Skip to main content
  • Nieuws
  • Hoe natuurlijke verkoeling van Klimaatambassadeur Harol zorgt voor meer duurzaamheid én minder energiekosten

Hoe natuurlijke verkoeling van Klimaatambassadeur Harol zorgt voor meer duurzaamheid én minder energiekosten

  • 24/11/2022

Harol kijkt terug naar zijn jaar als mik Klimaatambassadeur

Een jaar lang al mag Harol uit Diest zich miK Klimaatambassadeur 2021 noemen. De gevolgen strekken verder dan een nieuwe award op de schouw. Ze zijn dagelijks voelbaar bij medewerkers en klanten, zegt gedelegeerd bestuurder Annick Draelants. Het sterkt haar en het hele bedrijf om verder op deze koers te varen. Al is het niet zo dat de zonweringproducent zich plots helemaal anders gedraagt. “Al van toen mijn grootouders het bedrijf oprichtten, is duurzaamheid iets dat centraal stond. In eerste instantie door de producten zelf, en de afgelopen jaren ook heel erg in onze bedrijfsvoering.”

Dat het een dankbaar platform was om de vele grote en kleine projecten waarmee Harol bezig was en is, te concretiseren, zegt Annick over de verkiezingscampagne voor miK Klimaatambassadeur 2021. “We zijn altijd al veel met duurzaamheidsprojecten bezig geweest, op termijn gaan die soms op losse eindjes lijken. Klimaatambassadeur was een aanleiding om ze allemaal samen te brengen tot een groter geheel. Het resultaat vonden we zelf best indrukwekkend. Het is dan ook fijn dat de jury en het publiek onze inspanningen ook waardeerden. Het onderschrijft nog meer onze missie om te streven naar een klimaatneutrale maatschappij.”

Die inspanningen waarvoor Harol in de prijzen viel, zijn niet gering. Het meest in het oog springt natuurlijk de windturbine die sinds oktober vorig jaar in gebruik is. “Maar het gaat om nog veel meer,” voegt Annick toe. “We hergebruiken maximaal ons afval en regenwater, recycleren nauwgezet ons afval, werknemers kunnen fietsen leasen en bedrijfswagens zijn hybride of elektrisch. Onze kantoren zijn bijna-energieneutraal (BEN) en sinds kort helemaal gerenoveerd met meubilair en bouwelementen uit gerecycleerd materiaal. In 2021 plantten we 3000 bomen met Go Forest en sindsdien komt daar een boom bij voor elke klant die zijn garantiebon invult. Voeg daar nog automatische ledverlichting en ventilatie en gebruik van gezuiverd kraantjeswater in plaats van flessen water aan toe en je hebt al een flinke lijst.”

Annick Draelants

Kleine stappen, grote impact

Laat dat juist de boodschap zijn van Annick: duurzaam ondernemen gaat niet persé om grootse initiatieven maar kan evengoed een cumulatie zijn van kleinere stappen. “Dat proberen we ook intern duidelijk te maken en sinds onze verkiezing als Klimaatambassadeur is er extra draagvlak voor. Werknemers beseffen dat het anders kan en dat het niet om heel grote stappen hoeft te gaan. Daardoor zijn we in onze productontwikkeling ook nieuwe dingen gaan proberen."

Daar valt of staat Harol immers mee: de producten en diensten die ze bieden om, zoals ze zelf zeggen, natural cooling te creëren. Denk aan zonwering, rolluiken en buitenleven. Die natural betekent zonder energieverbruik ruimtes verkoelen of verwarmen. “We gaan samen met de klant zoeken naar de meest efficiënte manier om hun huis, kantoor of ontspanningsruimte aangenaam te maken. Of airco’s daar dan niet geschikt voor zijn, krijg ik vaak opgeworpen. Daar ben ik erg duidelijk in: volgens ons passen die niet in een duurzame samenleving. Als je ervoor kan zorgen dat warmte of koude buiten blijft, hoef je binnenin nauwelijks de temperatuur te veranderen. Dat is waar wij naar streven.” Om dat duidelijk te maken, schreef Harol een e-book waarin ze uitleggen hoe natuurlijke verkoeling een deel van de oplossing is voor een energieneutrale samenleving.

Voor een onderneming die oplossingen voor energiezuinige verkoeling produceert, is de huidige energiecrisis een tweesnijdend zwaard. “We merken dat mensen op zoek gaan naar oplossingen om hun energiekosten te drukken. Daarbij komen ze ook bij ons terecht: het aantal aanvragen en leads via de website zijn flink gegroeid. Aan de andere kant veroorzaken die energieprijzen prijsstijgingen bij onze leveranciers. Na de leveringsproblemen vorig jaar, is dat vandaag het grote probleem. Voorlopig vangen we dit zelf op, maar de vraag is hoe lang je dit kunt volhouden.”

Als je ervoor kan zorgen dat warmte of koude buiten blijft, hoef je binnenin nauwelijks de temperatuur te veranderen. Dat is waar wij naar streven.

Annick Draelants

Annick is trots dat de insteek van natuurlijke verkoeling al van bij het ontstaan van het familiebedrijf, door haar grootouders, in stand wordt gehouden. Voor haar is voortbouwen op die erfenis een erezaak, maar ook essentieel. “Er is geen andere weg. Doorgaan zoals we nu bezig zijn als samenleving is niet houdbaar. We moeten energieneutraal worden en daar moet iedereen zijn steentje aan bijdragen. Daarom geloof ik meer in een transitie dan een revolutie. Alleen dan krijg je iedereen mee aan boord. We beschouwen het als een van onze taken om onze klanten hierover te sensibiliseren en hen te wijzen op de mogelijkheden van natuurlijke verkoeling.”

Kijkt een familiebedrijf anders naar duurzaamheid dan een niet-familiale onderneming, vragen we ons af. “Dat is dubbel,” reflecteert Annick. “Het gevoel leeft dat familiebedrijven, althans het onze, meer vanuit passie, ondernemerschap en goesting gedreven worden en daar hoort duurzaamheid volgens mij bij. Je wil immers dat het bedrijf ook na jou nog verder gaat en dat kan alleen als je kiest voor die duurzame weg. Anderzijds is het zeker ook niet zo dat niet-familiale bedrijven louter economische drijfveren hebben. Het verschil zit meer in de persoonlijke stempel die je kunt drukken in een onderneming die al generaties lang in een familie zit. De korte lijnen en rechtstreekse betrokkenheid van het managementniveau op de dagelijkse werking zorgen er ook voor dat werknemers zich veilig voelen om zichzelf te zijn en te durven mee te denken en bouwen aan de koers van het bedrijf.”

Harol

Tips voor duurzaam ondernemen

Spreek je ambitie uit in je organisatie. Door je doelen kenbaar te maken, zorg je ervoor dat iedereen, intern en extern, weet wat er op de agenda staat. De volgende stap is om een reeks van kleinere, maar relatief makkelijk haalbare projecten op te zetten. Bij de opstart moet je niet met enorme budgetten goochelen of grote structurele aanpassingen aan je gebouw doen. Belangrijker is om snel aan de slag te gaan. Met die kleinere projecten zorg je ervoor dat je ambitie geen dode letter blijft en voelen je medewerkers meteen waarover het gaat. Betrek je werknemers ook meteen zodat zij een integraal deel vormen van je duurzame onderneming. 

Over Harol

Harol is een Belgisch familiebedrijf, opgericht in 1946, dat innovatieve totaaloplossingen ontwikkelt met de focus op leefcomfort, energiebesparing, design en veiligheid. Ze zijn een van de meest toonaangevende fabrikanten van rolluiken, zonwering,  en buitenleven in Europa. Het hoofdkantoor en de productie van Harol ligt in het industriepark Webbekom (Diest). Van daaruit exporteren ze naar meer dan 30 landen. De firma telt zo’n 280 medewerkers. Voor de verdeling van zijn producten, rekent Harol op een netwerk van exclusieve verdelers en installateurs.

mik logo

Proximus

Artikel uit publicatie