Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • "Het verschil tussen winnen en verliezen"
Jochim Aerts Quote
  • 17/01/2019

"Het verschil tussen winnen en verliezen"

Begonnen als framebouwer en -lakker, nu dé marktleider in België voor racefietsen. Jochim Aerts, CEO van Belgian Cycling Factory, heeft er als ondernemer een aanzienlijk groeiproces opzitten. Zijn geheim? Innovatie tot in de details.

De markt en de consument veranderen razendsnel. Conventionele bedrijven die zich niet op de juiste manier digitaliseren, kunnen heel snel hun machtspositie verliezen. Innoveren is dus de boodschap. Volgens Jochim Aerts kan dat op twee manieren. "Ten eerste is er natuurlijk het product. Wij zijn continu op zoek naar manieren om ons te onderscheiden en te verbeteren. Als je dan het beste hebt, moet je blijven zoeken. Want alles kan altijd beter en dat geldt voor elk product, ook voor een fiets."

Jochim Aerts

Daarnaast is het belangrijk om jezelf de vraag te stellen hoe je je product en merk afstemt op de consument van morgen. Jochim Aerts: "Een profwielrenner als André Greipel gaat effectief die kleine verbeteringen in het product kunnen waarnemen. Het kan het verschil maken tussen winnen en verliezen. Maar voor de consument, die in zijn vrije tijd fietst, gaat dat niet het grote verschil maken. Dus moet je die ontwikkelingen vertalen naar de consument als 'what's in it for me?'. Waar vroeger de dealer het voor ons ging commercialiseren, zien we vandaag dat de klant zich voor 98% digitaal informeert. Digitalisering is dus belangrijk. Ook wij moeten daar nog verder in gaan."

Eddy Merckx

Dat innovatie belangrijk is voor Belgian Cycling Factory blijkt ook uit hun nieuwste project. Zo kreeg Jochim Aerts vorig jaar de mogelijkheid om het merk 'Eddy Merckx' te kopen en te integreren in zijn bedrijf. "Ik heb enorm veel respect voor de persoon Eddy Merckx. Wat velen niet weten is dat Eddy in de jaren '80 misschien wel een van 's werelds grootste racefabrikanten was. Door de nieuwe trends te laat of niet toe te passen doet het merk het de laatste jaren minder goed op de markt." Maar daar komt verandering in. Jochim Aerts: "In 2018 werd de productontwikkeling helemaal gemoderniseerd. En dit jaar start de campagne om het merk volledig in ere te herstellen."

Contactpersoon

Zoë Vandekerckhove

Webredacteur

ING
SD Worx