Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Impermo zet vol in op het behoud van het familiebedrijfgevoel

Impermo zet vol in op het behoud van het familiebedrijfgevoel

  • 11/09/2023

Impermo CEO Ann Gijsens is er de vrouw niet naar om de dingen te verbloemen. Ze stelt de zaken zoals ze zijn: ‘Neen, dit is niet de beste periode in de 105-jarige geschiedenis van Impermo, maar we komen hierdoor en maken van dit tijdsgewricht gebruik om veertig nieuwe logistiekmedewerkers in het bedrijf op te nemen’. En zij weet beter dan wie ook waar Impermo voor staat en gaat. 

goede zaken

40 mensen extra aan de slag

De HR-afdeling van Impermo breidde de laatste jaren fors uit. Het zette bovendien in op horizontale groei om interne mensen kansen te geven. Om op lange termijn te kunnen groeien, werd recent ook besloten om alle logistieke processen terug in eigen handen te nemen. Dat ging gepaard met de integratie van veertig arbeiders, een pittige uitdaging dus. #goedezaken

In elke toonzaal hangt er een grote poster met daarop de tijdslijn van het bedrijf. Impermo is met recht en reden trots op zijn geschiedenis, maar tracht die 105 jaar aan vakmanschap ook door te geven aan het huidige personeel. “We willen echt dat mensen doordrongen zijn van het Impermo-DNA”, beaamt CEO Ann Gijsens. Na een studie Economie en ervaring bij Deloitte en Essers begon ze 2010 als Finance Manager bij Impermo te werken. “Twee weken na mijn komst kwam een van de drie zaakvoerders me vertellen dat ze grondig wilden uitbreiden. Zo gezegd zo gedaan. Wat begon als een dolle rit is nu al meer dan dertien jaar mijn passie, waarvan tien jaar als CEO.” 

Impermo mag in 1918 dan wel begonnen zijn als een familiebedrijf, in 2017 stapte men over naar een volledig extern management, los van de familie. “Dat was geen makkelijke beslissing, maar de betrokkenheid blijft groot”, geeft Gijsens mee. “Om de veertien dagen zit ik met de familie samen om hen een update te brengen over het reilen en zeilen  
binnen Impermo.”  

We leiden onze verkopers op om dezelfde service te bieden als een eenmanszaak

Ann Gijsens

Er is geen mens op Belgische bodem die niet weet wat Impermo precies doet, maar hoe zou je het bedrijf van de familie Stultjens voorstellen aan iemand die net voet op de aarde heeft gezet?

“Wij doen alles wat te maken heeft met vloeren en wanden. De eerste en tweede generatie van het familiebedrijf deed daadwerkelijk nog de productie van tegels, er werkten hier toen driehonderd arbeiders. Die geschiedenis maakt dat we geen typische aankoper en verkoper van tegels en parket zijn. Daar komt nog bij dat alle producten die we aanbieden steeds exclusief bij ons te verkrijgen zijn, voor de Belgische markt althans. Onze hoofdaankoper is met niets anders bezig dan het selecteren van de juiste materialen en het op punt stellen van de speciaal voor ons gecreëerde tegels. Dat vinden we ook heel belangrijk omdat dat een van de dingen is waarmee we het verschil trachten te maken.”  

“We proberen te groeien zonder een echte keten te worden en we leiden onze verkopers dan ook op om dezelfde service te bieden als een eenmanszaak. Het zijn immers die eenmanszaken die we als onze echte concurrenten zien, dus dat is het niveau en de service dat we moeten zien te overstijgen. Dat doen we door te investeren in opleiding voor onze zestig verkopers, maar ook door hen van zeer nabij op te volgen. De beste les die ze kunnen krijgen is die van onze zaakvoerder Luc die hen een hele dag volgt en bijstuurt waar nodig.”  

Treffen we de CEO van Impermo op een goed moment of gaan jullie door een moeilijke periode?

“Wij hebben het op dit moment vrij moeilijk. Corona was een topperiode voor ons omdat heel veel mensen toen aan het verbouwen zijn geslagen. We konden ten volle profiteren van onze zeer goed functionerende webshop – waar je makkelijk 3D-renderings kan maken van hoe een bepaalde tegel er in jouw woonkamer zou uitzien. Dat waren echt gouden jaren voor ons. Inmiddels worden mensen hard getroffen door de crisis en gaat het budget van de mensen niet in eerste instantie naar bouwen of verbouwen. Daar komt bij dat wij de energiecrisis en de stevige indexatieronde het hoofd moeten zien te bieden. We hebben ook recent enkele nieuwe winkels geopend die nog ten volle moeten beginnen draaien. Onze focus nu ligt dan ook even niet op groei maar op het behoud van wat er al is en hoe we daar het maximum uit kunnen halen.” 

goede zaken

Hoe doet Impermo goede zaken voor het personeel?

