Skip to main content
  • Nieuws
  • Het gamma van Special Fruit zorgt voor meerwaarde

Het gamma van Special Fruit zorgt voor meerwaarde

  • 03/12/2021

Na een traject van meer dan dertig jaar is Special Fruit uit Meer uitgegroeid tot een wereldwijde importeur en distributeur van een breed maar gespecialiseerd assortiment aan fruit en groenten. “De focus ligt op zacht fruit, bessen en exotische soorten”, zegt Koen Maes, verantwoordelijke marketing, innovatie en duurzaamheid bij Special Fruit. “Wat ons vooral onderscheidt in de markt is het feit dat we ons volledige gamma gedurende het hele jaar – zonder kwaliteitsverlies - aan onze klanten kunnen aanbieden.”

"Groenten en fruit zijn positieve producten."

Special Fruit is een echt familie- bedrijf, opgericht in 1990 door de broers François en Patrick Maes. “Het verhaal begon eigenlijk al in 1974 toen mijn vader François de supermarkt van zijn ouders in Gooreind (Wuustwezel) overnam”, vertelt Koen Maes. “Samen met zijn broer Patrick - die een aantal jaren later ook in het bedrijf stapte - begon hij met het invoeren van aardbeien, om de periode dat deze in België niet geteeld konden worden te overbruggen. Al snel gingen ze ook op zoek naar fruitsoorten die andere winkels niet konden leveren. Op die manier is de kiwi aan het gamma toegevoegd. Dat businessmodel ontgroeide de supermarkt, waardoor Special Fruit het levenslicht zag en door de snelle groei verhuisde van Gooreind naar de Transportzone in Meer.”

Internationaal én lokaal

Vandaag is Special Fruit een stevige kmo die – mede door de inbreng van de tweede generatie, want ook de twee broers van Koen zijn aan het werk in het bedrijf – internationaal én lokaal actief is. Specialisten van Special Fruit gaan overal in de wereld op zoek naar het beste fruit, maar daarnaast werkt het bedrijf ook in de eigen regio samen met heel wat telers. “We zoeken altijd naar producten die een meerwaarde betekenen voor onze klanten”, legt Koen Maes uit. “De helft van onze omzet halen we uit zacht fruit en bessen. Maar ook exoten zoals mango’s, lychees en avocado’s spelen een belangrijke rol. Kort samengevat draait bij ons alles om beschikbaarheid, kwaliteit, houdbaarheid en smaak. We leveren een fruitsoort pas aan een groothandel of supermarktketen wanneer we deze het hele jaar door kunnen leveren en we de kwaliteit te allen tijde kunnen garanderen. Daarnaast is de houdbaarheid van een product essentieel, hierdoor leveren we sommige soorten of rassen niet op verre bestemmingen en kiezen we voor alternatieven die reisbestendiger zijn. En ten slotte is smaak altijd een bepalend criterium: trends veranderen en niet elke regio valt voor hetzelfde fruitras. Onze specialisten moeten daarom steeds de vinger aan de pols houden en permanent op zoek gaan naar nieuwe rassen en verbeterde variëteiten.”

Special Fruit Academy

Om hun hierbij te helpen startte het bedrijf de Special Fruit Academy, een eigen opleidingscentrum voor interne en externe mensen. “Oorspronkelijk zijn we met de academy begonnen om het winkelpersoneel van onze klanten vertrouwd te maken met het fruit en de groenten uit ons gamma”, vertelt Koen Maes. “Maar al snel zagen we dat ook onze eigen medewerkers baat hebben bij de opleiding. Tijdens de lessen krijgen de cursisten uitleg over de herkomst van de producten, de verschillende smaken, sterke en mindere punten van een soort, enz. Intussen zijn we in de academy ook gestart met taalopleidingen. Nederlands voor de anderstaligen in ons bedrijf, maar ook Spaans voor onze aankopers die in de Latijns-Amerikaanse landen actief zijn.”

Duurzaamheid

Door innovatieve projecten zoals de SF Academy, maar ook door het investeren in duurzaamheid, blijft het bedrijf stappen vooruit zetten. “Groenten en fruit zijn positieve producten, die eigenlijk nog altijd te weinig gegeten worden”, zegt Koen Maes. “Er is dus zeker nog ruimte voor groei. Intussen zijn we met 180
vaste medewerkers in Meer en nog eens een veertigtal mensen in onze Spaanse vestiging. Tijdens piekmomenten vullen we deze aan met seizoensarbeiders. Special Fruit maakt waar mogelijk altijd duurzame keuzes. We investeren in onze verpakkingen, kiezen voor recycleerbaar plastiek of concepten met 30% minder plastiek. Onze logistiek is en blijft een uitdaging, we moeten onze producten nu eenmaal verplaatsen. Toch proberen we altijd te kiezen voor de meest duurzame vorm van transport. Waar mogelijk opteren we steeds voor zeevracht en we zijn nu volop bezig met een actieplan om tegen 2030 een stevig C02-reductie te realiseren.”

MK - Advertentie Van Dessel
Advertentie VanRoey- nov
Proximus
AW_Welt Whitepaper Inclusieve leidinggevende
AW_Welt_6stappenplan
imu - vzw - Recupel
IMU - vzw - Mediafin TTL
AW_Digitalisering

Artikel uit publicatie