Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 19/06/2024

Je weet het waarschijnlijk niet, maar wellicht gebruik jij dagelijks een product van Zenith Graphics. En als je het niet gebruikt, dan heb je het in ieder geval wel gezien, want elke officiële Belgische nummerplaat komt uit hun ateliers. Die liggen sinds kort op een nieuwe locatie in Groot-Bijgaarden. Dat was nodig, omdat hun diensten – decoratieve en functionele graphics – steeds uitbreidden. Om die groei te realiseren, verhuisden ze naar… een kleinere site. Managing Partner Kurt Persoons licht een en ander toe. 

65 jaar geleden zag Zenith het licht als OTM – wat staat voor Office for Technical Markings – waarbij het bedrijf zich specialiseerde in het bedrukken en verwerken van metalen signalisatie-elementen. De overname van Zenith Automotive in 2015 was het startsein voor een gestage groei waarbij ook het Tiense WinWin Visual Communication werd overgenomen. De naamsverandering naar het huidige Zenith Graphics voltrok zich vorig jaar. Vraag je aan Kurt Persoons wat ze nu precies doen, dan luidt het antwoord klaar en duidelijk: “De wereld visueel mooier en veiliger maken.”

“Mooier, omwille van decoratieve elementen die we aanbrengen aan voertuigen en gebouwen en veiliger dankzij onze signalisatietoepassingen.” Een opvallende uitdaging waar ze nu de handen vol mee hebben, is de bekleding van de officiële voertuigen voor de Olympische Spelen in Parijs. “3000 wagens en 14 bussen nemen we onder handen.  Al het drukwerk daarvoor doen we hier, voor de bestickering zelf gaan we ter plaatse.”

Ook ISO-gecertificeerde veiligheidssignalisatie of verfraaiingen in gebouwen, de bekleding van politie-, brandweer- en ziekenwagens, commerciële toepassingen en dus ook de officiële Belgische nummerplaten komen uit de werkplaatsen van Zenith Graphics. “Een interessant weetje is trouwens dat we voor de nummerplaten – wat uiteindelijk officiële documenten zijn – bijzondere veiligheidsmaatregelen moeten nemen.”

Foto: Managing Partner Kurt Persoons geeft toelichting over de invulling van het nieuwe gebouw van Zenith Graphics.

Kurt Persoons

Ruimte zoeken in de hoogte

Voor al die activiteit is ruimte nodig. Heel wat ruimte. Op de site waar het allemaal begon, in Sint-Agatha-Berchem, stootte Zenith Graphics letterlijk op muren. “In de jaren ’50 wilde de gemeente daar een industriële site van maken, waar ons gebouw dan deel van uitmaakte. Maar in de loop der jaren zijn er in plaats van bedrijfsruimte, woningen rondom ons gebouwd. Met alle problemen van dien: we konden niet uitbreiden, maar ook mobiliteit werd een probleem. Plots voerde de gemeente betalend parkeren in waardoor we met een extra kost geconfronteerd werden. Of ook: noodgedwongen moesten we leveranciers met vrachtwagens door een residentiële wijk te laten maneuvreren, verre van ideaal.”

Ook qua ruimte stootte de drukker op limieten. “Door de vorm van ons gebouw en de horizontale inrichting – alles op één verdieping – zaten we aan een productielijn die bijna 200 meter lang was. In totaal besloegen we zo’n 4.500 m². Doordat we ingesloten zaten, was uitbreiden niet meer mogelijk, terwijl we dat wel nodig hadden om onze groei verder te kunnen zetten.”

“Vandaag, op onze nieuwe site in Groot-Bijgaarden nemen we 3.000m² grondoppervlakte in, maar hebben we zo’n 6.300m² productie-, stockage en kantoorruimte. De toverformule van deze magische realisatie? Werken in de hoogte.” Dankzij een doorgedreven efficiëntie-oefening, brachten Kurt Persoons en zijn team de lengte van de productielijn terug van 200 naar een kleine 50 meter. Dat kan onder andere dankzij een magazijn waar goederen in de hoogte opgeslagen liggen en drie liftkasten die de afgewerkte producten van de eerste verdieping naar de gelijkvloers brengen. Daar worden ze dan verpakt en klaargemaakt voor verzending. “Op die manier lopen ontvangst van grondstoffen, productie, stockage en verzending van afgewerkte producten niet langer door elkaar. Dat is heel wat overzichtelijker.” De kantoren kregen een plekje bovenop het gebouw, op de derde verdieping. 

Foto: De productielijn ging van 200 meter lang naar 50 meter. In de achtergrond rechts zie je de liftkasten die afgewerkte producten naar de gelijkvloers brengen, klaar voor verzending.

productielijn

Enthousiaste collega’s

De keuze voor werken in de hoogte was niet louter gedreven door efficiëntie. Ook de beperkte beschikbare ruimte in de regio speelde zijn rol. “We hebben loyale werknemers en die wilden we absoluut meenemen. Dat beperkte onze zoekradius tot maximaal 10 kilometer rond de vorige site. Uiteindelijk zijn we maar 2 kilometer verderop beland en zijn we veel makkelijker bereikbaar dan voordien. De collega’s zijn alvast erg enthousiast.”

Het financiële aspect was derde factor: “Ruimte is duur, zeker zo dicht bij Brussel. Met onbeperkte middelen kun je je nog permitteren om alles op één niveau te houden, maar dat is bij ons niet het geval. Dat dwingt je ook om over eerder vermelde efficiënties na te denken. Het past tenslotte ook in het kader van de betonstop die er in 2040 aankomt. We zijn van mening dat we niet moeten wachten tot dan om tegemoet te komen aan de nood aan minder bebouwde ruimte.” 

Foto: Het magazijn met 12 meter hoogte is goed voor 500m² opslag van grondstoffen. 

magazijn

Onze droom? Dat we ooit kunnen produceren op een volledig natuurlijk product.

Kurt Persoons, managing partner van Zenith Graphics

Duurzamere activiteiten in duurzaam gebouw

Die aandacht voor duurzaamheid, en ook welzijn, is een laatste belangrijk element voor Zenith Graphics. Door te kiezen voor een nieuwbouw en geen bestaand gebouw, konden ze maximaal inzetten op energie-efficiëntie. “Het is een bijna-energieneutraal gebouw. Voortaan hoeven onze werknemers in de zomer niet meer in soms extreme temperaturen werken. Dankzij meer dan 800 zonnepanelen voorzien we in eigen energie – ook voor onze 40 laadpalen – en we hergebruiken zo’n 60.000 liter regenwater.”

“Op vlak van welzijn hebben we nu een veel betere akoestiek, ruimtes die we stofvrij kunnen houden, aangename temperatuur dankzij warmtepompen, comfortabelere kantoren… Ook de veiligheid is er sterk op vooruit gegaan. Dat zijn allemaal aspecten die hoog op het lijstje stonden bij de zoektocht naar een nieuw gebouw.”

Ook op vlak van de corebusiness denkt Zenith Graphics actief na over het verduurzamen van hun activiteiten. Dat is geen evidentie gezien de aard van hun producten, erkent Kurt. “Aluminium is heel goed herbruikbaar en dus een interessante grondstof. Maar onze zelfklevende folies zijn dat veel minder. Het blijft een derivaat van aardolie. We onderzoeken daarom, samen met universiteiten en onderzoekscentra, welke mogelijkheden er zijn op vlak van nieuwe grondstoffen. Onze afvalstromen proberen we te reduceren en we bekijken wat we kunnen doen om ons afval te hergebruiken.”  

Voor Kurt blijkt het een hoofdbreker: “Wat kunnen we doen, hoeveel geld kunnen en willen we investeren en hoe ver moeten we gaan naar onze stakeholders toe. In de hele supply chain zijn we een kleine speler, maar we zitten wel tussen zeer grote bedrijven die grondstoffen maken enerzijds en klanten zoals Toyota of Renault anderzijds. Wij vinden het onze plicht om een pioniersrol op te pakken en klanten te wijzen op alternatieve mogelijkheden of materialen. Onze droom? Dat we ooit kunnen produceren op een volledig natuurlijk product.”  

Met het nieuwe gebouw is het fundament alvast gelegd, voor wat volgt is the sky – of liever, the zenith – the limit!  

Wat is…Zenith Graphics

  • Managing partners: Kurt Persoons, Thomas Anthuenis, Hervé Pétillon
  • Opgericht in: 1959
  • Vestigingen: Groot-Bijgaarden, Parijs en Barcelona
  • Werknemers: 120
  • Zenith Graphics ontwerpt, produceert en installeert decoratieve en functionele graphics voor voertuigen, machines, gebouwen en treinen. Ze produceren ook de officiële Belgische nummerplaat.

Wie is…Kurt Persoons

  • Sinds 2015 bij Zenith Graphics
  • Bio-ingenieur van opleiding met bijkomende studies in Productie & Logistiek
  • Voordien aan de slag als assistent bij de vakgroep Productie aan de UGent, zelfstandig consultant en Supply Chain Manager bij Bpost. 

Contactpersoon

Mathieu Wouters

Coördinator Communicatie & Copywriter

Proximus

Artikel uit publicatie