Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 10/05/2024

Vanaf juni 2024 wordt voor de maritieme sector het verplichte gebruik van het PN/TS-douanesysteem gefaseerd uitgerold. Dat nieuwe systeem zorgt voor een nieuwe manier van digitale registratie en controle van goederen bij het binnenkomen in de havens. Het vervangt het bestaande douaneproces bij het binnenbrengen van goederen en brengt het in lijn met de Europese douanewetgeving.

Het Inbound Release Platform (IRP) wordt door Alfaport Voka ontwikkeld, in samenwerking met NxtPort en Port of Antwerp Bruges. Het helpt havenbedrijven bij hun interactie met het PN/TS-systeem, om zo gemakkelijk hun wettelijke verplichtingen na te komen. Het IRP ondersteunt alle goederenstromen (roro, ferry, container, breakbulk en bulk) in één proces. Voor inkomende containers wordt het IRP ook verbonden met het recent geïmplementeerde Certified Pickup (CPu), waarvoor het zal voorzien in data omtrent de vrijgave op douanevlak. Bovendien maakt het IRP de informatiestromen transparant en betrouwbaar, ook voor tal van bedrijven buiten de haven. Iedereen die betrokken is bij het inkomende douane- of logistieke proces via de Vlaamse havens is gebaat bij het gebruik ervan.

VEILIGER EN EFFICIËNTER

De aangever of organisator van logistiek naar het hinterland gebruikt het IRP en de bijhorende Import Consignment API om sneller, veiliger en efficiënter de aangiften voor de goederen in te dienen. Hij krijgt er ook meer inzicht in het proces in de haven mee, waardoor het transport beter kan worden gepland. Het platform zorgt ervoor dat de verschillende spelers binnen de toeleveringsketen veilig en transparant informatie kunnen delen. De data is niet alleen via API beschikbaar, maar ook op de webinterface van het IRP. Dat zorgt voor een ‘unieke bron van waarheid’ in het nieuwe, complexere aangifteproces. Aangiften kunnen sneller en efficiënter gemaakt worden door het hergebruik van data. Dit voorkomt manueel werk en fouten die het proces vertragen en duurder maken. Transparantie in het havenproces zorgt er ook voor dat het aangifteproces kan worden versneld, geoptimaliseerd en geautomatiseerd.

Tijdens de transportplanning zorgt realtime informatie over bijvoorbeeld het lossen van de zending en douanecontroles voor een snellere en efficiëntere planning van het ophaalmoment aan de terminal. Bijkomend kan het plannen van het (multimodale) transport worden geautomatiseerd door het IRP te koppelen aan een transportplanningsysteem. Het IRP is een collectief datadelingsplatform dat als een niet-commerciële dienst wordt aangeboden aan de logistieke sector. De havenbedrijven ontvingen daartoe reeds een uitnodiging.

 www.inboundrelease.com

Hinterlandpartijen die het IRP of de Import Consignment API willen gebruiken, kunnen een offerte vragen op inboundrelease@nxtport.com