Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Hello Customer verwelkomt Kaat én Fatima
Leslie Cottenjé
  • 01/03/2019

Hello Customer verwelkomt Kaat én Fatima

“Een exotische naam schrikt me niet af, ik heb gewoon de juiste persoon voor de job nodig”, zegt Leslie Cottenjé, CEO van Hello Customer. De scale-up helpt bedrijven om met behulp van artificiële intelligentie klantencommentaren te verzamelen en te analyseren, en is in volle groei. Nieuw talent is dus meer dan welkom, in welke vorm dan ook. 

Leslie Cottenjé
Leslie Cottenjé ©ID/Bob Van Mol

“We laten ons niet beïnvloeden door een bepaalde naam, waar iemand woont, een bepaalde religie die iemand heeft of welke taal iemand spreekt. De twee voornaamste zaken waar we naar kijken zijn de menselijke match en coachability”, vertelt Leslie Cottenjé. Als vrouwelijke CEO in een mannenwereld is ze zelf een rolmodel voor diversiteit. Vrouwen met een ondernemersdroom worden te weinig aangemoedigd, vindt ze. Berichten zoals ‘Slechts 4% van de vrouwen haalt durfkapitaal op’ of ‘1 op 4 vrouwen die vandaag zelfstandige is, zou niet opnieuw beginnen mochten ze de klok kunnen terugdraaien’ zijn daar voorbeelden van. “Al die negatieve berichtgeving rond vrouwelijk ondernemerschap … We hebben zoveel mannelijke ondernemers waar we naar opkijken: Elon Musk, Steve Jobs,... Zolang we daar geen vrouwen bij zetten, blijft dat een minderheidsaangelegenheid.” 

Hello Customer probeert alvast het goede voorbeeld te geven. Zo’n 50% van de medewerkers is een vrouw. “Ik hoop dat als Hello Customer nog verder groeit, een aantal vrouwelijke collega’s zelf gestimuleerd wordt om hun eigen start-up te beginnen.” Het woord ‘collega’s’ gebruikt Leslie bewust. “Ik ben linguïst van opleiding, dus semantiek is voor mij alles. Intern spreken wij hier daarom niet over werknemers of medewerkers, maar over collega’s of teammembers. En dat trekken we helemaal door in het bedrijf. Iedereen krijgt hier vanaf dag 1 het volledige vertrouwen. En gaat het fout? Dan kijken we waar het fout gaat en hoe we dat kunnen bijsturen.”

Zo heeft Leslie Cottenjé een belangrijke les geleerd uit haar vorige aanwervingen. “Als je mensen aanneemt die minder vanzelfsprekend zijn, behandel je die met fluwelen handschoentjes. Terwijl ze het net verdienen om even hard uitgedaagd te worden als de rest.” Bij Hello Customer leerden ze dit al doende. “Eén van onze collega’s is autistisch. Bij zijn eerste werkdag hebben we hem een bureau, goed afgeschermd van iedereen, gegeven. Maar wat zagen we dan? Hij bleef daar zitten en kwijnde weg. Door hem uit zijn comfortzone te halen, bloeide hij helemaal open. Hij is nu zelfs Head of AI.” Ook bij een andere collega was het net zo. “Als vluchtelinge uit El Salvador, werd ons bij haar start meteen op het hart gedrukt hoe moeilijk ze het gehad had. Dus we ontzagen haar. Maar zij is daar niet mee geholpen. Mensen gedragen zich zoals ze behandeld worden. Dat is voor mij de grootste les geweest. Als je Fatima aanwerft, moet je haar hetzelfde behandelen als Kaat.” 

Contactpersoon

Zoë Vandekerckhove

Webredacteur

VZW - vGD
VZW - NBN
ING
SD Worx