Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Inzetten op digitalisering, innovatie en circulair ondernemen? Doe het niet!

Inzetten op digitalisering, innovatie en circulair ondernemen? Doe het niet!

  • 28/02/2022

Moet je digitaliseren om te overleven? Helemaal niet! 
Moet je innoveren om te groeien? Neen!
Moet je klimaatneutraal gaan ondernemen? Ook niet!
Moet je circulair ontwerp inbouwen in mijn producten? Nee hoor. 
Moet je inzetten op digitale transformatie? Al zeker niet!

We durven het nog sterker te stellen: als ondernemer ‘moet’ je helemaal niets. Want is dat niet waar ondernemen voor staat? 
Ondernemen is het creëren van waarde voor mensen, niet enkel voor klanten, maar ook voor leveranciers, medewerkers, stakeholders, shareholders. Als ondernemer draag je de meeste risico’s en kan je dan ook genieten van de winst: klanten blij maken, impact hebben, talenten kunnen aanwerven en behouden, relevant blijven of jouw relevantie verbeteren, financiële winst, jouw bedrijf doen groeien. 

Zie je innoveren en digitaliseren als een middel om meer waarde te creëren? Prima! 
Ben je al overtuigd dat de waarde van jouw producten of diensten al hoog is en is (verder) innoveren en digitaliseren geen prioriteit? Ook prima! 
Want dat is ondernemen ook: trouw blijven aan het DNA van jouw bedrijf en vooral kiezen wat niet te doen. 

Mogen we je daarom even uitdagen door je volgende vragen te stellen?

  • Welke waarde wil jij nog creëren voor jouw klanten en partners? Een individuele benadering? Een snelle en correcte dienstverlening? De beste prijs voor een kwalitatief product? Een emotionele band met je product? Vertrouwen in de expertise in jouw bedrijf? Duurzame producten die een goed gevoel geven? 
  • Hoe wil jij dat (toekomstige en ex-) medewerkers praten over jouw bedrijf? Als een ‘great place to work’ of een omgeving waar je niet kan groeien, leren, samenwerken? Een bedrijf dat dicht bij de klanten en medewerkers staat of een bedrijf dat enkel op winst uit is? Een bedrijf waar ondernemerschap gestimuleerd wordt of een bedrijf waar mensen verzuipen in complexe processen, administratie en regeltjes? Een bedrijf dat aandacht heeft voor maatschappelijke uitdagingen of een bedrijf dat niet meewerkt aan missies als klimaatneutraal ondernemen?
  • Hoeveel ruimte heb jij, als ondernemer, om de uitdagingen in jouw bedrijf aan te pakken? Ben je vooral bezig om de problemen van vandaag en gisteren op te lossen of heb je mentale ruimte om meer ondernemer te zijn? Te bepalen welke richting je bedrijf uitgaat en hoe je je medewerkers hierin mee krijgt? 
  • Waarom ben je ooit gestart met ondernemen? En hoeveel van die ‘goesting’ blijft hier nu nog van over?

Wat wij willen doen is jou zuurstof geven en vertrouwen geven in de keuzes die je maakt om wel of niet in te zetten op digitalisering, innovatie of klimaatneutraal ondernemen. Hoe doen we dat? Bekijk hieronder een greep uit ons aanbod. We werken steeds op maat, voor jou, jouw medewerkers, jouw bedrijf, jouw ondernemerschap.

Tijdelijk is volgende steun beschikbaar:

Experimenteren met nieuwe technologieën (webshop, AR/VR, sensoren, data, HR tools, technologieën voor het verwerken van reststromen, digitale werkinstructies, …) en bepalen wat de waarde hiervan kan zijn: 70% korting op samenwerking met partners als Flanders Make, Sirris, Howest, Vives, ILVO, … 
Ondersteunen van medewerkers bij veranderingen in jouw bedrijf: we houden de vinger aan de pols, zijn kritisch klankbord en zorgen dat verandertrajecten (ERP-implementatie, CRM-gebruik, nieuwe tools voor sales en marketing, ecodesign, …) niet stilvallen.
In kaart brengen van de pijnpunten in de processen in jouw bedrijf: sales, marketing, finance, HR, productie, … we spreken met jouw medewerkers, bevragen hun ergernissen en brengen de quick wins en lange termijn projecten in kaart. Wij doen het werk, jij krijgt de tijd en de inzichten.
De ‘emmer van projecten’ uitgieten en bepalen welke projecten prioritair zijn, wat de quick wins zijn en hoe je de meer uitdagende projecten kan aanpakken en met welke partners.
Slim (her)ontwerpen van processen en producten. Transformatie is immers zinloos als het geen impact heeft op de gebruikerservaring. En goed ontwerp van processen is hoe we een mooie ervaring creëren. 

Tot slot: nee, je hoeft niet in te zetten op digitalisering, innovatie, klimaatneutraal ondernemen. Maar als tijdgebrek de reden is om het niet te doen, dan bespreken we graag met jou hoe we jou die tijd kunnen geven. Want ook daar zijn we jouw partner in ondernemerschap. 

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag