Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Nieuws
  • “Het VCDO hielp ons een strategie en visie op duurzaamheid te ontwikkelen”

“Het VCDO hielp ons een strategie en visie op duurzaamheid te ontwikkelen”

Vlaams-Brabant
  • 15/05/2024

Duurzaam ondernemen wordt steeds meer een ‘licence to operate’. Die conclusie trok ook Pietercil, een toonaangevende full-service FMCG-distributeur. In nauwe samenwerking met leveranciers zet het Vlaamse familiebedrijf stappen om te evolueren naar een duurzamere werking. Meest impactvolle actiepunt voor 2023: de reorganisatie van de supply chain, die resulteerde in een betere beheersing van kosten en meer duurzaamheid.

Pietercil werd in 1947 opgericht. Het familiebedrijf is een leidende Europese broker met activiteiten in de Benelux en Frankrijk. Als distributeur focust het op ‘fast moving consumer goods’, met een full-servicebenadering voor meer dan negentig merken in vier verschillende landen. Hun ambitie is om merken lokaal te verankeren en te helpen bij het aansnijden van nieuwe markten. Daarnaast heeft het bedrijf met Beliès een specialist in de verse mediterrane producten, zoals olijven, tapenades en antipasti. Jaarlijks genereert de groep een omzet van meer dan 300 miljoen euro.

Nood aan duurzaamheidsbeleid

“Als broker zorgen wij voor de exclusieve verdeling van een negentigtal food- en non-foodmerken, zoals Del Monte, Lavazza, HAK, Wilkinson …”, licht Jan De Brauwer, bestuurder bij Pietercil Group en CEO van Beliès, toe. “We zijn expert in marketing, key account en field management, maar verzorgen ook ondersteunende diensten zoals logistiek, facturatie en customer service.”

“Ons duurzaamheidstraject begon in 2021 bij ons bedrijf Beliès, waar we duurzaamheid met een eigen charter wilden verankeren in het bedrijf. Zo kwamen we in contact met Voka en het VCDO. We hadden met Pietercil nog geen duurzaamheidsbeleid en voelden in toenemende mate de vraag vanuit banken, retailers, stakeholders en de raad van bestuur om te verduurzamen.”

Strategie en visie

Jan De Brauwer is enthousiast over het Voka Charter Duurzaam Ondernemen. “Het charter bood ons een handvat en een kader. Het hielp ons en zette ons ertoe aan om een duidelijke strategie en visie te ontwikkelen over waar we als brokergroep naartoe willen met duurzaamheid.”

“Met onze deelname aan het charter timmeren we natuurlijk ook aan de reputatie van onze onderneming. Nog een voordeel: onze deelname geeft ons de mogelijkheid om te sparren met andere bedrijven, in een netwerk van ‘peers’. Zo ontdekken we welke initiatieven anderen ontplooien op het gebied van duurzaamheid en hoe zij de zaken aanpakken.”

Foto: Jan De Brauwer, bestuurder, en Kim Allaert, operations director bij Pietercil Group

Jan en Kim

Vier pijlers

Het duurzaamheidsbeleid van Pietercil kent vier grote prioriteiten: “De eerste is CO2-reductie. Daarvoor brengen we zowel onze eigen uitstoot (scope 1 en 2) als die van onze principalen (scope 3) in kaart. Daarnaast bepalen we de doelstellingen voor CO2-reductie naar de toekomst toe, in samenspraak met onze principalen. Die hebben hun eigen CO2-beleid en een belangrijk gedeelte is zelf al SBTi-compliant. 

“De tweede pijler is ‘due diligence’: een duurzaam leveranciersbeheer. We rapporteren over de naleving en vooruitgang op het gebied van duurzaamheid bij onze leveranciers en ‘challengen’ hen om duurzame acties te ondernemen. De derde pijler waar we op werken, is een duurzaam hr-beleid: onze medewerkers productief, gemotiveerd en gezond houden. CSRD-rapportering ten slotte is onze vierde prioriteit, om klaar te zijn voor de nieuwe wettelijke rapporteringsvereisten vanaf 2025.”

Reorganisatie supply chain

Een belangrijk actiepunt was de reorganisatie van de supply chain, die een grote impact had op de hele organisatie. “Het doel was om een betere klantenservice te kunnen leveren en ‘obsoletes’ (incourante voorraad, red.) te verminderen”, vertelt operations director Kim Allaert: “Naar duurzaamheid toe was de herstructurering ook belangrijk. Vroeger was ons contact met onze klanten vooral ‘sales driven’. Nu gaan specialisten van ons supplychainteam zowel met onze klanten als onze logistieke partners samenzitten om te kijken hoe ze op een duurzamere  manier kunnen bestellen en aanleveren. Zo organiseren we werkgroepen waarin onze logistieke onderaannemers met leveranciers overleggen over de optimalisatie van de transportleveringen.” 

Winning culture

“Sinds 2023 werken we met een in huis ontwikkelde demand planning tool. Daar-mee kunnen we op basis van analyse van gegevens de toekomstige vraag naar een product voorspellen en plannen. Dat is gekoppeld aan een stocksysteem, dat op basis van die analyse de optimale voorraad bestelt. Zo brengen we onze voorraad-niveaus en de klantvraag in evenwicht en zorgen we voor een optimale stock.” 

“De rollen en verantwoordelijkheden van ons stockbeheer zijn verdeeld over mensen uit verschillende geledingen van ons be-drijf. Op die manier creëren we een ‘win-ning culture’ waarin iedereen betrokken is bij een betere beheersing van kosten en meer duurzaamheid.” 

Tropische binnentuin

Sinds de recente verbouwingen in 2021  beschikt Pietercil over een mooie  tropische binnentuin. “Het concept werd nog ontwikkeld door mijn vader, als afscheidscadeau na een periode van bijna veertig jaar als gedelegeerd bestuurder van Pietercil”, vertelt Jan De Brauwer. “De tuin slingert van het gelijkvloers omhoog tot de tweede verdieping en verbindt alle werkplekken als het ware met elkaar. Op elke verdieping is er een gezellige coffeecorner die aan het groen grenst. De tuin is eigenlijk het hart van onze organisatie.”

plantentuin pietercil

Contactpersoon

Adriana Wilmots

Adviseur Duurzaam Ondernemen

Proximus

Artikel uit publicatie