Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Handelsmissie China – Voka organiseert seminarie in Shanghai over 3e belangrijkste exportbestemming buiten EU
China handelsmissie
  • 19/11/2019

Handelsmissie China – Voka organiseert seminarie in Shanghai over 3e belangrijkste exportbestemming buiten EU

Aangezien Vlaanderen meer dan 90% van de Belgische handel met China vertegenwoordigt, organiseerde Voka voor het eerst een seminarie tijdens een prinselijke missie. Naast Vlaams minister-president Jan Jambon spraken er ook drie doorwinterde China-experts. “Met dit Voka seminarie willen wij in de eerste plaats bewustzijn creëren onder onze ondernemers dat China steeds meer evolueert van een ‘lagekostenfabriek van de wereld’ tot een innovatiehub met miljoenen kapitaalkrachtige consumenten”, zegt Niko Demeester, secretaris-generaal van Voka.

Op woensdag 20 november organiseerde Voka in Shanghai, op de grootste Belgische handelsmissie ooit, voor het eerst een seminarie tijdens een handelsmissie. Met het seminarie ‘The innovative China of today: Source of capital, technology and partnerships for Belgian companies’ wou Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, in de eerste plaats de nieuwe economische ontwikkelingen in China beter belichten. Het belang voor de Vlaamse economie is niet gering, aangezien China de derde belangrijkste exportbestemming is voor Vlaanderen buiten de EU.

“De perceptie over China als een lagelonenland waar het vooral interessant is om goedkoop te produceren, is nog steeds wijdverspreid in Europa”, stelt Niko Demeester, secretaris-generaal van Voka. “De prinselijke missie naar China leek ons een uitstekende gelegenheid om meer bewustzijn te creëren onder de Belgische ondernemers dat China niet louter meer de fabriek van de wereld is maar zich steeds meer ontpopt tot een kapitaalkrachtige innovatiehub”.

Technologische supermacht

Tijdens het evenement, dat geopend werd door de Vlaamse minister-president Jan Jambon, deelden drie doorwinterde China-experts hun visie over het economische reilen en zeilen in het Verre Oosten. De Chinese omslag van een exportgedreven economie naar een economie die steeds meer groeit op basis van binnenlandse consumptie is al even bezig. Waar China in 2007 nog maar voor 4% van de totale wereldconsumptie instond, is dat vandaag al opgelopen tot 10%. Er wordt verwacht dat dit tegen 2030 al zal oplopen tot 16%. Dat de Chinese economie steeds meer aan het verschuiven is van ‘Made in China’ naar ‘Designed in China’ is nieuwer. Zo vraagt China sinds 2011 het meeste patenten aan ter wereld en zijn verschillende Chinese technologiespelers enorm sterk gegroeid de afgelopen jaren, waaronder in het bijzonder Huawei en ZTE.

“China is een gigantische afzetmarkt van 1,4 miljard consumenten, wiens koopkracht jaar na jaar toeneemt”, beaamt Wim Bosman van Credendo, die aan de missie deelneemt. “China is niet langer het goedkope productiecentrum van de wereld, maar groeit razendsnel uit tot een economische en technologische supermacht.”

Ook al biedt dit heel wat opportuniteiten voor Belgische bedrijven, China blijft nog steeds geen gemakkelijke markt om zaken te doen omwille van zakelijke, culturele en politieke verschillen met de Europese markt. Demeester: “Met dit seminarie willen we dan ook onze Vlaamse ondernemers concrete tips & tricks aanreiken om beter te kunnen inspelen op de vele economische opportuniteiten die China biedt.”
 

Contactpersonen

Kasper Demol

Woordvoerder

Gilles Suply

Adviseur Europese Zaken & Internationaal Ondernemen

ING
SD Worx