Skip to main content

Het schaduwkabinet

  • 31/01/2022

Bart Balis is zaakvoerder van Brouwland. Deze internationale vak- en groothandel in toebehoren voor wijnbouwers, brouwers en distilleerders – zowel voor hobby- als professioneel gebruik – trekt al vele jaren de kaart van digitalisering. Hoe schat Bart digitale kansen en uitdagingen in?

Bart Balis

 

“Digitalisering – zowel voor e-commerce als proces­automatisering – moet deel uitmaken van het bedrijfs-DNA.”

Binnen Brouwland maakten we al in 2001 werk van een eigen webshop. Dat gebeurde toen deels uit interesse, maar ook omdat we merkten dat ons klantenbestand steeds internationaler werd. Vandaag is onze webshop goed voor 60 procent van onze omzet. Ik merk dat heel wat collega-ondernemers een webshop – al noem ik het liever een webplatform – nog te veel associëren met een winkelomgeving. Toch is online aanwezigheid als eerste customer touch point cruciaal, onder meer voor het genereren van leads.

De coronacrisis mag het aantal webshops dan al een boost gegeven hebben, toch zorgt dit bij Vlaamse ondernemers nog onvoldoende voor een digitale langetermijnvisie. Digitalisering moet een wezenlijk onderdeel worden van het bedrijfs-DNA. Ik raad collega’s aan om de digitale aanwezigheid van hun onderneming expliciet op te nemen in hun commerciële en bedrijfsstrategie. Via actieplannen kunnen ze klanten makkelijker bereiken en via digitale weg ontzorgen. Ook geautomatiseerde leadmarketing – met onder meer gerichte investeringen in Search Engine Advertising – kan de omzet en margecijfers enorm opkrikken.

Naast de inzet van digitalisering voor e-commerce is er uiteraard ook de pijler procesautomatisering. In Vlaanderen hebben we nog een hele weg af te leggen op het vlak van de elektronische uitwisseling van bedrijfsdocumenten, zoals contracten, offertes of facturen. Een contract of factuur als pdf versturen en nadien afdrukken is geen synoniem voor digitalisering. Op het vlak van EDI (electronic data interchange) nemen banken al enkele jaren het voortouw. Ik droom van het scenario dat zij samen met bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen, sociale secretariaten en aanbieders van administratiepakketten de krachten bundelen om een alles-in-applicatie voor bedrijven te ontwikkelen. Zo’n platform – te vergelijken met de Itsme-toepassing – zou hen én hun klanten enorme geld- en tijdwinst kunnen opleveren. Laat ons samen de handen uit de mouwen steken voor een echte digitale snelweg in ons land!

Contactpersoon

Laura Michielsen

Coördinator marketing & communicatie

This article appeared in our magazines