“We hebben inmiddels 190 man personeel. Onze academy zorgt voor een diepgaande training, niet alleen voor de verkopers, maar ook voor de administratieve medewerkers, de boekhouders, aankopers en ga zo maar door. We hameren er immers op dat iedereen doordrongen is van de producten die wij verkopen en onze medewerkers kunnen zich daar zelf in verdiepen dankzij onze online Impermo-tool. We zetten heel erg in op horizontale groei en stellen onze vacatures dan ook altijd eerst intern open. Bijvoorbeeld een magazijnier die aankoper wordt en later doorgroeit tot vestigingsverantwoordelijke. Dat is al gebeurd en dat moedig ik heel erg aan. Op die manier weet je immers dat je goeie mensen in je bedrijf kunt houden en krijg je zeer  
verscheiden profielen.” 

Het is één ding om te blijven inzetten op dat familiebedrijfgevoel, toch hebben jullie de HR-afdeling de laatste jaren fors uitgebreid.

(knikt instemmend) “Mensen weten dat ze nog altijd bij mij terechtkunnen met welke vraag dan ook, maar er zijn nu meer mensen die zich bezighouden met het welzijn van onze werknemers, het aanbieden van goede opleidingen en het luisteren naar de besognes van eenieder. We trachten een sfeer te creëren waarin iedereen zich goed voelt. Dat doen we door mensen maximaal samen te zetten en ook zoveel mogelijk te laten samen werken. Ik ben de enige met een apart bureau, de overige managers zitten gewoon mee op de werkvloer. Daar komen dan nog eens twee teambuildings per jaar bij, die telkens beginnen met een woordje van de CEO. Nadien is er steevast een leuke activiteit en afsluiten doen we uiteraard met een hapje en een drankje.” 

“Na de coronaperiode hebben we tig speeddates georganiseerd zodat iedereen elkaar opnieuw kon leren kennen en eens kon polsen hoe de collega die ze zo lang niet gezien hadden de lockdowns had doorgemaakt. Recent hebben we  
beslist om alle logistieke processen weer in eigen handen te nemen en dat gaat gepaard met de integratie van veertig arbeiders. Dat is bepaald uitdagend, maar het is een noodzakelijke stap om nadien  
verder te kunnen groeien.” 

We zetten heel erg in op horizontale groei en stellen onze vacatures dan ook altijd eerst intern open

Ann Gijsens

Hoe tracht Impermo een rol van betekenis te spelen in de maatschappij waar elk bedrijf deel van uitmaakt?

“Tegels mogen dan wel niet het makkelijkste product zijn wat duurzaamheid betreft – tegels zijn breekbaar en moeten dus wel echt goed verpakt worden – toch zetten we vol in op milieuvriendelijk werken. We zitten in Genk vlak aan het water waardoor de tegels per boot geleverd kunnen worden, in plaats van dat ze zoals vroeger per vrachtwagen vanuit de haven van Antwerpen naar Limburg moeten worden gebracht. We hebben ook net een vinyltegel ontwikkeld die je heel makkelijk gewoon bovenop een bestaande vloer kan leggen – wat heel wat afbraakwerken en afval uitspaart. Uiteraard verkopen wij nog liefst een keramieken tegel, maar we beseffen ook wel dat we moeten blijven innoveren en meedenken met een markt die steeds meer op efficiëntie en duurzaamheid focust.”  

“We hebben inmiddels een volledig elektrisch wagenpark, we voorzien oplaadpalen op verschillende plaatsen en we hebben ook al geïnvesteerd in zonnepanelen. Los daarvan steunen we jaarlijks een aantal goede doelen. Eerder dan geld te doneren aan de lokale jeugdbeweging en voetbalclub, trachten we de laatste jaren iets te doen wat beter aansluit bij onze business. Zo leverden we bijvoorbeeld gratis tegels aan het dierenpaviljoen in Sint-Truiden.” 

Impermo over de jaren heen

Het verhaal van Impermo begint bij overgrootvader Ferdinand Stultjens. Met de Eerste Wereldoorlog net achter de rug en een België waarin iedereen koortsachtig op zoek ging naar materialen om het land weer op te bouwen, kocht Ferdinand een tweedehands tegelpers en startte hij zijn eigen bedrijf. 

Ferdinand Stultjens implementeert de productie van terrasornamenten, trappen en andere interieurobjecten. 

Het spreekt voor zich dat de vraag naar tegels tijdens WO II op een absoluut dieptepunt zat, dus bood Impermo een antwoord op een totaal andere vraag: namelijk die naar confituur. 

Impermo start met de productie van vloertegels op basis van marmerkorrel. 

De inmiddels derde generatie Stultjens, William en Pierre, neemt de zaak over. 

De vierde generatie stapt in het bedrijf. Silvie, Luk en Filip Stultjens bouwen Impermo verder uit tot het succesvolle bedrijf dat het vandaag is. 

Impermo bestaat honderd jaar en telt op dat moment 8 vestigingen en 120 werknemers. Inmiddels zijn er 15 toonzalen en 190 werknemers. 

Contactpersoon

Sandy Panis

Content manager

imu - vzw - Altez
imu - vzw - Uzbrussel

Artikel uit publicatie