Overslaan en naar de inhoud gaan
Map

Internationale smaakmaker

  • 27/03/2024

‘Flavour the world’. Op basis van die smaakvolle baseline verovert Lecocq Flavours uit Zonhoven al vele jaren lang buitenlandse afzetmarkten. Met een uitgebreid gamma vloeibare aroma’s, infusies en destillaten is het familiebedrijf toonaangevend in de kunst van smaakcreatie. We gingen op bezoek bij Olivier Lecocq en zijn echtgenote Eveline Sticker, die respectievelijk als CEO en Business Manager Lecocq Flavours runnen. Hoe belangrijk is internationaal ondernemen voor hen?

Lecocq Flavours is een trots familiebedrijf met een lange traditie. Het was Achille Lecocq – de overgrootvader van Olivier – die in 1921 als stoker de basis legde voor een ijzersterke reputatie als producent en leverancier van aroma’s en smaakstoffen. “Sinds de start hebben de volgende generaties de kunst van smaakcreatie verder verfijnd”, bevestigt Olivier. “Het ontwikkelen van smaken voor de voedings- en drankenindustrie zit al meer dan een eeuw in ons DNA. Vandaag sparen we kosten noch moeite om die rijke kennis en ervaring eigentijds te doen openbloeien, onder meer via doorgedreven onderzoek en ontwikkeling.”

Uitgebreid productengamma
Na al die jaren is het productengamma en klantenbestand van Lecocq Flavours stevig gegroeid. “Uiteraard zijn grote en kleine bedrijven uit de voedings- en drankensector onze belangrijkste klanten”, geeft Eveline aan. “Zo zijn we de vertrouwde partner van onder meer producenten van alcoholische en niet-alcoholische dranken, industriële bakkerijen, zuivelbedrijven, snoepgoed- en chocoladefabrikanten. Maar ook in de farmacie – waar we bijvoorbeeld smaken leveren voor siropen – en de dierenvoedingssector zijn we actief. Samen met onze klanten gaan we maximaal voor co-creatie, waarbij we in dialoog maatwerk leveren.”

Toegenomen focus op kwaliteitsbeheer
Een ander aspect dat de voorbije decennia ingrijpend geëvolueerd is, is het belang van kwaliteitsbeheer en voedselveiligheid. Olivier licht toe: “Binnen ons bedrijf hechten we bijzonder veel belang aan de kwaliteit van onze aroma’s. Dit doen we onder meer via een strenge selectie van grondstoffen, met een zelfopgelegd veeleisend kwaliteitsbeheersysteem. Die doorgedreven inspanningen leverden ons belangrijke certificaten op, zoals het BRC- en Kosher-label.”

Eveline vult aan: “Kwaliteits­beheer is in ons bedrijf uitgegroeid tot een fulltime job. Onaangekondigde controles op de voedselkwaliteit houden ons elke dag alert op het vlak van kwaliteitsgarantie.”

Grenzeloos zakendoen
Die blijvende aandacht voor kwaliteit en voedselveiligheid wordt niet enkel gesmaakt door binnenlandse klanten, maar ook door afnemers wereldwijd. Hoe belangrijk is internationale handel voor een bedrijf als Lecocq Flavours? Olivier geeft tekst en uitleg.
“De West-Afrikaanse landen – waaronder Ghana, Sierra Leone, Liberia, Ivoorkust en Senegal – zijn onze primaire exportmarkt, goed voor zo’n dertig procent van onze totale omzet. We onderhouden er al jarenlang nauwe contacten met klanten die onze aroma’s en bitters aankopen voor de productie van alcoholische dranken. Ook in Azië – waaronder China en Singapore – doen we succesvol zaken. En natuurlijk staan we sterk op de Europese markt, waarbij we onze troeven als Belgische smaakmaker volop uitspelen.”

Om succesvol zaken te doen met buitenlandse partners, is lokale aanwezigheid een essentieel aandachtspunt.

Omgaan met cultuurverschillen
Zakendoen met buitenlandse partners is vaak een uitdaging, onder meer door de mogelijke cultuurverschillen. Dat aspect speelt zeker mee bij commerciële contacten met Afrikaanse ondernemers. Olivier: “Om succesvol deals te sluiten in Afrika, moet je persoonlijke contacten geduldig opbouwen en op het ritme van je zakenpartners werken. Het vergt vaak tijd en geduld om het nodige vertrouwen op te bouwen. Maar zodra je dit vertrouwen hebt gewonnen, is die band zo goed als onverwoestbaar en een garantie voor een fantastische samenwerking.”

Persoonlijke contacten zijn ook mogelijk tijdens internationale voedingsbeurzen. Een kolfje naar de hand van Eveline: “De laatste jaren hebben we flink geïnvesteerd op dergelijke vakbeurzen, zowel als exposant als bezoeker. Tijdens recente events in Frankfurt, Parijs, Spanje, Italië en Dubai ontmoetten we heel wat bestaande klanten en nieuwe prospects, met wie we interessante ervaringen en ideeën uitwisselden over nieuwe trends in onze sector. Zo blijven we de vinger aan de pols houden van opvallende ontwikkelingen in onze business.”

Contactpersoon

Christine Thonnon

Senior adviseur ondernemingen

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie