Skip to main content
  • Nieuws
  • Hydro Building Systems Belgium gaat resoluut voor duurzame innovatie met aluminium

Hydro Building Systems Belgium gaat resoluut voor duurzame innovatie met aluminium

  • 03/04/2020

De Noorse groep Hydro is één van 's werelds grootste aluminiumproducenten. Hun geheim? Ze houden het volledige productieproces intern, van de extractie van de grondstoffen tot en met de recyclage. Hydro is ook eigenaar van verschillende bauxietmijnen, gieterijen voor aluminium en fabrieken voor de productie van aluminium platen. Daarnaast heeft Hydro Building Systems een uitgebreid gamma aan aluminium schrijnwerk wereldwijd bekend onder de merknamen Sapa, Technal en WICONA. In de Benelux wordt het projectmerk WICONA gepromoot en wordt Sapa voornamelijk op de residentiële markt ingezet, met vestigingen in Landen (Vlaams- Brabant), Lichtervelde (West-Vlaanderen), Windhof (Groothertogdom Luxemburg) en Drunen (Nederland). Wij vroegen ons af hoe deze groep zich onderscheidt in de toch wel zeer competitieve markt van aluminium.

Gebouwen, boten, vliegtuigen en auto's, huishoudelijke apparaten, verpakkin- gen, computers, mobiele telefoons... Aluminium is echt overal. En dat alu- minium zou wel eens ‘made in Belgium’ (sterker nog: Vlaams-Brabant) kunnen zijn. Met extrusiefabrieken1, casthouses2, Welded Tubes3-activiteiten en aluminium bouwsystemen onder andere in Landen, levert Hydro Building Systems Belgium wereldwijd een breed scala aan produc- ten in aluminium, zoals ramen, deuren en gevelsystemen voor de merken Sapa en WICONA. Als deel van de Noorse aluminiumgroep Hydro hebben ze activiteiten op alle continenten in een 40-tal landen en bedienen ze wereldwijd ongeveer 30.000 klanten. Daar waar WICONA innovatieve oplossingen op maat biedt voor de projectbouw, staat Sapa voor hoogwaardig aluminium schrijnwerk voor de residentiële markt. Steven Helsen, die verantwoordelijk is voor de activiteiten van Hydro Building Systems op het gebied van aluminium bouwsystemen in de Benelux, Ierland en het Verenigd Koninkrijk, legt de moge- lijkheden van aluminium uit.

Aluminium duurzaam?

Ook al heeft aluminium bij velen niet direct die reputatie, het is wel degelijk een duurzaam materiaal. Het is namelijk licht, gaat heel lang mee en het vermindert het energieverbruik en de uitstoot van broeikasgassen wanneer het wordt gebruikt in transport, bouwsystemen, verpakkingen en andere toepassingen. Zoals met alle materialen, komt aluminium ook met een voetafdruk. Vooral de hoge energiebehoefte bij de productie zorgt voor een negatief beeld. Daar is Hydro zich erg van bewust. We zien het zelfs als onze verantwoordelijkheid om die voetafdruk tijdens het produceren te minimaliseren, en als onze kans om de voordelen tijdens het gebruik te maximaliseren.” Zo is vandaag al meer dan 50% van de Sapa-productie gebaseerd op gerecycled aluminium. Ook ontwikkelde Hydro het revolutionaire ‘Hydro CIRCAL’ voor zijn systeemoplossingen en sleepte daarvoor op de Ierse ‘Architecture & Building Expo’ in 2019 de award voor ‘Best Renewable Product’ in de wacht. “Het gaat om gerecycleerd aluminium met een extreem hoge recyclagegraad, minimum 75% post-consumer schroot. Dit is aluminium – afkomstig uit ramen en gevels van bestaande gebouwen – dat al een hele levenscyclus achter de rug heeft. Dat is meteen het grote verschil met preconsumer schroot, of aluminium schroot dat nooit gebruikt is geweest, dus primair, nieuw aluminium afkomstig als afval- product uit industriële processen. Het productieproces van CIRCAL is volledig traceerbaar en het product is gecertificeerd door de onafhankelijke instantie DNV GL. Ondertussen is een groot deel van onze producten ook Cradle to Cradle gecertificeerd op zilver niveau en goud ligt binnen handbereik.”

De secundaire productie van aluminium heeft 95% minder energie nodig dan de primaire productie. “Hydro CIRCAL heeft ook nog eens een CO2-voetafdruk die 5 keer lager ligt dan het wereldgemiddelde voor primaire extrusie”, aldus Steven Helsen. Hoe zit het met de kwaliteit van aluminium na het recyclen? “Aluminium is niet slechts één keer recycleerbaar maar wel oneindig keer, zonder kwaliteitsverlies.” Over duurzaamheid gesproken. “Al gaan wij in Hydro nog een stapje verder. We hebben de mogelijkheid om de productie vanaf de oorsprong te beïnvloeden. We stellen onze activiteiten af op de duurzaamheidsdoelstellingen van de VN. We zijn ook ISO14001- gecertificeerd en ons extrusieproces van aluminium is ASI-gecertificeerd. De moffeloven van onze laklijn draait op warmterecuperatie, onze trailer is elektrisch en alle verlichting in het logistiek center werd onlangs vervangen door ledverlichting,... Het continu verbeteren van onze voetafdruk is niet alleen een ethische verantwoordelijkheid, we zien het ook als een commerciële kans. Kortom, wij geloven dat onze toekomstige winstgevendheid afhangt van ons vermogen om duurzaamheid te waarborgen.”

Foto Steven Helsen

Klant is familie

Hoe word je onbetwiste marktleider op vlak van aluminium oplossingen? “Toegankelijk zijn. De groep Hydro is aanwezig op alle continenten, in 40 landen en op alle segmenten van de markt, dankzij een breed gamma aan oplossingen. WICONA is de afgelopen decennia bijzonder succesvol geweest en is nu één van de bekendste merken binnen de branche van aluminium bouwsystemen. Het is ook een gevestigd merk onder constructeurs en architecten, zowel in Duitsland als daar- buiten en staat synoniem met ‘aluminium in de architectuur’. WICONA voorziet architecten en constructeurs van technische oplossingen op maat, waardoor zij hun ideeën optimaal kunnen ontwerpen en realiseren.”

Sapa is in België dan weer erg aanwe- zig op de residentiële markt. “Dankzij een netwerk van ervaren SAPA- aluminiumvakmannen kunnen we hoge productiekwaliteit garanderen, evenals een uitstekende dienst na verkoop. De klant is bij ons niet enkel koning, maar ook familie. Daarvoor ga je sowieso een stapje verder. We luisteren naar hen. Zo voelen we grote belangstelling voor onze nieuwe, groenere producten waarover ik het daarnet al had. Meer en meer mensen kiezen bewust voor een duurzamer pad. Het feit dat wij als trendsetter dat pad alvast kunnen effenen, speelt zeker in ons voordeel.”

We moeten ons telkens opnieuw heruitvinden. De trends een stapje voor zijn, om ondertussen ook ogen en oren open te houden voor andere bedreigingen zoals een cyberaanval.

Steven Helsen - Hydro Building Systems

Innoveren en verbinden

“Het is kiezen tussen nu duurzaam innoveren ofwel langzamerhand minder relevant worden.”, aldus Steven Helsen. Dat is ook de tip die hij wil meegeven aan andere ondernemers. “De technologische ontwikkelingen gingen nog nooit zo snel. Sommigen spreken zelfs over een ‘vierde industriële revolutie’. In mijn ogen heb je als bedrijf twee mogelijkheden: of je ziet deze verandering als een uitdaging of je wordt erdoor verlamd. Om het met de woorden van Spencer Johnson te zeggen: het is niet omdat we onze kaas hebben gevonden dat we er ons angstig moeten aan vastklampen, want die kaasvoorraad is niet onuitputtelijk. In het boek ‘Who moved my cheese?’ gebruikt Spencer Johnson kaas als metafoor voor alles wat we van het (bedrijfs)leven verwachten.
De conclusie? Alles verandert, of je dat nu voorzien had of niet. Houd rekening met die verandering. Pas je snel aan.
Verander zelf mee. Succesfactoren zijn het benutten van je eigen innovatiekracht, het aantrekken en verbinden van de juiste mensen en het doorvoeren van vernieuwingen op een veilige en stevige manier.” Voor wat het verbindende aspect betreft, vonden ze ook een partner in Voka. “Laten we zeggen dat onze neuzen in dezelfde richting staan, en dan vooral op vlak van duurzaamheid en veiligheid. Voka faciliteert ook zeker het leggen van nieuwe of het onderhouden van bestaande contacten. Dat netwerken genereert uiteraard de nodige business, maar we leren ook van elkaar. Allemaal op een heel gemoedelijke manier.”

Uitdagingen en bedreigingen?

Gebouwen worden alsmaar hoger, mensen willen meer licht, er gelden nieuwe lucht- en ventilatievereisten, ... Uitdagingen zijn er in elke branche, zo ook in de aluminiumindustrie. “We moeten ons als het ware telkens blijven heruitvinden. De trends een stapje voor zijn, om ondertussen ook ogen en oren open te houden voor andere ‘bedreigingen’”. Steven Helsen heeft het over de cyberaanval in maart 2019. De aanval trof het centrale IT-systeem van de hele groep, waarna de problemen zich verspreidden naar locaties in verschillende landen waaronder ook België. Hydro werd gedwongen een deel van de productie stop te zetten en andere bedrijfstakken over te schakelen op handmatige bediening. “De industriële sector behoort tot de populairste doelwitten van cybercriminelen. In ons geval zaten er gaten tussen IT (informatietechnologie) en OT (operationele technologie). Na dit voorval zijn we extra gaan investeren in het cybersecuritymanagement tussen de verschillende bedrijfsnetwerken en productienetwerken. Dat raad ik elke andere ondernemer ook aan.”
 

Hydro becijferd

  • Omzet 10.5 miljard euro EBIT 1 miljard euro
  • 40 landen
  • 6 locaties in België
  • 35.000 medewerkers (waarvan 830 in België)
  • 30.000 klanten
VZW - eATA 2021
VZW - DigiChambers 2021
Proximus

Artikel uit publicatie

ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad