Een duurzaam of verantwoordelijk evenement houdt rekening met het milieu en heeft een positieve invloed op onze maatschappij en economie. Via onderstaande tips kan je jouw event duurzamer organiseren.
Eten
- Zorg voor een (buffet)menu dat minimum 1/3 vegetarisch is en bekijk of er ook nog ruimte is voor vegan opties
- Voorzie bij een buffet steeds de allergenenlijst en aan iedere toog een vegetarische optie
- Bied bij een geserveerd menu standaard één vegetarische optie aan
- Probeer het rood vlees te beperken tot een minimum
- Geef de voorkeur aan lokale, seizoensgebonden, fairtrade en/of biologische producten
- Informeer voor vlees en vis bij traiteurs of ze het duurzaamheidslabel gebruiken. Indien dit niet het geval is geeft dit toch de motivatie om in de toekomst wel te doen.
- Gebruik enkel herbruikbaar bestek en servies of kies voor een composteerbare optie (let op: dit moet selectief ingezameld worden.)
Drank
- Voorzie altijd een niet-alcoholisch alternatief naast water, ook op het plateau bij inkom. Denk hierbij aan een andere optie dan fruitsap zoals een mocktail of alcoholvrije wijn/cava
- Pols naar de mogelijkheid van het serveren van kraantjeswater
Personeel
- Informeer jezelf of de medewerkers van de zaak correct betaald worden en controleer of ze voldoende pauzes krijgen
- Ga in zee met regionale leveranciers, cateraars en personeel indien mogelijk
Afvalbeleid
- Vermijd single use plastics
- Vermijd onnodige verpakkingen
- Let op een correcte inzameling en afvoer en controleer hier op (ook bij etensresten).
- Bij dranken geef de voorkeur aan glazen flessen met statiegeld
- Maak een duidelijk plan rond de eventuele voedseloverschotten voor de start van het event. Je kan bijvoorbeeld aansporen om Tupperware dozen te voorzien zodat medewerkers mogelijke overschotten mee naar huis kunnen nemen of samenwerken met TooGoodTooGo of een sociaal restaurant
Inkleding
- Vermijd single use decoratie
- Let op duurzaamheidscriteria bij het kopen van gadgets/goodiebags voor deelnemers
- Zorg voor diversiteit bij sprekers of geïnterviewden (in filmpjes).
- Denk bewust na over herbruikbare tafelbenoeming/lanyards/...
Locatie
- Informeer je over de duurzaamheidsinspanningen van de locatie. Deze kan je positief in de kijker zetten in je marketingplannen.
- Communiceer buurtbewoners en zorg voor goede signalisatie
Bereikbaarheid
- Probeer openbaar vervoer mogelijkheden te benoemen binnen een straal van 1 km van de locatie
- Communiceer het openbaar vervoer als optie op de uitnodiging en leg deze uit
- Indien haalbaar kan je een carpool/bus inlassen voor de deelnemers (zie dit als een netwerkingopportuniteit!)
- Bekijk of er laadpunten aanwezig zijn voor fietsen of auto's
- Vraag een CO2-compensatie