Skip to main content
  • Nieuws
  • Hoe Encon gegeerde profielen vindt dankzij duurzaamheid

Hoe Encon gegeerde profielen vindt dankzij duurzaamheid

  • 31/03/2022

Duurzaamheid is geen modewoord. Voor het Belgische consultancybureau Encon is het de enige weg naar een leefbare toekomst, zowel voor mensen als bedrijven. Hun baanbrekende boodschap en aanpak slaan aan, en dat merken ze ook aan de motivatie van hun medewerkers.

Energy Consultancy. De naam van het Belgische bedrijf Encon spreekt voor zich, maar eigenlijk is hij al voorbijgestreefd. “De vlag dekt de lading niet meer,” geeft HR- en finance manager Sandra Deraeve toe. “We zijn op die 20 jaar enorm geëvolueerd.”

Energie stond wel centraal toen ze Encon in 2002 opstartte met haar echtgenoot Robin Bruninx en een bevriend koppel. Het uitgangspunt: bedrijven helpen om minder energie te verbruiken. Vandaag klinkt dat vanzelfsprekend, maar begin deze eeuw lag nauwelijks iemand daar wakker van. De zakenwereld was vooral bezig met de economische recessie na de dotcomcrash en de aanslagen van 2001. Al Gores spraakmakende documentaire ‘An Inconvenient Truth’ zou pas vier jaar later volgen. Encon moest de markt zelf creëren, maar ze vonden gehoor omdat ze de nadruk legden op de financiële voordelen die bedrijven konden doen. Minder energie verbruiken betekent immers ook minder kosten. Dat die ondernemingen in één ruk ook iets goeds deden voor het milieu en het klimaat was mooi meegenomen. Tegenwoordig ligt dat heel anders. “We hebben de houding van onze klanten de laatste jaren sterk zien veranderen,” vertelt Deraeve. “De klimaatkwestie, de overstromingen, de pandemie, al die elementen hebben de mensen bewuster gemaakt. De stap naar duurzaamheid is echt wel ingezet.”

We hebben de houding van onze klanten de laatste jaren sterk zien veranderen

Sandra Deraeve

Basisvereiste

Het grote woord is gevallen. Vandaag biedt Encon steun en advies aan bedrijven om de transitie in te zetten naar meer duurzaamheid, en dat gaat veel breder dan enkel energie. “We helpen om de balans te vinden tussen het economische, het ecologische en het sociale,” vat Deraeve het samen. Winst maken blijft belangrijk voor een bedrijf – anders genereert het geen middelen om de andere doelstellingen te realiseren – maar het is steeds minder het enige zaligmakende objectief. De wereld is geëvolueerd van een aandeelhouderseconomie naar een stakeholdereconomie, waar de mening en het oordeel van klanten, medewerkers en leveranciers ook gewicht hebben. En die kijken verder dan enkel het financiële.

“Duurzaamheid is een basisvereiste geworden voor bedrijven,” stelt Deraeve. “Wie er niet in investeert, zet zichzelf uit de markt. De stakeholders verwachten het. We hebben begin dit jaar in samenwerking met het onafhankelijke bureau Indiville een onderzoek gedaan, en daaruit blijkt dat 40% van de Vlamingen duurzaamheid al meeneemt in hun aankoopbeslissing. Slechts 18% doet dat niet. 67% is zelfs bereid om meer te betalen als een product dubbel zo duurzaam is. Die cijfers staan ook niet op zich. We zijn ervan overtuigd dat binnen afzienbare tijd enkel duurzame bedrijven nog zullen blijven groeien.”

Infinity

Encon geeft die kennis en inzichten niet alleen door aan zijn klanten, ze passen die ook toe op hun eigen werking. Het meest opvallende voorbeeld is het nieuwe kantoorgebouw Infinity in Bilzen, dat op 4 april 2019 officieel in dienst werd genomen. Veelzeggend detail: dochter Julie Bruninx ondertekende als ‘vertegenwoordiger van alle kinderen’ mee het inhuldigingsdocument.

Het gebouw is niet alleen op ecologisch vlak het neusje van de zalm, het staat ook volledig in het teken van het welzijn van de medewerkers. De kleur en helderheid van de verlichting passen zich bijvoorbeeld in de loop van de dag automatisch aan de natuurlijke menselijke behoefte aan. Iedereen heeft zicht op de omliggende natuur. De deuren zijn akoestisch en de ramen kunnen overal open. De kantoren hebben geen vaste telefoon en de gsm’s staan altijd op stil, om de hoeveelheid prikkels tot een minimum te herleiden. Het gebouw heeft ook een sporthal en een ontspanningsruimte, en er is een strijk- en carwash-dienst. “Infinity draagt uit waar we voor staan,” legt Deraeve uit. “Onze mensen zijn het belangrijkste wat we hebben en we willen ook met hen op een duurzame manier omgaan. We engageren ons dus om in te zetten op een gezonde balans tussen werk en privé en op een veilige en gezonde omgeving op basis van respect. Inclusiviteit en gendergelijkwaardigheid maken daar ook een belangrijk onderdeel van uit. Dat hebben we allemaal omgezet in policies.”

Talentmagneet

Die visie vertaalt zich ook in de vrijheid die medewerkers krijgen om hun werkdag en -week in te delen. Encon is een resultaatgerichte organisatie, en zolang iedereen zijn afgesproken doelen bereikt, mogen ze zelf kiezen waar en wanneer ze dat invullen. De collega’s die ondersteunende diensten invullen (onthaal, administratie, …) en dus niet anders kunnen dan aanwezig zijn, kunnen hun uurroosters afstemmen op hun privésituatie. Vooral jongere medewerkers hechten veel belang aan een flexibel evenwicht tussen werk en privéleven, en dat vindt Encon niet meer dan terecht.

Het gevolg is dat de 90 ‘Enconijnen’ – zoals de medewerkers zichzelf noemen – in België en Nederland goed in hun vel zitten. Bovendien is het een uitstekende magneet om talent aan te trekken. Omdat Encon in de loop der jaren geëvolueerd is van een energiestudiebureau naar een duurzaamheidsadviseur moet het bedrijf alsmaar bredere expertise in huis hebben: alle mogelijke ingenieurs, maar ook masters in de milieuwetenschappen, collega’s met een economische achtergrond, communicatiedeskundigen en strategische profielen. Dat lijkt in deze tijden van ‘war for talent’ een hele uitdaging, maar Encon vult zijn vacatures zonder veel moeite in. “Ik moet zeggen dat het ons echt lukt om mensen aan te trekken,” merkt Deraeve op. “De reden is dat onze missie en visie aanspreken. We voelen sterk dat de jonge generatie mee het verschil wil maken. Ze zijn intrinsiek gemotiveerd om mee te werken en aan de kar te trekken. Ze willen uiteraard ook hun boterham verdienen, maar ze zijn blij dat ze een mooie bijdrage kunnen leveren aan een betere wereld.”

Feedbackcultuur

Encon doet er alles aan om die motivatie op peil te houden, en daar speelt opleiding een cruciale rol in. “We zijn een lerende organisatie,” omschrijft Deraeve het. “We verwachten van onze medewerkers dat ze zich voortdurend bijscholen.” Ze moeten een ‘growth mindset’ hebben. Fouten maken is geen probleem, zolang ze er maar uit leren. Het betekent ook dat ze moeten kunnen omgaan met feedback en begrijpen dat die je doet groeien als persoon. Dat is niet altijd evident. Oudere mensen durven wel eens vast te zitten in bepaalde patronen, terwijl jongeren het minder gewoon zijn om zichzelf kritisch te bekijken. Encon brengt daarom ook zijn managers bij hoe ze zo’n mindset kunnen creëren bij hun medewerkers en hoe ze feedback op een duidelijke en constructieve manier kunnen communiceren. “We hebben hard gewerkt op een feedbackcultuur in de organisatie, en dat werkt,” stelt Deraeve. “Nu zit ze in ons DNA. Samen met persoonlijke coaching en ontwikkelingstrajecten zorgt die cultuur ervoor dat onze medewerkers intrinsiek gemotiveerd blijven, over een veel langere tijd. Ook dat is duurzaamheid.”
  

IMU - vzw - Bank van Breda
IMU - vzw - Mediafin TTL