Als eerste vrouwelijke telg van de familie bouwt Céleste Fryns sinds 2021 mee aan het succes van Fryns Distillery. Dit familiebedrijf – dat vandaag vijf generaties overspant – werd opgericht in 1887. “Omdat Fryns eind jaren 70 overgenomen werd door investeerders en in 2018 opnieuw in handen van de familie kwam, noem ik onze onderneming wel eens de oudste start-up van het land”, zegt Céleste al lachend. “Anno 2022 halen we alles uit de kast om jenever opnieuw op de kaart te zetten en te positioneren als veelzijdig topproduct, en dit zowel op nationaal als internationaal niveau.”

“Als Limburgse stokerij zetten we hard in op een samenwerking met lokale producenten en partners. Zo versterken we elkaars verhaal!”
Tijdens de coronaperiode was het voor een bedrijf als Fryns Distillery alle hens aan dek om merkbekendheid en groei te realiseren. “De strenge lockdownmaatregelen legden onze promotiekanalen – horecazaken, events, feesten – droog” blikt Céleste als marketing- en communicatieverantwoordelijke terug. “Vandaag draait het sociale leven opnieuw op volle toeren, en kunnen we deze klassieke kanalen bewerken met creatieve initiatieven om ons te onderscheiden van de concurrentie. We willen nieuwe klanten overtuigen met cocktails van natuurlijke en duurzaam geproduceerde basisproducten. En ook de lokale productiefactor spelen we volop uit…”
Ook een stokerij als Fryns Distillery ontsnapt niet de stijgende prijzen van grondstoffen, productiematerialen en verpakking. “Daarnaast vormen ook de lange leveringstermijnen een bottle neck voor ons productieproces” geeft Céleste aan. “In de strijd tegen deze uitdagingen kiezen we voor een maximaal lokale aanpak. Graan uit Limburg, fruit uit Haspengouw,… we gaan voor verse topkwaliteit uit eigen land! Deze strategische keuze zorgt ervoor dat we minder afhankelijk worden van buitenlandse leveranciers, met kortere aanvoerlijnen en dus een lagere ecologische voetafdruk. Als familiebedrijf dragen we passie, kwaliteit en duurzaamheid hoog in het vaandel.”
“De troeven van deze aanpak deel ik trouwens graag met mijn concullega’s tijdens Plato Food, waar ik enthousiast aan deelneem. Tegelijk kijk ik telkens opnieuw uit naar nieuwe kennis en ervaringen die ik in deze sessies opsteek. In onze sector van voeding en dranken worden we vandaag geconfronteerd met pittige uitdagingen. Als jonge onderneemster leer ik graag hoe ervaren collega’s bepaalde knelpunten aanpakken.”