Duurzaamheidsmanagers hebben vandaag veel uitdagingen op hun bord. De doelstellingen van de Europese Green Deal en de rapporteringsverplichtingen vanuit de CSRD doen de bedrijfswereld twee tanden hoger schakelen. Nochtans zijn bedrijven die resoluut de strategische kaart van duurzaamheid trekken, goed gewapend voor de toekomst. Hoe vergaat het de Oost-Vlaamse deelnemers aan het Voka Charter Duurzaam Ondernemen en wat zijn voor hen de drempels? Wij maakten de balans op.
Tijdens de uitreiking van het Voka Charter Duurzaam Ondernemen kregen de bedrijven de resultaten voorgelegd.
Enkele kerncijfers
- 63% is in lijn met de CSRD of er volop mee bezig
- 73% van de bedrijven zet in op duurzaamheid om collega's er bewuster van te maken of hoe ze er aan kunnen bijdragen
- 21% van de bedrijven hebben hun CO2-voetafdruk tot en met scope 3 berekend
Elk voorjaar stellen bedrijven die deelnemen aan het Voka Charter Duurzaam Ondernemen met veel trots de duurzaamheidsinspanningen voor waar ze het voorbije jaar hard aan gewerkt hebben. Het zijn stuk voor stuk impactvolle acties binnen de 5 P’s (People, Planet, Profit, Peace en Partnership) die bijdragen tot een grotere duurzaamheidsvisie. Aan het einde van die jaarlijkse cyclus worden ze beloond met de erkenning van het Voka Charter.
Maar de weg richting het ultieme duurzaamheidsoord is geplaveid met stevige uitdagingen. We vroegen aan onze Oost-Vlaamse deelnemers aan het Voka Charter Duurzaam Ondernemen wat voor hen de drijfveren en drempels zijn om dagelijks weer wat duurzamer te worden. 63 bedrijven van de 94 laureaten namen deel aan de bevraging.
CSRD als aanjager
Wie wil inzetten op duurzaamheid, heeft structuur nodig. 60% van de bedrijven geeft aan dat ze een jaaractieplan hebben met concrete doelstellingen. Iets minder dan de helft kijkt ook op lange termijn en heeft een meerjarenplan (49%) of een concrete duurzaamheidsstrategie uitgewerkt. Voor concrete acties of indicatoren heeft slechts 27% een volledig dashboard. Bedrijven die helemaal geen KPI’s rond duurzaamheid hebben, zijn in de absolute minderheid (8%). Een structureel beleid voeren, helpt bedrijven om op lange termijn te kijken. 46% geeft aan dat alle ‘quick wins’ zijn uitgevoerd.
Bedrijven zien in vergelijking met vorig jaar nóg meer de nood in om duurzame acties te ondernemen. Hoewel nog maar een vijfde van de respondenten verplicht is om te rapporteren volgens CSRD, is twee derde al volop bezig om in lijn te zijn met de richtlijn Dat hoeft ook niet te verwonderen aangezien 43% van de bedrijven al vragen krijgt van klanten en leveranciers om te beantwoorden aan duurzaamheidscriteria binnen de CSRD.
Niet enkel regulering is een drijfveer voor bedrijven om duurzaam te worden. Met stip op één staat nog altijd collega’s bewuster maken van het belang van duurzaamheid (73%). Ander stimuli zijn klantentevredenheid verhogen (63%), ontwikkeling van nieuwe producten of diensten (54%), nieuw talent aantrekken (41%). Ondanks die beweegredenen, communiceren bedrijven niet noodzakelijk meer naar de buitenwereld toe. Niemand vindt dat het te veel over duurzaamheid communiceert, terwijl iets meer dan de helft aangeeft dat er nog meer kan.
Prijs soms spelbreker
De duurzaamheidstoon is alvast gezet, maar het sluit niet uit dat bedrijven met nog meer kopzorgen opgezadeld zitten. Duurzaamheid als concurrentieel voordeel brengt nog vaak een prijskaartje met zich mee. 44% zegt dat een duurzame oplossing meestal duurder uitvalt. Maar beslissingen worden ook te weinig doordacht genomen, want 40% stelt dat er nog te weinig kennis is over wat duurzaamheid precies inhoudt. Andere redenen om niet voor de ecologische variant te kiezen, is onder meer dat de return on investment te l is (35%) of er nog te veel onzekerheid is over het regelgevend kader (30%).
Nog veel bedrijven worstelen met de berekening van hun CO2-voetafdruk, maar zijn er wel volop mee bezig. 78% van de bedrijven deed al een volledige berekening en 21% over alle scopes heen. Transparantie over de gegevens van leveranciers is nog een grote moeilijkheid om verdere acties op poten te zetten. Het ontneemt bedrijven alleszins hun ambitie niet om klimaatneutraal te worden.