Intrapreneurship bij Decathlon: Goed voor medewerkers én bedrijf

28/08/2018

Een intrapreneur is - het woord zegt het zelf - een ondernemer binnen de muren van een bedrijf of organisatie. De term lijkt vooral ingeburgerd te zijn bij grote bedrijven, waar medewerkers de tijd en de faciliteiten krijgen om nieuwe diensten en producten te bedenken. Maar intrapreneurship is meer dan dat: het draait in essentie om de vrijheid en verantwoordelijkheid die medewerkers krijgen om de missie van hun organisatie te realiseren.

Een van de namen die telkens opnieuw vallen als het over intrapreneurship gaat, is DeDecathloncathlon. Bij het ontstaan zo'n veertig jaar geleden, maakten vrijheid en verantwoordelijkheid deel uit van het DNA van het bedrijf. "Maar door de groei waren maar liefst dertien hiërarchische lagen ontstaan", vertelt Bart Ongenaet, die regiodirecteur was. "Een jaar of vier geleden beslisten we om terug te gaan naar onze roots, met centraal onze missie: sporten toegankelijk maken. In ons transformatieproces stelden we ons steeds opnieuw de vraag: 'welke remmen moeten we wegwerken zodat medewerkers ons doel kunnen realiseren?'. In de vroegere organisatiestructuur waren de verantwoordelijkheden versnipperd. Nu beslissen de mensen zelf over het aanbod in hun winkel, over de prijs, de communicatie met klanten,... Net als echte ondernemers zijn ze van A tot Z verantwoordelijk."

Cruciaal voor het succes van zo'n transformatieproces is het vinden van 'samenhangende delen'. En dat bevestigt Bart Ongenaet: "Door van functies naar rollen over te stappen, creëerden wij automatisch meer transparantie en meer samenwerking, omdat de medewerkers ook samen verantwoordelijk zijn voor de resultaten."

De tijd en energie meer dan waard

De gouden tip om intrapreneurship in te bedden in je organisatie? De nodige tijd nemen, zegt Bart: "Hoe belangrijker centralisatie en controle nu zijn in je organisatie, hoe langer de switch duurt naar decentralisatie en minder regels. Maar maak het proces niet te ingewikkeld. Zelfsturende teams zijn geen doel op zich, ze zijn een middel."

"Zelfrealisatie is de grootste bron van geluk. En aangezien een organisatie de som is van mensen, heeft dat ook op het bedrijf een doorslaggevende invloed", besluit Bart over de positieve impact van het intrapreneurship op de medewerkers én het bedrijf. 

Decathlon is één van de sprekers op het Jong Voka Festival van het Jong Ondernemerschap. Benieuwd naar meer tips & tricks over intrapreneurship? Schrijf je dan nu in: www.voka.be/festival