Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 25/09/2024

Wie BergHOFF Belgium zegt, zegt duurzaam kookgerei. Maar de afgelopen jaren heeft de exclusieve verdeler van BergHOFF in de Benelux onder leiding van Hilde Rutten ook de interne keuken flink verduurzaamd. Als VCDO-lid wil Hilde nu leveranciers en consumenten inspireren om samen de hele supply chain duurzaam te maken. “We willen ook onze consumenten op weg helpen naar een zo laag mogelijke voetafdruk.”

 

Hilde Rutten 

  • Leeftijd: 50 jaar
  • Aantal jaren eigenaar/ondernemer: 16
  • Levensmotto? “Succes is het vermogen om keer op keer te falen zonder daarbij je enthousiasme te verliezen.”
     

BergHOFF Belgium speelt een pioniers­rol op het vlak van duurzaamheid in de kookwereld, maar de eerste impulsen kwamen uit Nederland. “Na de Tweede Wereldoorlog gaven Nederlandse bedrijven voedingspakketten aan personeel”, vertelt eigenaar Hilde Rutten. “Sindsdien is dat geëvolueerd naar geschenkpakketten; een bakpakket met pannenkoekenpan bijvoorbeeld, of simpelweg een bon voor een fysiek product. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is in Nederland al langer belangrijk, wij zijn vrij snel mee gaan surfen op die golf.”

Aan de slag in het VCDO
Toen Voka – KvK Limburg het gloednieuwe Voka Charter Duurzaam Ondernemen aankondigde, wist Hilde al snel dat ze wou deelnemen. “Als je met duurzaamheid van start gaat, is het nogal een zoektocht. Het VCDO begeleidt je hierin. Vorig jaar zat ik op de SME Assembly in Bilbao en besefte ik plots hoe goed georganiseerd het VCDO eigenlijk is. Zeker wat betreft duurzaamheidsrapportering staan we in België ver voor op de meeste landen.”

Beginnen aan het VCDO doe je in de SDG Pioneer-fase. “Een fase van bewustwording en quick wins”, vertelt Hilde. “Eerst ga je aan de slag met de verplichte quick wins, zoals afvalsortering. Je wordt jaarlijks geëvalueerd, wat ervoor zorgt dat je de vinger aan de pols kan houden. De evaluatie was erg serieus, ik voelde me alsof ik een mondeling examen moest afleggen. Je moet er echt actief mee bezig zijn en je acties duidelijk onderbouwen.”

Geïnformeerde supply chain
Na de SDG Pioneer-fase kwam BergHOFF Belgium in de SDG Champion-fase terecht. “In deze fase moeten we duidelijk aantonen dat we in een transitieverhaal zitten. Nu zijn we een tool aan het ontwikkelen waarmee we onze CO2-afdruk op elk moment kunnen meten. Zo kunnen we elke partner de afdruk van zijn bestelling meegeven. Bovendien gaan we een handleiding maken voor onze partners zodat ze hun eerste stappen kunnen zetten naar duurzaam rapporteren. Wij rapporteren aan grote bedrijven, maar onze retailklanten gaan dat in de toekomst ook moeten doen. Wij willen hen helpen.”

 

"Wat betreft duurzaamheidsrapportering staan we in België ver voor op de meeste landen."


Niet alleen de producenten, maar ook de eindgebruikers moeten degelijk geïnformeerd worden, vindt Hilde. “De standaard bewustwording van een consument is niet zo hoog. Toch zijn er veel manieren om minder te verbruiken. Bij het koken moet je de boostfunctie niet gebruiken, wat minder water is vaak ook goed en met een deksel op de pot kookt je water sneller en verbruik je dus minder energie. Groentechef Frank Fol, die ook ambassadeur van de VN is, helpt ons dat uitleggen in filmpjes.”

Inspireren
Met haar proactieve aanpak heeft Hilde duurzaamheid geïntroduceerd op elk niveau van BergHOFF. Ook BergHOFF Worldwide is nu lid van het VCDO. En in BergHOFF Belgium is de mindset grondig veranderd: “We denken altijd in functie van duurzaamheid, zeker als het op verpakken en verplaatsen aankomt. Op aanraden van onze magazijniers hebben we bijvoorbeeld een shredder aangekocht. Zo gooien we minder dozen weg, en wat we versnipperen, kunnen we gebruiken als opvulmateriaal – geen plastic bubbelfolie meer, maar gerecycleerd karton.”

In de volgende stap van haar duurzaamheidsverhaal wil Hilde nu ook andere bedrijven betrekken om consumenten te inspireren. “Dankzij VLAIO kwamen we in contact met hogeschool Odisee. Hun studenten hebben de aanzet gegeven voor een app waarmee we met behulp van gamification consumenten leren hoe ze hun voetafdruk kunnen verkleinen. We zijn nog volop aan het testen, maar bij deze dus ook een oproep: merken die mee in dit verhaal willen stappen, nodig ik graag uit voor een brainstorm.” 

Contactpersoon

Kristien Put

Coördinator Bedrijvig Limburg

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie