Skip to main content

Inkopen van op afstand

  • 10/12/2020

Nikita Lathouwers: ondernemer, starter, durver. Middenin de coronacrisis nam ze de grote sprong in het diepe en zette ze haar eigen bedrijf ‘Shopplett’ op poten. Na het afronden van haar diploma handelsingenieur droomde ze al lang van een eigen onderneming. In april waagde ze de stap en begon ze aan haar avontuur.

Tekst: Liesbeth De Kegel

“Ik werk momenteel voor de luchthaven, maar toen corona toesloeg en ik op 20% tijdelijke werkloosheid kwam te staan, besefte ik dat dit een kans was die ik niet kon laten liggen. Ik ben vertrokken vanuit de vraag ‘wat is een probleem dat ik in deze maatschappij regelmatig ervaar?’ Zo kwam Shopplett tot stand. Ik vond het vervelend dat het niet mogelijk was om via één bestelling boodschappen te doen bij verschillende winkels, bakkers, beenhouwers, … En blijkbaar was ik niet de enige die dit als een heikel punt ervoer.”

Shopplett is een online platform waar je als klant boodschappen kan bestellen bij verschillende supermarkten, beenhouwers, bakkers, etc. Je persoonlijke shopper doet vervolgens je boodschappen bij de verschillende winkels en levert ze op een het gewenste tijdstip af op een locatie naar keuze. “Er zijn dus drie partijen waarmee we rekening moeten houden: de klanten, de shoppers en de handelaars. Deze laatste moeten overtuigd worden om hun aanbod aan te bieden/ Maar momenteel gaat alle aandacht naar de klanten en de shoppers.”

Tijdens de heropstart schreef Nikita zich in voor het ‘Bryo StandUp’-programma. “Een vriend die recent zijn eigen bedrijf had opgestart raadde me dit traject aan. Na een een-op-een-gesprek schreef ik me meteen in voor een Bryo Bootcamp. Dit duurt amper 3 maanden en de lessen vallen allemaal op twee weken, wat ideaal is voor mij. Want als ik ergens aan wil beginnen, wil ik er meteen volledig voor gaan!”

Naar de toekomst toe verwacht Nikita een schaalbaar concept. “We gaan starten in Vlaanderen, in één van de grotere steden. Als dat goed op punt staat, kunnen we uitbreiden naar andere steden. Want inkopen doen is iets universeel, en niet enkel geconcentreerd in de grote steden, zoals Uber.” Wat Nikita nog verwacht in de toekomst? “Uitbreiden naar heel België natuurlijk, daarna zelfs Europa en als we verder mogen hopen, de rest van de wereld. Vanzelfsprekend met aanpassingen naar de lokale culturen en noden.”

Hoe ga je te werk?

“Tijdens de lockdown nam ik digitale interviews af met kennissen. Hiervoor had ik een vragenlijst opgesteld”, haalt ze aan. “Na dat idee ben ik – op aanraden van Voka – boodschappen beginnen doen voor mensen die ik niet kende. Op basis hiervan kreeg ik veel feedback binnen en deze feedback was superpositief. Zó positief zelfs dat veel mensen me extra geld gaven voor alle moeite die ik in hun boodschappen stak. Uit het doen van deze boodschappen leerde ik veel waardevolle zaken voor Shopplett. Zo merkte ik tijdens de inkopen dat ik niet wist met welk merk en welke houdbaarheidsdata ik moest rekening houden. Of er waren er klanten die mij à la minute opbelden omdat ze iets vergeten waren toe te voegen aan hun boodschappenlijstje. Deze zaken heb ik dus ook geïntegreerd in Shopplett. En de positieve reacties van al deze mensen vormden een extra motivatie om er volledig voor te gaan.”

“Iets wat mij opviel in de eerste fase is dat veel mensen zich schuldig voelden als ze hun boodschappen verspreidden over verschillende winkels, terwijl dat net het kernidee van Shopplett is. Ze probeerden dan zoveel mogelijk in eenzelfde winkel te kopen. Dan heb ik heel duidelijk moeten maken dat ze dat net wél mogen doen.”

Dé gouden raad voor starters

“Mijn gouden raad voor anderen die twijfelen om een onderneming op te starten: gewoon doen! Toen ik zelf het nieuws verkondigde, verklaarden sommige vrienden me voor gek. Anderen vonden het net heel moedig maar zouden het zelf nooit durven, zelfs al zaten ze met een goed idee. Daarom zeg ik: doen! Als je bang bent om de stap te zetten, kan je je inschrijven voor een traject zoals Bryo, waarbij experten je helpen om je idee tot leven te brengen. En nog een gouden raad voor nadat je gestart bent: verkondig je bedrijfsidee aan de wereld! In het begin durfde ik dat niet echt omdat ik bang was voor de reactie van mensen. Maar hou hierbij in het achterhoofd: er zijn waarschijnlijk duizenden mensen met hetzelfde business idee, maar slechts enkelen durven het concreet uit te werken tot een bedrijf. Zet dus zelf de stap en hou jezelf niet tegen.”

Meer informatie

ℹ️ www.shopplett.be
📧 nikita.lathouwers@gmail.com

Bryo

 

 

 

Wil je net zoals Nikita hulp bij het starten van een bedrijf? Contacteer dan Jill Deberlanger via Jill.deberlanger@voka.be

Ik wil meer weten over Bryo!

Klik hier
Proximus

Artikel uit publicatie

ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad