Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • “Ik wil mensen positief besmetten met het eet-je-gezond-virus”
Plato deelnemer: My foodprint
  • 29/05/2017

“Ik wil mensen positief besmetten met het eet-je-gezond-virus”

De hype van gezonde voeding is al een aantal jaren aan een opmars bezig. Eigenlijk kunnen we niet meer spreken van een hype, maar wel van een evolutie. Ook steeds meer bedrijven springen mee op de kar. PLATO-deelneemster Chantal van der Brempt helpt met haar bedrijf My food print bedrijven op weg naar gezonde voedingsgewoontes: “De evolutie is in volle gang, maar er is nog veel werk aan de winkel.”

My foodprintAls voedingsconsulente begeleidt Chantal bedrijven en hun medewerkers naar een gezonder voedingspatroon. “Er is een duidelijke evolutie merkbaar ten opzichte van een paar jaar geleden”, vertelt ze. “Toen deed ik echt missionariswerk: ik moest bedrijven overtuigen van het belang van gezonde voeding. Intussen weten bedrijven dit wel, maar zijn ze op zoek naar manieren hoe ze gezonde voeding kunnen implementeren in de dagelijkse gewoonten van hun medewerkers.”

Chantal geeft hierover presentaties, schrijft nieuwsbrieven en organiseert workshops waarbij de medewerkers eten of spelen en bijleren. “Ik let erop dat ik nieuwe thema’s aansnijd. Veel organisaties blijven hangen bij de klassieke voedingspyramide of het advies van vijf stukken fruit per dag, maar de mensen zijn intussen doodgeknuppeld met deze adviezen. Toch weten ze vaak niet wat ze nu moeten geloven. Is melk ongezond? Zijn te veel eiwitten slecht? Zijn verse groenten gezonder dan diepvriesgroenten? Dit soort vragen komen vaak van de medewerkers zelf.”

“Ik probeer duidelijkheid te scheppen voor hen en doe dat steeds met veel creatieve elementen. Door bijvoorbeeld spelelementen te integreren in mijn workshops en presentaties, leren de deelnemers niet alleen bij, maar is het tegelijkertijd een soort van teambuilding”, vertelt Chantal. “Ik werk bovendien met langlopende trajecten, want het is belangrijk om ook na de eerste sessies begeleiding te blijven bieden. Wist je dat het gemiddeld vijf jaar duurt voor je jezelf nieuwe voedingsgewoontes eigen hebt gemaakt?”

Dokter sport

‘Zitten is het nieuwe roken’, wordt wel eens gezegd. Veel bedrijven zetten dan ook vooral in op beweging. Wordt voeding daarbij vergeten? “Een beetje wel. Een goede gezondheid bestaat voor 20% uit beweging en voor 80% uit voeding’, zegt Chantal. “Als je niet beweegt, val je niet meteen dood. Maar als je niet meer eet, is dat wel het geval. Door te eten, geven wij ons lichaam voortdurend bouwstoffen om cellen aan te maken en te vechten tegen ziektes. We hebben de luxe dat we uit een enorm aanbod aan voedingselementen kunnen kiezen, dus we moeten hier dankbaar gebruik van maken en die voedingsstoffen kiezen die ons lichaam energie geven.”

“Dat wil niet zeggen dat bewegen niet belangrijk is, want ook dat is noodzakelijk”, gaat ze verder. “Aan sport doen is trouwens het beste diagnose-systeem dat er bestaat. Je kent vast wel iemand die ongezond leeft en nooit sport. Als deze persoon plots een kilometer moet lopen, wordt meteen duidelijk hoe slecht zijn lichaam hierop is voorbereid.”

Foodprint of footprint?

Gezonde voeding laat altijd een afdruk na op het lichaam. “De meest opvallende effecten zijn een diepere slaap en meer energie. Dat heeft een weerslag op je mentale welzijn, waardoor je bijvoorbeeld daadkrachtiger zal optreden. Maar om mentaal gezond te blijven, moet je af en toe wel heel stevig zondigen hoor”, lacht ze. “Ik mag dan wel voedingsconsulente zijn, maar dat neemt niet weg dat er af en toe een pak frieten met een pintje op het menu staat.”

De naam van haar bedrijf is eveneens een verwijzing naar de ecologische voetafdruk. “Ik vertrek van het principe dat alles wat goed is voor de natuur, ook goed is voor de mens”, vertelt Chantal. “Dat principe ligt soms voor de hand, zoals bij pesticiden. Die zijn slecht voor de natuur én slecht voor de mens. Maar het gaat ook verder: waarom geeft de natuur ons in de zomermaanden wortels, tomaten en radijzen? Omdat die veel water bevatten, wat ons lichaam in de zomer nodig heeft. In de zomer hebben we bovendien meer energie om die rauwkost te verteren. Zo zijn mens en natuur op elkaar afgestemd.”

Overgangsperiode

Chantal merkt dat de evolutie naar gezonde voeding in volle gang is. Maar we zitten nog volop in een overgangsperiode en zijn nog ver van een utopie verwijderd. “Bedrijven zijn mee met het verhaal van gezonde catering en gezonde alternatieven in snoepautomaten. Maar de catering-sector gaat hier vaak nog niet in mee, zij zullen de komende jaren hun kookstijl moeten aanpassen. Daarnaast merk je dat als bedrijven alleen gezonde voeding aanbieden, er veel protest komt van de medewerkers. Het is duidelijk dat dwangmaatregelen niet werken en dat ze ook ongezonde alternatieven moeten blijven aanbieden. De beste manier om mensen toch aan te moedigen om het gezonde alternatief te kiezen, is ‘nudging’. Denk maar aan een poster naast het frisdrankautomaat waarop het aantal suiker in een cola vergeleken wordt met een minder suikerhoudende drank. Zoiets werkt echt.”

Er is dus nog heel wat werk aan de winkel. Momenteel is ongeveer 20 procent van de bedrijven bezig met gezonde voeding. “De komende jaren wil ik zoveel mogelijk bedrijven en mensen positief besmetten met het ‘eet-je-gezond-virus’. Want alleen op die manier gaan we een antwoord kunnen bieden op de enorme hoeveelheid aan westerse ziektes zoals diabetes, obesitas en hartziektes. Maar veel mensen hebben ook te kampen met minder dramatische ongemakken, zoals darmklachten, een opgeblazen gevoel, huidproblemen en zelfs het chronisch vermoeidheidssyndroom. Aangezien het hierbij gaat om lichtere symptomen, worden zij niet ziek verklaard, maar voelen ze zich wel slecht in hun vel. Gezonde voeding kan hiervoor een oplossing bieden.”

 

Tekst: Nele Hiele - Foto's: Studio Dann

 

PLATO: goed voor bedrijf én voor mentale welzijn

Omdat Chantal een eenmanszaak runt, schreef ze zich in voor PLATO. “Ik ben blij dat ik bij PLATO de kans heb om problemen of successen met anderen te bespreken en te delen, hierdoor voel ik me minder alleen en dat is goed voor het mentale welzijn. De thema’s die er aan bod komen zijn dan weer heel nuttig voor mijn bedrijfsvoering. Ook het feit dat iedereen met gelijkaardige problemen kampt, waardoor je samen naar een oplossing kan zoeken, is echt een meerwaarde.”

Contactpersoon

Proximus
Made in Vlaams-Brabant
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad