Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Het meest Belgische aller koffiemerken

Het meest Belgische aller koffiemerken

  • 12/09/2023

À fond la Belgitude. Dat is de vibe die heel erg samenhangt met Rombouts. CEO Xavier Rombouts is huidig hofleverancier en is daar terecht trots op, maar de Belgische koffiemaker is ook op tal van andere vlakken een fiere Belg. En wel eentje met een passie voor sport en een hart voor cultuur. Dat vraagt om een woordje uitleg.  

rombouts

20 ton minder plastic

Duurzaamheid is voor Rombouts van groot belang, bijvoorbeeld het promoten van de 100% composteerbare koffiefilter, die zijn plastic evenknie vervangt. Voortaan zet je een kwaliteitsvol kopje filterkoffie met een volledig biologisch afbreekbare filter gemaakt uit milieuvriendelijke materialen. Hierdoor kan wel 200 ton plastic bespaard worden. #goedezaken

Kennismaken met koffiemerk Rombouts betekent kennismaken met Xavier Rombouts, geboren en getogen in Nice en achterkleinzoon van Frans Rombouts, de man die in 1896 Rombouts oprichtte. In de jaren zestig, na tien jaar van grote groei, nam Rombouts koffiebranderij Cafés Malongo over in Nice en werd Xaviers vader aangesteld als verantwoordelijke, om begin jaren negentig door te groeien tot CEO van de groep Malongo-Rombouts. “Je zou dus kunnen zeggen dat ik geboren ben in de koffie-industrie en nooit iets anders gekend heb. Ik ben zelf begonnen als exportverantwoordelijke van Rombouts en in 2005 heb ik besloten mijn land van herkomst te ontdekken. De liefde zorgde ervoor dat ik hier ben gebleven en inmiddels hou ik echt van België.” Dat laatste mag blijken uit zijn bureau, dat bezaaid is met verwijzingen naar het Belgische koningshuis, René Magritte en de Rode Duivels.  

“Ik ben overigens net naar het Kasteel van Laken gegaan om een cadeautje aan de koning te geven”, pikt Rombouts in. “We hebben onze bekendste koffie ‘Goudmerk’ aangepast ter ere van tien jaar koningschap van Koning Filip. Wij associëren ons maar wat graag met de normen en waarden die het Koningshuis ook in 2023 nog uitstraalt.” 

Hoe goed gaan de zaken anno 2023 bij Rombouts?

“De coronaperiode was behoorlijk moeilijk aangezien de horeca toen gesloten was. Gelukkig richten we ons niet alleen op horeca, maar ook op mensen die thuis van een goede kop koffie genieten en op werkgevers die koffie aan hun personeel aanbieden. We zijn die periode goed doorgekomen omdat mensen zichzelf een extraatje gunden en er fel werd ingezet op het ondersteunen van de Belgische merken. Inmiddels gaat het beter – al heeft de torenhoge inflatie het ons ook best moeilijk gemaakt. We bespraken net de halfjaarlijkse resultaten tijdens een tweedaagse teambuilding in Durbuy. Daar hebben we de resultaten van semester één overlopen en de doelen voor het tweede semester scherpgesteld. Een van die doelen is het goed promoten van de honderd procent composteerbare filter die we recent ontwikkelden. Duurzaamheid is van het allergrootste belang voor ons en daar zetten we dan ook maar wat graag onze schouders onder. De composteerbare filter bestaat volledig uit milieuvriendelijke materialen en zelfs de kartonnen verpakking is afkomstig uit ecologisch beheerde bossen.” 

Duurzaamheid is voor ons van het allergrootste belang en daar zetten we graag onze schouders onder

Xavier Rombouts

Waarin onderscheidt Rombouts zich nog van de concurrentie?

“In de koffiebusiness heb je drie types spelers. De grote multinationals zoals Nestlé (Dolce Gusto, Nescafé, Nespresso, Starbucks) zijn categorie 1. De Italianen – denk maar aan Lavazza, Segafredo en Illy – zijn de tweede categorie. Geen van beide categorieën branden hun bonen in België. Dat is wat wij als deel van de derde categorie – de lokale speler – wel doen. Wij branden onze koffiebonen al vier generaties lang in België en associëren ons maar wat graag met alles wat typisch Belgisch is. Wacht ik toon het je. (Haalt een blik koffie tevoorschijn met de Rode Duivels.) We zijn niet alleen trotse hofleverancier, maar leveren ook koffie aan de Rode Duivels en engageren ons in tal van andere Belgische projecten. Zo geven we bijvoorbeeld les aan verschillende hotelscholen om ook de toekomstige generatie vertrouwd te maken met de geneugten en finesses van koffie maken.” 

rombouts

Van een mooi maatschappelijk engagement gesproken. Op welke manieren zet Rombouts zich nog in voor de maatschappij?

“We zetten niet alleen de bourgondische kant van België graag in de kijker, ook het Belgische patrimonium verdient onze steun. Zo hebben we een heuse Romboutscollectie met schilderijen van Magritte als afbeelding op onze blikken en ondersteunen we jonge kunstenaars door om de twee jaar een wedstrijd te organiseren waarvan de winnaar een limited edition van koffiekopjes mag vormgeven. We organiseren daarnaast ook nog jaarlijks een groot project tegen kinderarmoede. We hebben enkele jaren geleden al flink geïnvesteerd in zonnepanelen en plaatsten recent filters om de gassen die we uitstoten maximaal te zuiveren zodat de omwonenden zo min mogelijk last hebben van onze activiteiten. En het belangrijkste is misschien wel dat we zo maar eventjes 200 ton minder plastic verbruiken dankzij de composteerbare filters waar ik daarnet al over sprak. Dat blijven streven naar vernieuwing en telkens weer het beste uit onszelf halen is typisch Rombouts. We noemen onszelf dan ook maar wat graag de Rode Duivels van de koffiesector.” 

Hoe zorgt Rombouts ervoor dat er ook bij het personeel gescoord wordt?

“Als CEO is het altijd moeilijk om te weten wat er precies leeft op de werkvloer, maar ik merk veel collegialiteit en ik prijs me maar wat gelukkig dat er geen werknemers met burn-outs of langdurig zieken zijn. Ieder jaar organiseren we een eindejaarsdrink, een Paasontbijt en een zomerbarbecue. Dat zijn geen wereldschokkende dingen, maar wel ideale momenten om de goeie contacten aan te blijven halen. We zijn met 205 werknemers in België en trachten deel te nemen aan wedstrijden zoals de 20 km van Brussel of we zorgen voor gratis tickets om naar de Rode Duivels te gaan kijken. Telewerk is eveneens zeer courant in ons bedrijf, omdat we ons veeleer focussen op het resultaat dan op het aantal gewerkte uren of de plaats waar er gewerkt wordt. We zetten niet alleen in op opleidingen allerhande zodat onze werknemers kunnen blijven groeien, maar ook het fietsbeleid is heel belangrijk voor ons. Hoe meer werknemers met de fiets naar het werk komen, hoe liever we het hebben.”  

Rombouts over de jaren heen

Frans Rombouts besluit op een dag om zijn eigen koffie te branden met een gehuurd brandtrommeltje. Het begin van een opmerkelijk verhaal. 

In het kader van Expo 58 komt Rombouts met een revolutionaire creatie op de proppen: de koffiefilter. 

Een tweede boost voor de Belgische koffiemaker is de titel van Hofleverancier van België.  

Rombouts bundelt de krachten met Cafés Malongo, een op dat moment kleinschalige Zuid-Franse koffiebranderij.  

Geen makkelijk jaar door de stijgende grondstofprijzen. Toch slaagt Rombouts erin om de Pure Origins vacuümverpakkingen te lanceren en ziet ook het eerste Malongo Café het levenslicht.  

Rombouts brengt een eerste reeks fairtrade producten op de markt.  

Rombouts is nog steeds een familiebedrijf. Zij het eentje met meer dan 600 medewerkers en een groepsomzet van 120 miljoen euro. 

Het bedrijf met hoofdzetel in Aartselaar telt filialen en vestigingen in 35 landen, een totaal van 580 werknemers – waarvan 205 in België – en een omzet van 152 miljoen euro per jaar. 

Contactpersoon

Sandy Panis

Content manager

imu - vzw - Uzbrussel
imu - vzw - Altez

Artikel uit publicatie