Skip to main content

Innoveren is de evidentie

  • 25/10/2018

"Waarom je moet innoveren? De juiste vraag is: waarom zou je niét innoveren? Dingen in vraag stellen, evolueren en groeien: dat is de evidentie", zegt Pieter Lesage, oprichter van design- en innovatiebedrijf Studio Dott.

En toch vragen we het: hoezo innoveren?

"Eerst en vooral, innovatie hoeft niet hoogtechnArtificial Intelligenceologisch te zijn. Het kan starten met de vraag hoe je je klanten begroet als die binnen komen. En dat is slechts een startpunt. Er zijn oneindig veel innovatiemogelijkheden."

"Sowieso komen er zoveel zaken op ons af, waarvan veel mensen de impact niet goed kunnen inschatten. Ik ben ervan overtuigd dat binnen tien jaar de wereld er opnieuw helemaal anders zal uitzien. Dus moeten we scenario's maken, kijken wat er allemaal kan gebeuren. Maar de allereerste vraag die je moet stellen, is: waarom koopt de klant bij mij, of net niet? Wat heb ik hem te bieden, en wat kan beter?"

Hoe kijkt u naar open innovatie?

"Het is natuurlijk een beetje een modewoord. Maar in een genetwerkte economie moet je veel meer dingen samen doen. Je moet bekijken hoe je samen de uitdagingen gaat aanpakken."

"Samen met je grote concurrenten innoveren, dat is waarschijnlijk de moeilijkste en de minst evidente weg. Dan moet je goede afspraken en overeenkomsten hebben. Maar samen met je leveranciers en je klanten innoveren... dat is een pak eenvoudiger. En toch merk ik bij heel wat ondernemingen grote angst om klanten dicht bij hun business te betrekken. Ze zijn bang dat die klant dan dingen zal vragen die zij niet kunnen leveren, of dat hij meer zal vragen voor een lagere prijs. Terwijl de juiste instelling is: kunnen we samen naar het probleem kijken, en kunnen we dat ook oplossen?"

Hoe innoveert Studio Dott?

"Ach, wij zijn een dienstverlener. Innovatie is ons product. Onze klanten moeten per definitie een zekere openheid hebben om met ons te werken. En we werken voor heel uiteenlopende bedrijven. We ontwierpen mee aan de slimme elektriciteitsmeter voor een groot elektriciteitsbedrijf, maar we helpen net zo goed start-ups bij de precieze product-marktdefinitie van de interessante ideeën waarmee ze rondlopen."

VZW_IMU_GROUPS
IMU - Altez 0110
IMU - Sport Vlaanderen
ING
SD  Worx