"Ik zorg voor de unieke match, zowel in HR als in kunst"

04/06/2018 , jolien.vandeven@voka.be, Cathy Vankerckhoven

Chantal Coene - JOS HR ServicesChantal Coene heeft 25 jaar ervaring in rekrutering. In 2010 besloot ze haar eigen zaak op te richten: JOS HR Services. En die JOS is geen afkorting, maar een verwijzing naar de eigennaam. Chantal koos bij de opstart van haar firma heel bewust voor een persoonsnaam om zo het menselijke aspect van human resources extra in de verf te zetten. Dat merken haar opdrachtgevers, maar ook de kandidaten. Die laatste bedanken haar vaak voor de aangename en inzichtgevende gesprekken.

Naar de kern

Chantal combineert haar passie voor rekruteren met haar passie voor kunst. Ze schildert en heeft op de benedenverdieping van haar selectiekantoor de kunstgalerij ‘Chadeeni’ in Leuven. “Ik heb lang geworsteld met de vraag hoe ik me juist moest positioneren. Want kunst en rekruteren zijn twee verschillende zaken. Toch heb ik een rode draad gevonden: ik zorg voor de unieke match. Als kunstenaar maak ik een schilderij op maat zodat jij en je interieur zullen schitteren. Als recruiter zorg ik voor de geknipte persoon voor je bedrijf. Dat doe ik o.a. op basis van een diepte-interview en de KernTalentenanalyse. Ik ga een zaakvoerder of HR-verantwoordelijke de kleren van het lijf vragen over de functie, de bedrijfscultuur en de kandidaat die men zoekt. Op basis daarvan maken we samen een functiebeschrijving en starten we het wervings- en selectieproces tot we de beste match hebben gevonden."

"Het kan heel verhelderend zijn als iemand je oogkleppen eens wegneemt."

"Zo zochten we onlangs taalcorrectoren NL/FR. Dat moeten heel precieze mensen zijn. Binnen de 23 KernTalenten zit ‘oog voor detail’ op vier niveaus. Kandidaten die op die vier niet de hoogste score haalden, slaagden ook niet voor de taaltest van het bedrijf en vielen uit de boot.” En die unieke match blijft toch het uiteindelijke doel. “We werken niet via een ‘no cure no pay formule’ of een percentage van het brutojaarloon. Wij factureren effectieve kosten en een uurtarief. Ik zal er alles aan doen om een klant een goede service te bieden en de ideale kandidaat te vinden. Al moet ik er dag en nacht voor werken. Ik zou immers beschaamd zijn als ik niet tot resultaat zou komen.”

Chantal Coene (JOS HR Services): "Het is een leuke uitdaging om telkens opnieuw die speld in de hooiberg te vinden."

Grote stap

Het KernTalentenkompas dat Chantal voor elke kandidaat opstelt, gebruikt ze ook voor zichzelf. “In het begin werkte ik alleen. Ik heb wel altijd met stagiairs gewerkt, maar uiteindelijk bleef het een eenmanszaak. Uit mijn KernTalenten komt dat ik een teamplayer ben en dus collega’s nodig heb. Sinds oktober 2017 heb ik dan ook iemand vast in dienst genomen. En dat geeft veel meer energie. Al is het als kleine onderneming wel een grote stap om iemand aan te werven. Nu zijn we met twee vaste mensen en twee stagairs.” Die stagiairs betrekt Chantal actief bij het werk. Ze mogen de gesprekken mee volgen en zelf enkele gesprekken doen. “Bij die gesprekken blijf ik wel aanwezig. Ik kan niet verwachten van een stagiair dat hij de cultuur van een bepaalde werkgever die al acht jaar klant is even goed kan overbrengen als ik. Dat is niet fair naar mijn klant toe maar ook niet naar de kandidaat. Ik vraag altijd feedback aan een stagiair over mijn eigen gesprekken. Na een tijdje raak je zelf vastgeroest in je eigen ding. En dan kan het heel verhelderend zijn als iemand die oogkleppen eens wegneemt.”

War for talent

Rekruteren is veel veranderd. De war for talent is volop bezig en dit zorgt ervoor dat de juiste kandidaten schaars zijn. Zeker in Vlaanderen hebben de meeste mensen een job. Creatief zijn is dus de boodschap. “Klanten zoeken altijd de witte raaf. En dan moet je samen met je klant gaan denken en creatief zijn. Wat is een ‘must’ en wat een ‘nice to have’. Ik stuur hen bij als ze te veel verwachten, zonder aan kwaliteit in te boeten. Zo hebben we net een vacature ingevuld voor een Duitstalig sales-profiel in de ICT-sector. Zo’n mensen lopen niet dik gezaaid. Daarom heb ik na overleg met de klant voorgesteld om naar schoolverlaters te kijken. En kijk, deze week heeft iemand die nog moet afstuderen haar contract getekend. Die speld in de hooiberg moet je vinden en dat is de uitdaging. Mijn motto? Actie is reactie: als je maar vijf kandidaten aanschrijft, moet je niet veel respons verwachten. Als je er 500 aanschrijft, waarschijnlijk wel. En focus is resultaat: als je blijft doorzetten, dan zullen de resultaten wel volgen.”

"Het is een leuke uitdaging om telkens opnieuw die speld in de hooiberg te vinden."

Chantal merkt ook op dat in het huidige rekruteringslandschap de werkgevers hun aanpak kritisch moeten bekijken. “Je gaat als onderneming best na welk potentieel je al in huis hebt. Heb je die witte raaf nog nodig? Misschien kan je je huidige mensen andere uitdagingen geven die geënt zijn op hun KernTalenten, om dan eerder een junior profiel aan te werven. Want schoolverlaters zijn nog wel op de markt.”

Waarden met een grote O

JOS HR services werkt volgens waarden die allemaal beginnen met een O: open, optimistisch, oplossingsgericht, opvolging, oprecht en objectief. “Ik ben doordrongen van die waarden. Daarom zet ik ze graag in de verf.” Dat was ook een van de zaken die Chantal oppikte door haar deelname aan de Plato-groep sales & marketing. “Plato is voor mij het ideale platform om te leren hoe ik JOS en Chadeeni moet positioneren. Binnen mijn Plato-groep vraag ik naar tips en tricks om mijn marketing- en salesbeleid te voeren, want verkopen is niet mijn passie. Plato heeft me geleerd dat het belangrijk is om na te denken wat je visie en missie is, en welke doelgroep je voor ogen hebt. Je moet duidelijk zeggen waar je voor staat. Hetzelfde geldt voor mijn schilderijen: wat wil ik? Daar heb ik geleerd me te positioneren op differentiatie. Ik maak een uniek schilderij op jouw maat, maar daarnaast verkoop en verhuur ik ook een vaste collectie. Je leert daarover nadenken binnen Plato. En het belangrijkste: je ziet ook dat anderen nog aan het leren zijn. En dat het noodzakelijk is om je continu vragen te blijven stellen richting verbetering.” Chantal raadt Plato dan ook aan aan elke ondernemer met wat ervaring. “Plato is ideaal om je netwerk te vergroten. Kijk naar welke Plato-groepen er zijn en waar je als ondernemer behoefte aan hebt. Je kan iets bijleren en nieuwe contacten leggen.”

Chantal Coene - JOS HR Services

Toekomstmuziek

Chantal is optimistisch ingesteld en ziet de toekomst rooskleurig in. “Ik hou van uitdagingen, me volledig focussen en resultaat hebben van mijn werk. Ik hoop dat ik de komende jaren nog enkele interessante KMO’s kan toevoegen aan mijn klantenportefeuille en daarmee een toffe samenwerking kan uitbouwen.” En wat met de kunst? “Ik ben met mijn schilderijen al tien jaar bezig maar ik positioneer me daarmee nog niet zo lang op de markt. Dus ik hoop dat ik verder mijn stempel kan blijven drukken en mensen
gelukkig maken. Het is altijd fijn om te horen als iemand blij wordt van naar zijn persoonlijk schilderij te kijken.” Chantal wil dan ook op beide vlakken blijven groeien. “Op dit moment komt een groter deel van mijn inkomen uit JOS HR services dan uit Chadeeni. Maar de bedoeling is om die twee gelijk te krijgen. Ik wil geen van beiden loslaten want daarvoor doe ik ze allebei te graag."

"Plato heeft me geleerd dat het belangrijk is om na te denken over je visie en missie."

WIST JE DAT…?

… Chantal geen penselen gebruikt om haar schilderijen te maken? Ze doet alles met haar handen. “Ik wil het doek kunnen voelen en echt contact hebben met mijn werk. Ik hou niet van afgelijnde zaken en kleur graag buiten de lijntjes. Dat moet je bij het rekruteren ook durven doen, anders wordt het al snel saai.” Chantal werkt ook niet enkel met verf, zo verwerkt ze ook vaak materialen in haar kunstwerken. Momenteel werkt ze bijvoorbeeld aan een project voor een restaurant waarbij ze echte kruiden mee op het doek aanbrengt. “Mijn man is blind en ik wou dat hij ook van mijn kunst kon meegenieten. Daarom zorg ik ervoor dat je mijn schilderijen ook letterlijk kan voelen.”

www.joshr.be 
www.chadeeni.be 

 

Dit artikel verscheen eerder in Ondernemers Vlaams-Brabant, editie mei. Foto's: Dirk Leemans