Skip to main content
  • Nieuws
  • "Het loont om buiten de lijnen te kleuren"

"Het loont om buiten de lijnen te kleuren"

  • 29/10/2021

Ann Claes is Chief Buying Officer bij JBC en lid van de Raad van Bestuur Voka – KvK Limburg en Voka, Vlaams netwerk van ondernemingen. Hoe integreert de onderneming maatschappelijke trends in nieuwe kledingcollecties?

Ann Claes

 

 

De coronacrisis deed onze sector op de grondvesten daveren. Door de lockdown moesten onze winkels noodgedwongen sluiten en misten we het contact met onze klanten. Maar ondertussen moesten onze designers en marketeers wel aan de slag blijven om nieuwe collecties te ontwerpen en te promoten. Geen eenvoudige klus zonder waardevolle klantencontacten…

Als stuurgroeplid van het creatief kabinet van Voka - KvK Limburg gaf ik recent een presentatie over het creatieve proces bij het ontwerp van een nieuwe collectie. Ik legde uit hoe onze designers op basis van nieuwe maatschappelijke trends en inzichten – toegelicht door toonaangevende trendwatchers – ontdekken wie onze klanten zijn en welke aspecten ze vandaag belangrijk vinden. Tegelijk peilen we via marktonderzoek naar wat onze klanten drijft. Op basis van die stroom aan feedback omschrijven we personae en weten we welke klantentypes in onze winkels langskomen.

Tijdens de coronapandemie gingen onze klanten op zoek naar stijlvolle homeware. Onze designers speelden hier feilloos op in. Ook het aantal bezoeken aan onze webshop kende een enorme stijging. Gelukkig hadden we voor corona al volop geïnvesteerd in een aantrekkelijke online winkelbeleving. Via een stappenplan werken we hard om onze website nog attractiever te maken.

Met onze laatste collecties zetten we heel erg in op genderneutraliteit. Dit thema leeft enorm in onze samenleving. Bij mijn jonge medewerkers zie ik de behoefte om stereotiep denken te doorbreken. Omdat beroepsfuncties niet langer voorbehouden zijn voor mannen of vrouwen, willen we met onze kleding onze klanten en hun kinderen out of the box doen denken. Zo deelden we onlangs in onze winkels een kleurboek uit aan kinderen met een verrassende invulling van beroepen, zoals bijvoorbeeld een brandweervrouw in plaats van -man. Ik ben ervan overtuigd dat we met onze kledingproducten maximaal kunnen inspelen op nieuwe maatschappelijke evoluties.

Contactpersoon

Laura Michielsen

Coördinator marketing & communicatie

Toerisme Limburg
VZW - eATA 2021
VZW - DigiChambers 2021

Artikel uit publicatie

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo