Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • HackYourFuture geeft vluchtelingen (digitale) kansen
Michiel Leyman en Maité Cluydts

HackYourFuture geeft vluchtelingen (digitale) kansen

Het aantal openstaande vacatures in de IT-sector stijgt razendsnel. Talent is meer dan welkom, maar moeilijk te vinden. HackYourFuture biedt met zijn programmeerschool een oplossing. Het opzet? Vluchtelingen in zes maanden tijd opleiden tot webontwikkelaar. 

In de digitale hub BeCetral in het station Brussel-Centraal brengt de programmeerschool HackYourFuture iedere zondag vluchtelingen en vrijwilligers tezamen. Zes maanden lang leren de studenten alle technische ins en outs voor een toekomst als webontwikkelaar. De opleiding bestaat uit acht modules. En in elke module maken de leerlingen kennis met een codeerprogramma.

Open programma

HackYourFuture
Maïté Cluydts & Michiel Leyman ©Chak Lopez

Het concept van HackYourFuture komt oorspronkelijk uit Nederland. "HackYourfuture is gebaseerd op een open leerplan, dat betekent dat alle inhoud en het leerplan toegankelijk zijn voor iedereen die het wil gebruiken", vertelt Michiel Leyman, developer bij Open Knowledge, de organisatie achter HackYourFuture. "Zo was het ook voor ons mogelijk om HackYourFuture in België op te starten." 

Op basis van een toelatingsproef worden uit meer dan vijftig inschrijvingen telkens zo'n vijftien studenten geselecteerd. Maïté Cluydts, projectcoördinator bij HackYourFuture legt uit: "Tijdens die proef worden hun engagement, interesse en niveau van Engels getoetst. Ervaring of kennis zijn niet vereist. Maar als blijkt dat ze de proef moeilijk of veel vinden, dan is de kans wel groot dat ze het niet zullen halen." En daar is een grondige reden voor: "De cursus vereist enorm veel zelfstudie, want alleen op zondag wordt er van 12u tot 16u lesgegeven. De rest van de week wordt er van de deelnemers verwacht dat ze individueel op hun laptop aan het programma werken. Maar dat betekent niet dat ze geen ondersteuning krijgen. Elke student krijgt naast de cursus ook een mentor toegewezen, die hij of zij op ieder moment kan contacteren."

Motivatie

Bij onze noorderburen is het concept een enorm succes, want meer dan 90 procent van de Nederlandse leerlingen vindt na afstuderen een job. Maar hoe zit het in België? "De eerste klas studeerde in december af. En de meerderheid daarvan doet op dit moment een stage", vertelt Maïté trots. Het succes op een job schatten de twee hoog in. "Ik denk zeker dat er voor hen opportuniteiten zullen zijn. In een bepaald opzicht zijn zij de mensen die je als bedrijf moét aannemen. Ze offeren zes maanden lang hun zondag op om leergierig nieuwe skills te leren. Als dat niet aantoont dat ze er voor de volle 100 procent voor gaan, dan weet ik het niet. De enige reden waarom deze vluchtelingen niet zouden worden aangenomen, is het sociale stigma rond immigratie", zegt Michiel.

"Terwijl het stuk voor stuk slimme mensen zijn zoals u en ik. Maar ik heb het gevoel dat bedrijven soms een verkeerde perceptie hebben over vluchtelingen, dat ze te weinig skills hebben, terwijl dat helemaal niet zo is", vult Maïté aan. "Daarom proberen we meer en meer samen te werken met arbeidsbemiddelaars, zoals VDAB, Actiris, Le Forem,... Om zo een van de opleidingsmogelijkheden voor vluchtelingen te zijn en op die manier hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten."

Contactpersoon

Zoë Vandekerckhove

Webredacteur

ING
Logo Mensura
Proximus
SD Worx
DeTijd