Inbeslagname van vrachtwagens is brug te ver voor Voka en Febetra

12/10/2018 , Kasper Demol - Persverantwoordelijke Voka

Acute verkiezingskoorts in plaats van constructief overleg met Hans Bonte.

Werkgeversorganisatie Voka Vlaams-Brabant en transportfederatie Febetra reageren verbijsterd op de inbeslagname van vrachtwagens op de Brusselsesteenweg in Vilvoorde. “Deze saga bereikt een triest dieptepunt. De politieverordeningen van de stad werden nu al meermaals geschorst door de provincie, de stad heeft nog steeds geen bewijzen op tafel gelegd en constructief overleg met de bedrijven blijft achterwege”, zegt Jean-Paul Van Avermaet, voorzitter van Voka Vlaams-Brabant. “Dat er in de week voor de gemeenteraadsverkiezingen zo fors gereageerd wordt, is geen uitgestoken hand naar de bedrijven, maar een gebalde vuist, een slag in het gezicht. Misschien speelt de verkiezingskoorts Hans Bonte parten?”

De problematiek over de stabiliteit op de Brusselsesesteenweg in Vilvoorde sleept al langer aan. In 2013-2014 werd een charter opgemaakt tussen de bedrijven, Voka, Febetra en het stadsbestuur, maar die laatste partij weigerde uiteindelijk om te tekenen. Datzelfde stadsbestuur voerde de voorbije jaren wel een tonnagebeperking in, maar legde nooit de bewijzen op tafel om dit te rechtvaardigen. “De bedrijven langs de kanaalzone moeten nu eenmaal ook via de Brusselsesteenweg naar de ring rond Brussel rijden. De route via de Woluwelaan betekent dubbele extra kosten want die is niet alleen langer, de Woluwelaan is ook verzadigd. Dus extra verliesuren en extra kilometers,” klaagt Jean-Paul Van Avermaet aan. “Meer kilometers, betekent ook dat er meer voertuigen moeten ingezet worden om eenzelfde hoeveelheid goederen te vervoeren”, voegt Benny Smets, voorzitter van Febetra, toe.

Kieskoorts

Begin september werd de tonnagebeperking nog geschorst door het Agentschap Binnenlands Bestuur. “Het stadsbestuur ging de bewijzen voor die beperking eindelijk op tafel leggen in een beroepsprocedure, maar daar hebben we nog niets van gezien, wel een nieuwe – voorlopig dus rechtsongeldige – tonnagebeperking en zelfs inbeslagname van vrachtwagens die de tonnagebeperking niet naleefden”, zegt Van Avermaet. “Bovendien bleek uit correspondentie van de raadsman van het stadsbestuur dat ze de tonnagebeperking gingen opheffen tijdens de beroepsprocedure, maar plotsklaps wordt die dan toch weer ingevoerd. Je kan het de mensen niet kwalijk nemen dat ze niet meer weten wat nu wel en niet mag. Vrachtwagens aan de ketting leggen, is een brug te ver. De verkiezingen nu zondag zijn er wellicht niet vreemd aan dat er maandag nog een nieuwe beperking werd ingevoerd en dat er nu zelfs vrachtwagens in beslag worden genomen. De kieskoorts loopt wel zeer hoog op”, aldus Van Avermaet.

Confrontatie

Met deze beslissing zoekt burgemeester Bonte duidelijk de confrontatie op met de bedrijven, in plaats van een oplossing te zoeken. “We eisen dat Vlaanderen snel ingrijpt en dat Vilvoorde deze oorlogsvoering stopt want de situatie is onhoudbaar. Het wordt stilaan een gevecht tegen de bedrijven in plaats van een zoektocht naar een constructief samenleven tussen stad en bedrijvigheid”, zegt Jean-Paul Van Avermaet.
 

Kasper Demol - Persverantwoordelijke Voka - 0472 58 63 76 - kasper.demol@voka.be