Skip to main content

Groeien in Uruguay en Colombia

  • 05/06/2019

Zuid-Amerika, meer specifiek Uruguay en Colombia, is niet voor elke ondernemer bekend. Maar onbekend is onbemind. Vooral Colombia heeft de afgelopen jaren mooie macro-economische cijfers kunnen voorleggen, waardoor er voor de Limburgse ondernemer toch wel mogelijkheden zijn. Internationale Voka-ambassadeur Ralph Hendrikx geeft een kijkje over de Atlantische Oceaan.

Uruguay en Colombia zijn landen met een verschillende identiteit die elk hun unieke troeven uitspelen. Colombia geniet momenteel van enorme buitenlandse investeringen. Zo maakt het 4G programma ruim 70 miljard USD vrij voor verbeteringen in infrastructuur. Als volwaardig lid van de Pacific Alliance wordt er een sterke liberale handel gepromoot, maar de realiteit leert ons ook dat er rekening dient gehouden te worden met een stevige portie bureaucratie. “Zelf heb ik drie jaar onderhandeld alvorens een contract te tekenen, terwijl de politiek-economische context constant serieus evolueert.” aldus Ralph. De belangrijkste aspecten om nauw op te volgen zijn toch wel wisselkoers, inflatie, betalingstermijnen, vergunningen en aansprakelijkheden. Hoe dan ook wordt Colombia door diverse instanties aanzien als één van de beste landen om te investeren. 

Uruguay, lid van de Mercosur, is dan weer eerder een klein en traditioneel land met Europese roots. Gezien zijn geografisch ligging biedt het land niet enkel logistieke opportuniteiten met een directe toegang tot het consumptie potentieel in Argentinië, Brazilië en Chili, maar heeft het ook nadrukkelijk de kaart getrokken van de uitbouw van efficiënte vrijhandelszones. Mede dankzij het stabiele business klimaat, leent Uruguay zich uitstekend om je eerste stappen binnen de regio te realiseren. 

Lokale aanwezigheid en een grondige marktkennis blijven cruciaal om lange-termijn succes te boeken. Zuid-Amerika heeft vaak te maken met een negatieve connotatie, denk maar aan veiligheid, narcotica en corruptie. Hoe dan ook zou ik collega-ondernemers willen aanraden zich niet blind te staren op het sterk gemediatiseerde “negatieve” verleden, maar hun ogen vooral te richten op de positieve toekomst.
 

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo