Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Ateljee's reis naar digitale transformatie

Ateljee's reis naar digitale transformatie

  • 08/08/2023

Ateljee vzw, een maatwerkbedrijf met een brede waaier aan tewerkstellingsprojecten, zet de eerste stappen naar digitale transformatie. Om dit tot een goed einde te brengen, is change management van cruciaal belang. Enkel zo krijg je jouw medewerkers écht (digitaal) mee. Hoe exact? Wij vroegen het aan Veronique, verantwoordelijke voor Leren & Ontwikkeling bij het maatwerkbedrijf.

Ateljee digital change management 2

Nood aan digitale skills  

In januari startte Ateljee vzw met de migratie naar een Office 365 omgeving. Later dit jaar introduceren ze een nieuw HR-softwarepakket, Progreso. Veronique Hoefman fungeert als projectmanager bij dergelijke projecten en coördineert samen met een team het hele traject. “Als maatwerkbedrijf hebben we de ambitie om onze werknemers digitaal sterker te maken”, begint Veronique. “Er wordt meer en meer verwacht dat iedereen bepaalde digitale skills heeft, terwijl wij juist voelen dat dit niet het geval is bij een groot deel van de organisatie. We willen dit kwantificeren en gaan vanaf dit jaar over tot het screenen van de digitale (mobiele) vaardigheden van iedere medewerker.” Op basis van dit resultaat gaat Ateljee opleidingen voorzien, afgestemd op de specifieke leernoden van de medewerker. 

Win-win 

Het team van Ateljee vzw ziet alleen maar voordelen in de ongoing digitale transformatie. “Ons doel is onder andere om een IT-systeem op te zetten zodat onze medewerkers zelf hun verlof of opleidingen kunnen aanvragen. Hierdoor hebben onze teamleiders minder administratief werk én groeit het zelfvertrouwen van onze medewerkers op IT-vlak. Deze win-win moeten we duidelijk maken binnen onze organisatie. Storytelling is hier een goede manier om dit te verwezenlijken. Het enthousiasme ten aanzien van onze projecten gaan we daarnaast ook letterlijk gaan meten. Aan het begin van onze projecten deden we al een nulmeting, waardoor we de progressie kunnen opvolgen. Net zoals onze projecten zelf, sturen we bij waar nodig.”

Ateljee digital change management 3

Valkuilen 

Veronique volgde onlangs zelf een opleidingstraject bij Voka rond change management. Ondanks haar ervaring binnen verschillende changeprojecten, ging ze naar huis met een pak extra informatie. “De opleiding toonde me dat het heel belangrijk is om binnen dergelijke transformatie niet jouw collega’s uit het oog te verliezen. Soms ligt mijn nadruk vooral op het coördineren van en minder het menselijke aspect erachter. Ik ben zelf zeer prestatiegericht, waardoor ik te weinig tijd neem om vragen te stellen en actief te luisteren. Zo worden de stillere personen bijvoorbeeld vaak vergeten in discussies. Een goede balans hierin zoeken, een actieplan uitschrijven en feedback vragen is dus een must. Stuk voor stuk concrete tips die ik kreeg van de experten van Voka, Deloitte en mijn peers tijdens de opleiding.”

Gouden tip 

“Bij het screenen van potentiële softwareproviders is het niet alleen belangrijk om referenties op te vragen bij klanten, maar ook na te gaan wie het project bij hen heeft geleid en daarmee ook de implementatie bij de klant heeft opgevolgd. Zijn zij tevreden over die persoon, dan kan je aan de provider vragen of die persoon ook jouw project kan coördineren. Maak trouwens de verwachtingen zeker duidelijk wanneer je het contract tekent. Toch al één onzekerheid minder!”

ateljeevzw.be

Treed je graag in Veronique's voetstappen? Schrijf je dan in voor de Digital Change Management opleiding of stuur een e-mail naar carolyn.bednarz@voka.be voor meer informatie.

Bekijk zeker ook volgende opleidingen

Contactpersoon

Carolyn Bednarz

Groeitrajecten - Innovatie