde delen met de mensen met wie hij werkte. Deze aandeelhouders kunnen zo in feite het   bedrijf op een andere manier beïnvloeden dan enkel via hun job.

30% aandeelhouders 

Bij Easi zijn ongeveer 130 van de 500 werknemers aandeelhouder van het bedrijf. Dat is maar liefst 30%  van het personeel. De visie die hierachter schuilgaat komt van Easi-oprichter Salvatore Curaba, die zijn bedrijf wilde delen met de mensen met wie hij werkte. Deze aandeelhouders kunnen zo in feite het bedrijf op een andere manier beïnvloeden dan enkel via hun job. #goedezaken

Rust overvalt me wanneer ik het prachtige hoofdkantoor van Easi binnenwandel. De CEO himself schrijdt keurig op tijd de vergaderzaal binnen en heeft alle tijd voor ons gesprek. “Ik ben bij Easi begonnen bij internal sales in 2006”, steekt Thomas Van Eeckhout van wal. “Niet meteen met grootse ambities, maar eerder toevallig omdat Easi het eerste bedrijf was dat me belde nadat ik mijn studies bedrijfsmanagement (optie marketing) had afgerond. Ik heb mezelf via de sales afdeling opgewerkt tot in het management. Sinds 2015 maak ik deel uit van de directie en sinds 2019 ben ik samen met Jean-François Herremans CEO van Easi. Mensen vinden het vaak bijzonder dat Easi twee CEO’s heeft, maar als je het bedrijf kent, weet je dat dat perfect aansluit bij onze filosofie. We leggen de nadruk altijd liever op het geheel dan op het individu.”  

Hoe ziet een doorsnee week eruit voor jou?

“Een gezonde, sterke organisatie staat of valt met de mensen die je rondom jou verzamelt. We zijn nu met 500 medewerkers in totaal, zelfs met z’n tweeën kunnen we die nooit allemaal managen. Daar hebben we ons middle management team voor, dat sturen Jean-François en ik heel intens aan. Het leeuwendeel van mijn tijd gaat dan ook naar het opvolgen van en het luisteren naar die middenmanagers. Het tweede luik van mijn werk is het begeleiden van de zes acquisities die Easi in de afgelopen drie jaar heeft gedaan. Het derde deel is het bewaken van de strategie en de cultuur van ons bedrijf.” 

“Dat zit hem in kleine dingen zoals dagelijks aanwezig zijn op kantoor – thuiswerk is toegestaan, maar mensen komen simpelweg liever op kantoor werken – en ervoor zorgen dat mensen je zien. Maar we organiseren ook de zogenaamde Free Talks waarbij ik de medewerkers informeer over hoe Easi ervoor staat en wat onze toekomstplannen zijn. Net zo goed is dat het moment waarop iedereen vragen kan stellen of zaken kan opmerken. Daarnaast kunnen onze medewerkers ook onder bepaalde voorwaarden Easi-aandelen kopen. Meer dan 30% van onze mensen deed dit al. Ik zie dit als een andere bron van empowerment en een reden om te blijven.” 

We kijken veel meer naar attitude, dan naar diploma en expertise

Thomas Van Eeckhout

“Bovendien kan je je nieuwe mensen selecteren op basis van de normen en waarden die je als bedrijf onderschrijft. Wij kijken al jaren bijvoorbeeld veel meer naar attitude en motivatie, dan naar diploma en expertise. Dat laatste hebben we hier in overvloed, dus als we iemand met de juiste drive aannemen, zal die hier vanzelf zijn weg wel vinden. Eens je je normen en waarden duidelijk hebt omschreven, gaat het om de consequente toepassing ervan. Zonder uitzondering. Geven om elkaar en verantwoordelijkheid nemen zijn twee belangrijke waarden binnen Easi, dat geldt even goed ook voor die topverkoper en zelfs voor de CEO. Zodra je uitzonderingen begint te maken of je toelaat dat mensen – om welke reden dan ook – de kantjes ervan af beginnen te lopen, hol je je eigen normen en waarden uit.” 

Dat Easi goede zaken doet als bedrijf blijkt uit de bepaald indrukwekkende groei, maar wat doen jullie nog om jullie werknemers goed te omringen?

