Skip to main content

Industrie 4.0, nu ook voor kmo’s

  • 04/12/2020

De vierde industriële revolutie, of Industrie 4.0, staat voor slimme machines, robots en automatisering van productieprocessen. Maar het betekent onder andere ook digitaliseren van werkinstructies voor operatoren bij complexe taken of opleidingen via virtual of augmented reality. Dat klinkt misschien groots en enkel weggelegd voor de grote productiebedrijven, maar niets is minder waar. Dat zegt Dirk Torfs, CEO van Flanders Make. “Industrie 4.0 is niet uitsluitend voor grote bedrijven in de maakindustrie, elke kmo in elke sector kan innoveren en mee op deze kar springen.”

Tekst: Mathieu Wouters

Cognitive computing, Internet of things, cloud computing, autonome productietechnieken, … Wie Industrie 4.0 intikt op Google wordt om de oren geslagen met deze dure termen en concepten. “Niets voor mij”, zou je als zaakvoerder van een kmo kunnen denken. Maar dan sla je de bal mis, volgens Dirk Torfs, die aan het hoofd staat van Flanders Make. Deze organisatie is een strategisch onderzoekscentrum dat de brug vormt tussen academisch onderzoek en de industrie via een actieve, resultaatsgerichte samenwerking tussen de eigen onderzoekers, onderzoekers van universiteiten en bedrijfsmedewerkers en zo bijdraagt tot de technologische ontwikkeling van productie. Hoewel de focus op bedrijven (groot en klein) van de (maak)industrie ligt, gelooft Flanders Make dat Industrie 4.0 verder gaat en dat elk bedrijf, dus ook kmo’s, de vruchten kunnen plukken van deze beweging. “Belangrijk hierbij is dan men de ambitie heeft om te innoveren. De scope van Industrie 4.0 is breed”, zegt Dirk Torfs. “Ook een notaris die contracten gaat digitaliseren of een dienstenbedrijf die het genereren van offertes gaat automatiseren, vallen hieronder.”

Industrie 4.0

4 stappen naar een Industrie 4.0-strategie

Om kmo’s op weg te helpen, geeft Torfs zijn basisvragen mee die je moet beantwoorden om een strategie en actieplan op te stellen. Dat is immers nodig om de stap naar Industrie 4.0 te zetten. Willekeurige initiatieven zijn gedoemd om te falen als ze niet in een groter geheel – de bedrijfsstrategie – passen waarbij de hele organisatie betrokken is.

Stap 1: Productstrategie

Welke initiatieven kan ik nemen om mijn producten of diensten beter, interessanter of aantrekkelijker te maken voor mijn klanten? Denk bijvoorbeeld aan een kortere levertermijn, nieuwe functionaliteiten of snellere offertes. Vraag je af hoe je dit kunt bereiken. Industrie 4.0 biedt tal van mogelijkheden: inzicht in productgedrag via sensoren, configuratietools voor producten en keuze tussen opties, het gebruik van Internet of Things (IoT, waarbij alledaagse voorwerpen met elkaar verbonden zijn en gegevens uitwisselen).

Stap 2: Productiestrategie

Welke initiatieven kan ik nemen om mijn productie te verbeteren of te versnellen? Aspecten die hier komen kijken, zijn efficiëntie (beter gebruik van je middelen), effectiviteit (zo weinig mogelijk defecten of fouten) of een snellere doorlooptijd. Bij dit proces is de input van medewerkers op de werkvloer onmisbaar. Zij kunnen meedenken over verbeteringen en zo de operationele kost doen dalen. Het betrekken van medewerkers zorgt voor een grotere kans op slagen van het initiatief; het wordt dan hún initiatief. 

Stap 3: Werknemersstrategie

Hoe kan ik ervoor zorgen dat het voor werknemers interessant is hun werk bij jouw onderneming te doen? Hoe zorg je ervoor dat je mensen zich goed voelen? Hoewel het vaak lijkt te gaan om machines, data, automatisatie, etc. zijn mensen een essentieel onderdeel van een geslaagde Industrie 4.0-transitie. Door hen te betrekken, kan je bedrijfscultuur mee wijzigen en blijven je werknemers aan boord. Werknemers willen echt wel bijdragen om beter te doen; betrokken werknemers zijn gemotiveerder en loyaler.  

Stap 4: Businessmodelstrategie

Welke aanpassingen zijn nodig aan je businessmodel om je bedrijf competitiever en concurrentiëler te maken? Hierbij kun je denken aan ecosystemen van partnerschappen voor marktontwikkeling en innovatie, maar je kunt ook kijken naar e-commerce, leveringssnelheid of digitale diensten (je product als dienst verkopen, bv. Cambio van autoverkoop naar mobiliteitsdienst). Bij die laatsten kun je kijken naar het vanop afstand opvolgen van producten voor de klant, onderhoud vanop afstand, datacollectie, product als een dienst, …
 

Transitie is een marathon

Industrie 4.0Voor Dirk Torfs is het essentieel om in het proces naar een Industrie 4.0-transitie tijd te nemen om na te denken over de toekomst van je bedrijf. “We raden aan om naast intern bij je werknemers, ook buiten je organisatie je oor te luister te leggen. Kijk over het muurtje bij collega’s binnen en buiten jouw sector. Netwerken als Voka zijn daarbij heel dankbaar. Bovendien kun je deze transitie niet alleen realiseren. Door samenwerkingen op te zetten en te leren van innovatieve bedrijven, verhoog je gevoelig de kans op slagen en gaat je sneller resultaten bekomen. Je kan dan leren van de ervaring van de anderen.” 

Elke transitie verloopt met vallen en opstaan, beseft Torfs. Wat de Flanders Make-CEO dan ook adviseert, is om te durven ‘snel te falen’. “Door vooraf in te schatten wat de kosten en opbrengsten moeten of kunnen zijn van een bepaald initiatief, creëer je een barometer waaraan je kan toetsen of je de goeie weg op gaat. De kunst is dan om niet te lang te wachten om de stekker eruit te trekken, want hoe langer je wacht, hoe meer kosten je dan maakt. En deze middelen heb je nodig voor andere nieuwe initiatieven.”

Besluiten doet Torfs met de raad de stap naar Industrie 4.0 te zien als een marathon. “Klein starten en voortdurend opschalen is gezonder dan als een kanonskogel uit de startblokken te schieten. Geld, tijd en energie doseren is cruciaal. Zo kun je intussen ook blijven vooruitkijken en anticiperen op veranderingen.”

Proximus

Artikel uit publicatie

ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad