Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Help je medewerkers gezond te snoepen

Help je medewerkers gezond te snoepen

  • 01/03/2023

Toen Roel Paesmans na vier jaar Janssens Pharmaceutica als financieel manager besloot te gaan werken in Fruitsnacks, het bedrijf van zijn ouders, brak corona uit. Hij werd meteen gebombardeerd tot crisismanager. Nu werkt hij als algemeen manager naast zijn ouders.

Fruitsnacks levert fruitpakketten aan bedrijven en particulieren

“Mijn ouders zijn fruittelers van de derde generatie. In het begin werkten ze als fruitboer en sorteerden ze ook fruit voor derden. Dat betekende elke dag opnieuw hard werken zonder zeker te zijn van goede cijfers. Heb je minder geluk en slecht weer, dan kijk je uit op een kleine oogst. Heb je meer geluk en mooi weer, dan heb je een fantastische oogst, maar je buurman ook. Dat leidt dan weer tot een overaanbod op de markt en een lage prijs. Mijn ouders zochten een manier om hun fruit meteen aan de eindconsument te verkopen, zonder tussenkomst van veiling, handelaar en winkel. In 2008 hebben ze Fruitsnacks opgestart, toen een echt gat in de markt”, vertelt Roel.

“Van mijn ouders mocht ik studeren wat en werken waar ik wou, hoewel ze me graag in hun eigen bedrijf zagen. Na mijn studies handelsingenieur heb ik eerst vier jaar gewerkt bij Janssens Pharmaceutica en er veel geleerd, onder meer op het vlak van management. Omdat de zin om te ondernemen maar bleef opspelen, besloot ik de stap te zetten naar het familiebedrijf. Daar zou ik me buigen over het financiële luik. Amper drie weken later brak corona uit, een heftige tijd die ik doormaakte als crisismanager. Nu buig ik me over het algemeen management, naast mijn ouders."

Fruit op het werk fiscaal aftrekbaar

“Fruitsnacks doet het goed, we leveren aan 3.800 klanten in een straal van 200 kilometer rond ons bedrijf, zowel grote bedrijven als Brussels Airlines en de garagist om de hoek. Wist je trouwens dat fruit op de werkvloer fiscaal aftrekbaar is? Dat is het resultaat van het lobbywerk van mijn vader”, laat Roel trots horen. “De logistieke keten op poten zetten en onderhouden is het moeilijkste, maar gelukkig werken we met abonnementen en een vrij stabiel klantenbestand dat wekelijks, tweewekelijks of maandelijks een korf fruit afneemt. Onze manden bestaan altijd uit acht soorten fruit. De appels en peren zijn de onze, het andere fruit kopen we zo lokaal mogelijk in. In de winter grijpen we uiteraard vaak naar citrusvruchten.”

Nadruk op milieuvriendelijk telen

“We doen heel bewust aan milieuvriendelijk telen, dat zit echt in het DNA van ons bedrijf. En dat is alleen maar logisch. Als vierde generatie fruittelers zou het maar raar zijn als we geen zorg voor het land zouden dragen. Onlangs hebben we het VCDO-pioniersproject van Voka afgerond, het Charter Duurzaam Ondernemen dat kmo’s helpt duurzame doelstellingen te bereiken. Tegen 2030 willen we bovendien volledig klimaatneutraal zijn, en dat is een andere pittige doelstelling”, lacht Roel.

Bij Voka is het leuk netwerken

“Bij Voka is het inderdaad leuk netwerken, want je wordt omringd door een groep van gelijkgezinden die elkaar met een half woord begrijpen. Je krijgt op een heel informele manier de mooiste ideeën aangereikt. En ik ben blij af en toe mensen met mijn financiële kennis te helpen.”

Contactpersoon

Laurens Kuijpers

Coördinator Jong Voka Limburg

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie