Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • ‘Ik heb waanzinnig veel geleerd met Bryo StartUp’

‘Ik heb waanzinnig veel geleerd met Bryo StartUp’

  • 13/02/2023

Na vijf jaar freelancen als branddesigner, sloeg Andrea Paolini anderhalf jaar geleden de handen in elkaar met consultancybedrijf Horeca Partners. Samen richtten ze Density by Horeca Partners op, een creatief bureau gespecialiseerd in branding voor de horeca- en toerismesector. Mede dankzij Bryo StartUp slaagde Andrea erin om op korte tijd zijn concept te ontwikkelen en te lanceren.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Met een masterdiploma in Grafisch Ontwerp op zak, startte Andrea (33) zijn carrière bij een communicatiebureau dat actief is in de immobiliënsector. ‘Ik deed er een hoop ervaring op en beschouw die job nog steeds als een mooie leerschool. Maar al snel begon het te kriebelen om zelf iets uit de grond te stampen. Ik besloot om fulltime als zelfstandig branddesigner mijn brood te verdienen’, legt hij uit.

 

Zo ontstond Studio Andrea Paolini, een creatief collectief dat ondernemingen helpt om een consequent en herkenbaar merkverhaal op te bouwen. Ondernemingen kunnen in deze onestopshop terecht voor zowel grafische, tekstuele als online oplossingen. ‘Ik ben ontzettend trots op wat ik daarmee allemaal heb bereikt. Maar het bleef kriebelen’, vertelt Andrea voort. ‘Dankzij mijn eerste werkervaring wist ik dat niche- expertise goed werkt voor een creatief bureau voor branding. Omdat ik al jaren affiniteit heb met de hospitality– en toerismesector, liep ik rond met het idee om iets in die branche te ontwikkelen. Alleen ontbrak het me aan expertise.’

 

Al te vaak spelen een kleine dosis geluk en een sterk netwerk een belangrijke rol in ondernemerschap. Zo ook voor Andrea,
die in 2021 per toeval Steve Van Uytbergen van Horeca Partners tegen het lijf liep. Een week later zaten ze samen om de tafel om Andrea’s idee vorm te geven. ‘Om het businessconcept concreet te maken en alles mooi te stroomlijnen, nam ik deel aan het Bryo StandUp Bootcamp. In de zomer van 2021 verfijnde ik tijdens twee intensieve weken onze doelgroep, werkte ik de samenwerking met Horeca Partners uit en bedacht ik een naam voor onze onderneming: Density. Daarnaast vond ik bij de begeleiders en andere deelnemers van Bryo StandUp een waardevol klankbord. De veilige en gemoedelijke sfeer onder de deelnemers liet toe om ideeën af te toetsen en inspiratie op te doen.’

 

PRAKTISCH BIJLEREN

Terwijl Density vlot uit de startblokken schoot en de eerste klanten al aanklopten, schreef Andrea zich in voor Bryo StartUp. ‘In dit traject van een jaar behandelden we iedere maand een ander thema. Ik heb waanzinnig veel bijgeleerd in die periode’, geeft hij aan. ‘Zo ontdekten we hoe je een perskit moet samenstellen en hoe je journalisten kan contacteren. Dat zijn praktische skills, maar in Bryo StartUp komen ook inspirerende onderwerpen aan bod. We bekeken onder andere het belang van een juiste work- lifebalans, wat ik niet onbelangrijk vind voor jonge ondernemers.’

Met twee Bryo-parcours achter de kiezen beseft Andrea nu dat zijn eerste stappen als ondernemer vlotter hadden kunnen verlopen. ‘Ik ben ervan overtuigd dat ik de opstart van Studio Andrea Paolini beter had aangepakt, mocht ik toen al de Bryo-trajecten doorlopen hebben. Toen ik als freelancer begon, miste ik nog een uitgewerkte visie. Ik nam elke klant aan die ik kon krijgen. Dat leidde tot een wildgroei aan opdrachten en een overvolle agenda. Had ik toen al de ondersteuning van Bryo gehad, dan had ik selectiever kunnen zijn en sneller stappen kunnen zetten naar waar ik me echt goed bij voel. De startende ondernemers waarmee ik nu in contact kom, raad ik allemaal aan om een kijkje te nemen op de site van Voka. Met kwalitatieve producten kan je het verschil maken en tevreden klanten zijn de beste ambassadeurs voor je merk. Dat is de boodschap die we als Density willen uitdragen. Diezelfde filosofie vond ik ook terug bij Bryo.’

 

‘Naast praktische skills komen in dit traject ook inspirerende topics aan bod.’

Andrea Paolini
AW_Welt_6stappenplan