Skip to main content
  • 11/03/2020

Innovatie als bedrijfsproces

Voor Tom Munters, director of innovation bij Key Technology, is innovatie een proces dat gedragen moet worden door de hele onderneming. Die onderneming bouwt in zijn geval sorteermachines voor de voedingsindustrie. “Er is in dat opzicht een grote rol weggelegd voor empathie en soft skills. Binnen Key Technology werken alle afdelingen samen aan het innovatieproces. Evident hierbij is een breed gedragen visie rond innovatie.” 

Tom Munters
Directeur Innovation Tom Munters, Key Technology


De uitdaging ligt volgens Munters vooral bij bedrijven die weg moeten van een puur technisch innovatie-parcours.  “Je kan een lamp ontwikkelen die steeds langer brandt, maar na verloop van tijd is die brandduur praktisch oneindig. Innovatie is in dat voorbeeld eindig, waardoor heel wat ondernemingen tegen een muur aanlopen. De uitdaging voor hen is een transitie maken die weggaat van die eindigheid, die een disruptiviteit oproept.

"Vaak wordt innovatie gelinkt met de R&D-afdeling, maar da’s slechts een belangrijke subgroep binnen het proces."

Volgens hem start dat met begrijpen welke problemen je gaat oplossen. “Je moet je als het ware in de bewuste en onbewuste denkwereld van de klant kunnen verplaatsen, die vaak ook niet helemaal precies weet wat hij nodig heeft,” merkt de innovatie-directeur op. “Bij Key Technology stimuleren we iedereen om een aantal keer per jaar op bezoek te gaan bij een klant. Voor een keer lossen ze geen dringende problemen op, maar observeren ze en praten ze met iedereen in de onderneming, van operator tot manager. Daarnaast kunnen we ook vanop afstand onze machine-interfaces capteren, zodat we uit die data nieuwe inzichten kunnen halen. Die verkrijg je alleen maar door empathie, door medewerkers die meedenken met iedereen binnen heb bedrijf van onze klant.”

Als een enthousiaste leerkracht veert Munters plots van zijn stoel en begint te tekenen op een whiteboard. “Innovatie gaat niet louter om het idee, maar ook om het voortraject en de uitvoering ervan. Je wil in dat geval zo vroeg mogelijk de risico’s in kaart brengen en de financiele risico’s vermijden. Voor innovaties is het op dat vlak belangrijk dat je met alle afdelingen op dezelfde lijn zit. Dat wil zeggen dat iedereen moet nadenken over mogelijke valkuilen. Aan de hand van mijlpalen kan je fase per fase kijken hoe de afdelingen de risico’s inschatten naarmate de productontwikkeling vordert. Als één van de teams vanaf het begin al véél vragen heeft, moet je met andere teams niet vooruit gaan lopen. Die spreidstand moet je ten alle tijden vermijden.”

Je creëert volgens Munters zo niet alleen een cross functioneel innovatieproces, maar ook een gemeenschappelijke taal. Ieder departement weet hoe belangrijk bepaalde beslissingen zijn of welke stappen gezet moeten worden. “Ook daar speelt empathie een belangrijke rol. Je moet als collega’s op een juiste manier feedback geven, want dat kan soms confronterend zijn. Je mag die kritiek ook niet persoonlijk nemen, maar in functie van het proces aanvaarden. Ingenieurs moeten dan weer weg van hun vakjargon en hun verhaal goed kunnen verkopen.

Graag meer info over innovatie? Surf dan naar www.voka.be/limburg/innovatie

Voka -  KvK Limburg

 

VDAB
IMU - Toerisme Vlaams-Brabant
VZW - Staples - 409
VZW - IMU - FIT
Banner CapitalLink
BVI Bekkevoort
BVI