Skip to main content
  • 13/02/2020

Held redt croissants

Er is een app voor alles. En soms start een app een heel nieuwe business die voordien ondenkbaar was. Met Too Good To Go redden voedselhelden maaltijden die anders in de afvalcontainer belanden.

Voedselverspilling is geen hype maar een megatrend

Geen minuut gaat voorbij zonder dat Jonas Mallisse het woord 'verspilling' laat vallen. In een gesprek van anderhalf uur is dat ruim honderd keer. Kwestie van de boodschap door te duwen. En het werkt, want zijn app Too Good To Go tokkelt op een gevoelig stukje van ons geweten: we zijn grootgebracht met de waarschuwing dat je geen eten verspilt.

"Voedselverspilling en de klimaatopwarming, het zijn geen hypes", stelt Jonas Mallisse met nadruk. "Het zijn megatrends. Feit is dat niemand graag eten weggooit. Vreemd genoeg is voedselverspilling een dagelijkse gewoonte bij vele bedrijven en gezinnen. Dat eten is letterlijk Too Good To Go. Elk jaar deponeren we in België 3,5 miljoen ton eten in de vuilnisbak. De waarde daarvan wordt geschat op 670 miljoen euro."

croissants

Maaltijden redden aan een vriendenprijsje

Die voedselverspilling gaat Mallisse tegen met een app. Aan de ene zijde zitten de bakkerijen, supermarkten, restaurants, ... die op het einde van de werkdag verse producten of kant-en-klare maaltijden over hebben. Aan de andere zijde van de app kijken particulieren naar het aanbod, om die overschotten aan een vriendenprijsje op te halen. 

Jonas Mallisse hanteert daarvoor een eigen jargon: de maaltijden van de 'partners' worden opgehaald door 'voedselhelden' die 'maaltijden redden'. Een bakkerij in de buurt maakt elke avond vijf pakketten met wat er op dat moment nog op de schappen blijft liggen en verkoopt elk pakket aan bijvoorbeeld 4 euro. Wat erin zit, is meestal een verrassing omdat de bakker vooraf niet weet wat er in zijn winkel zal resten. Misschien 'red' je een dozijn croissants, misschien moet je tevreden zijn met pistolets en een bruin brood.

Het betaalmodel is eenvoudig. De 'voedselheld' betaalt eerst aan de app en mag dan het voedsel ophalen. De app houdt een commissie in en stort de rest naar de handelaar.

Actief in 14 Europese landen

Het concept komt uit Denemarken en zwierf ondertussen uit over heel Europa. Een lokale versie van de app is momenteel actief in veertien Europese landen. In België werd het door Jonas Mallisse geïntroduceerd in 2018, om onmiddelijk een verschroeiende start te nemen.

"We hebben op dit moment 2.800 partners die overschotten ter beschikking stellen. Dat cijfer is hoog omdat ook grote ketens zoals Carrefour partner worden. Aan de andere kant tellen we nu 877.000 geregistreerde gebruikers in België, met daarvan 200.000 geregelde klanten. Dat tempo hebben we voor een deel te danken aan de Belgische pers. We kwamen op die korte tijd meer dan vierhonderd keer in de media. Dat heeft enorm geholpen."

Het voorbije jaar ging de omzet van het bedrijf maal tien, met drie keer zoveel medewerkers, 'waste warriors' in de taal van Too Good To Go. "Op elke vacature krijgen we 150 kandidaten, mensen die graag in dit verhaal willen meestappen. Ik moet die soms wel wat afremmen. We zijn een business for good. Maar we zijn wel een business."

Artikel uit publicatie

ING
SD  Worx