“We verwachten van onze mensen dat ze naar elkaar omkijken en dat ze met een immer positieve attitude ook goed voor de klanten zorgen. Om hen maximaal de mogelijkheid te geven om dat te doen, geven we hen ook extra’s naast de basics zoals een aantrekkelijk loon, goed materiaal en mooie kantoren. Ik zie het zo: we omringen onze mensen zoals een professionele voetbalcoach zijn spelers begeleidt. We nemen zo veel mogelijk stress weg en zorgen dat medewerkers zich enkel op de essentie van hun job kunnen focussen.”  

“Op het hoofdkantoor komt bijvoorbeeld regelmatig een kapper langs, medewerkers kunnen er hun was laten doen en als de banden van hun wagen vervangen moeten worden, regelen we het zo dat dat hier op de parking gebeurt. Dat is aangenamer voor hen en levert betere resultaten op voor het bedrijf. Maar er schuilt meer achter. Als wij onze mensen zo behandelen, vergroten we de kans dat zij net zo omgaan met de klanten. Het is gek om van je mensen te verwachten dat ze altijd stipt en correct zijn als ze zelf een week op hun nieuwe laptop hebben moeten wachten en ze een baas hebben die 250 ongelezen mails heeft.” 

IT-consultingbedrijf Easi streeft naar duurzame carrière voor elke werknemer

Nu ben ik benieuwd hoeveel ongelezen mails jij hebt…

(haalt zijn gsm uit zijn binnenzak en toont zijn scherm) “Kijk zelf maar. Het is dinsdagmiddag 12u en ik heb drie mails in mijn inbox. Twee uitnodigingen die ik gewoon kan aanvaarden en dan nog een mail die ik straks zal beantwoorden. Ik weet dat wat ik zeg geen grote vernieuwende zaken zijn, maar wij geloven bij Easi heel erg in de kracht van het detail. Als je alle kleine zaken iedere keer weer perfect uitvoert, dan groeit het geheel al snel uit tot een perfect geoliede machine. En dat lijkt me exact waar ieder bedrijf, in welke sector dan ook, naar streeft.” 

Hoe verhoudt die geoliede machine zich tot de maatschappij waar jullie deel van uitmaken en welvaart aan bijdragen?

“De meest rechtstreekse impact hebben we door onze werknemers duurzame carrières te laten maken. Het is iedere keer weer de bedoeling dat mensen hun hele carrière bij Easi kunnen blijven. Lukt dat niet, dan leveren we hopelijk een goede werknemer af aan een ander bedrijf. We doneren daarnaast ook jaarlijks een percentage van onze winst aan goeie doelen. Bij CliniCoders bijvoorbeeld, trachten we kinderen die langdurig in het ziekenhuis moeten verblijven te helpen door hen een laptop te geven en hen te leren coderen. Ik vind het belangrijk dat we een goed doel steunen dat past bij wat we doen. Ook daarin doen we precies datgene wat aansluit bij het Easi-DNA.”  

Easi over de jaren heen

Salvatore Curaba en Christian Castelain richten Easi België op in Zaventem. 

Na financieel beheer en websites maken voegt Easi ook HR- en CRM-beheer toe aan zijn activiteiten. Drie jaar later wordt het kantoor in Gent geopend, om meer voet aan grond te krijgen in Vlaanderen. 

Easi Frankrijk ziet het levenslicht. Een jaar later wordt het gloednieuwe hoofdkantoor in Nijvel in gebruik genomen.  

Christian Castelain verlaat het bedrijf. Dat zet medeoprichter Salvatore Curaba aan om alleen verder te gaan en tien sleutelpersonen bij het kapitaal te betrekken.  

Easi wint voor de eerste keer de Great Place to Work-award als beste werkgever in de groep bedrijven met minder dan 500 werknemers. 

Salvatore Curaba zet een stap opzij en stelt Jean-François Herremans en Thomas Van Eeckhout aan als nieuwe CEO’s. 

Een handvol overnames en tig awards later blijft Easi bouwen aan een succesvolle business met een rooskleurige toekomst. 

Contactpersoon

Sandy Panis

Content manager

imu - vzw - bebat
imu - vzw - mediafin
imu - vzw - edenred
imu - vzw - exact

Artikel uit publicatie