Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Ifori: Kennis en ervaring delen in ruil voor bakken enthousiasme
Bernard Gravez van Ifori
  • 26/06/2020

Ifori: Kennis en ervaring delen in ruil voor bakken enthousiasme

Doorheen zijn carrière bouwde Bernard Gravez van juridisch nichekantoor Ifori een flinke rijkdom op aan kennis over ICT-recht en intellectueel eigendomsrecht. Zijn verlangen om al die ervaring te delen met mede-ondernemers maakt van hem dé geknipte Plato-peter, een rol die hij al enige tijd met veel plezier vervult. Maar wanneer en hoe kwam Ifori juist tot stand, en hoe rolde Gravez in het Plato-peterschap? We zochten hem op voor een babbel.

Twintig jaar geleden al richtte Gravez Ifori op. Geen wilde gok, maar net een uiterst beredeneerde beslissing. “Na mijn studies Rechten en postgraduaat Intellectuele Rechten en IT-recht heb ik een soort ‘Ronde van Vlaanderen gehouden”, licht Gravez toe. “In de zoektocht naar een goede USP en poging om het bedrijfslandschap in kaart te brengen, ben ik met verschillende bedrijven aan tafel gaan zitten. Daarbij kwam ik al snel tot de vaststelling dat er nood was aan een structurele aanpak van intellectueel eigendomsrecht binnen ondernemingen. Vervolgens heb ik beslist om op deze nood in te spelen en mijn eigen juridisch kantoor uit de grond te stampen. Bij Ifori hebben we drie specialismen. Een eerste is intellectueel eigendom. Denk daarbij aan alles wat te maken heeft met patenten, auteursrechten, trade secrets, enz. Een tweede focus ligt op alles wat IT-recht betreft, en een derde onderdeel draait rond privacy en data security.”

Ronde van Vlaanderen

Het eerste contact met Voka dateert al van een hele poos geleden. “Tijdens mijn ‘Ronde van Vlaanderen’ ben ik ook met heel wat middenveldorganisaties gaan praten. Voka was daar eentje van. Ik kende de organisatie dus al langer.” Toch zette Gravez nooit de stap naar een deelname aan een traject als Plato, het lerend netwerk van Voka, waar kennisoverdracht, ervaringsuitwisseling en netwerking centraal staan. “Achteraf was dat misschien een domme zet. Tja, als jonge ondernemer heb je nu eenmaal twee problemen: weinig tijd en weinig geld”, grapt Gravez. “Daar heb me destijds helaas door laten leiden”.

Kennis en ervaring delen

Dat hield hem echter niet tegen om later opnieuw zijn kans te wagen, maar dan als Plato-peter. “Aanvankelijk heeft Voka Oost-Vlaanderen me hiervoor gecontacteerd. Naast het kantoor in Tervuren, heeft Ifori namelijk ook een vestiging in Gent. Ik was meteen enthousiast over het idee om Plato-deelnemers mee te helpen begeleiden in hun traject. Bij Voka Oost-Vlaanderen maak ik deel uit van Born global, een Plato-traject dat zich uitdrukkelijk richt op jonge starters waar – gezien hun specifieke product of dienst – internationalisatie meteen aan de orde is. Dat brengt uiteraard een heleboel uitdagingen met zich mee, zoals het opzetten van een distributienetwerk, de zoektocht naar financiering enz. Daar kan ik hen dan bij helpen. Dit is uiteraard erg specifiek, maar ik ben ook betrokken bij het Plato-traject ‘Algemeen management’ bij Voka Vlaams-Brabant. Daar komen al die zaken uiteraard ook aan bod, al gaan die sessies vaak nog iets breder.”

“Vanuit Ifori worden we dagelijks geconfronteerd met problematieken waar andere ondernemers ook mee te maken krijgen. Als je al die kennis en ervaring met managers en bedrijfsleiders uit andere ondernemingen kan delen, geeft dat een enorme voldoening. Ook leuk aan de Plato-communities is dat er een bepaalde dynamiek ontstaat. Je zou de groep kunnen beschouwen als een soort informele adviesraad waar je niet alleen tijdens het traject, maar ook gedurende je verdere carrière een beroep op kan doen.” 

De eigenschappen van een goede Plato-Peter volgens Gravez? “Veel fouten gemaakt hebben en eruit geleerd hebben enerzijds, en bereid zijn om je kennis en ervaring te delen anderzijds. Dat geeft een erg dankbaar gevoel, want je krijgt er bakken enthousiasme voor terug. Het klinkt misschien raar, maar als Plato-peter worden de bedrijven die je coacht ook een beetje ‘jouw bedrijf’, je voelt je echt betrokken.” 

Het klinkt misschien raar, maar als Plato-peter worden de bedrijven die je coacht ook een beetje ‘jouw bedrijf’, je voelt je echt betrokken.

Bernard Gravez - zaakvoerder Ifori

Goede voorbereiding

Het is een onderwerp waar we tegenwoordig niet omheen kunnen: de coronacrisis. Hoewel de gevolgen daarvan erg voelbaar zijn in zowat alle sectoren, blijft de impact op Ifori eerder beperkt. “Sinds dag één werken we bij Ifori volgens het ‘all due care’-principe, wat inhoudt dat we op alle mogelijke doemscenario’s zijn voorbereid”, verduidelijkt Gravez. “De manier van werken is uiteraard wel helemaal anders. Het thuiswerken brengt een aantal uitdagingen met zich mee, maar technisch waren we daar alvast op voorbereid.” 

“Bij het begin van de crisis ontstond er bij veel bedrijven een loopgravenpolitiek, een soort paniekreactie. Ondertussen zien we dat steeds meer bedrijven creatief omspringen met de situatie en er weer meer vertrouwen is. Dat stemt me hoopvol. Het besef dat we met z’n allen moeten blijven produceren en consumeren om de economie draaiende te houden, is bij iedereen wel aanwezig. Daar merk ik een soort collectief bewustzijn en verantwoordelijkheidsgevoel op van ‘we moeten hier samen door’”.

Om te eindigen met een positieve noot, vroegen we Gravez nog of hij een goede raad heeft waar hij als ondernemer belang aan hecht. “Je onderscheiden als bedrijf is essentieel. Doe dat op een geloofwaardige manier en blijf vooral jezelf!”
 

Contactpersoon

Els Boersma

Coördinator Plato

BVI
Made in Vlaams-Brabant
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad