Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Hoe zussen Romy en Laura hun familiebedrijf naar nieuwe hoogten stuwen dankzij NextGen

Hoe zussen Romy en Laura hun familiebedrijf naar nieuwe hoogten stuwen dankzij NextGen

  • 05/07/2023

De zussen Romy en Laura Lupo zijn zaakvoerders en bestuurders van het door hun vader opgerichte Gyprolux, een Hasselts interieur­afwerkingsbedrijf. Plato NextGen brengt hen in contact met andere opvolgers in familie­bedrijven. “We lopen vaak tegen dezelfde issues aan.”

Gyprolux staat voor gyp­rocwerken, systeemplafonds en op maat gemaakte meubels”, vertelt Romy Lupo. “Sinds 2001 zijn we gegroeid van de eenmanszaak van onze papa naar negen medewerkers en verschillende onderaannemers. De laatste tijd hebben we meer grotere projecten, dus vonden Laura en ik het tijd om te bekijken hoe we die groei in goede banen kunnen leiden. We hebben vorig jaar nog twee nieuwe medewerkers aangenomen. Typische projecten voor ons zijn particulieren, maar ook industriebouw voor bedrijven. We hebben bijvoorbeeld een bekend Limburgs transportbedrijf als klant, maar ook lokale horeca zoals het ijs­salon Valvekens in Hasselt.”
 

Romy en Laura Lupo, Gyprolux


Houvast bij generatiewissel

De groei onder de vleugels van een nieuwe generatie in een familiebedrijf kan delicaat zijn, en dan biedt Plato NextGen houvast. De baseline is ‘leer en groei met collega-ondernemers’. Romy Lupo: “We vinden het heel interessant dat we er in aanraking kwamen met andere familieondernemers. De deelnemers zijn allemaal ‘zoon of dochter van’ die mee in het bedrijf zijn gestapt. Met hen ervaringen en knowhow delen om bij te leren, in een informele context waar je vriendschappelijk kan praten, is heel verrijkend. Iedereen is heel open over wat er goed en minder goed loopt. Afhankelijk van het dagthema gaan we daar dan samen dieper op in.”

Klankbord gevonden

Plato NextGen is een traject van tien maandelijkse sessies en twee netwerkmomenten. Alles gaat live door op locatie. “Het nieuwe traject is begonnen in februari, dus hebben we nu al drie sessies achter de rug”, vertellen Romy en Laura. “Het contact met Plato is écht heel goed. Er is in onze groep altijd één contactpersoon aanwezig tijdens de sessies, onze coördinator Carolien. Elke groep heeft ook twee meters. Vooraf hebben we samen de topics doorgepraat die we graag wilden zien. Het is cocreatie van en met ondernemers en we vinden er echt een klankbord. De vorige sessie was een workshop over sociale media en netwerking: we konden oefenen hoe we ons bedrijf zouden pitchen. Heel interessant om op dat vlak bij te leren van andere ervaren ondernemers, net zoals wij in de bouw maar ook uit andere sectoren.”

Waar voor je geld

Laura en Romy vinden het fijn om hun ervaringen met het runnen van hun familiebedrijf te delen, want dat blijft toch iets speciaals. “Hoe digitaliseren we op een manier die ook papa goed vindt? Die familieband hoort er altijd bij, en als kleiner familiebedrijf hebben we veel aan de tips van de groteren.” De zussen kijken al uit naar de volgende sessies, maar weten vooraf niet wat die zullen inhouden. “We krijgen telkens een week voordien een uitnodiging met de locatie en de nieuwe topics. Het programma biedt altijd waar voor je geld. Je wordt zelfs verwend, want je dineert eerst samen met de groep, telkens zo’n kleine vijftien mensen. Het is een afwisseling van externe sprekers, groepsoefeningen en bedrijfs­bezoeken. Leuk om ’s avonds van 7 tot 10 na je werkdag naartoe te gaan. Het is steeds weer ontspannen bijleren en connecties leggen.” 

Is dit iets voor jou?

Wil je graag meer info over Plato?

Neem dan even contact op met Phaedra of neem een kijkje op de webpagina van Plato.

Klik hier

Contactpersoon

Phaedra Jordens

Adviseur Plato

Wil je weten wat Plato voor jou kan betekenen?

Phaedra gaat hier in een vrijblijvend één op één gesprek dieper op in. 

Maak een vrijblijvende afspraak

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie