Skip to main content
  • Nieuws
  • “Groei is meer dan stijgende omzetcijfers, winst en cashflow”

“Groei is meer dan stijgende omzetcijfers, winst en cashflow”

  • 01/07/2022

Maak kennis met Kim Tureluren en Joke Christoffels, twee ervaren en gedreven Limburgse onderneemsters die elk in hun vakgebied het beste van zichzelf geven. Bij Kim is dat binnen het domein van strategisch ondernemingsadvies en change management, terwijl Joke focust op verzekeringsadvies.

kim
Kim Tureluren

 

“Ik bied een brede waaier van diensten”, zegt Kim. “Als zaakvoerder van U&IK reik ik mijn klanten strategische ideeën aan, adviseer en begeleid ik managers en hun teams en fungeer ik als gids voor bedrijven en organisaties in veranderingstrajecten. Mijn klantenportfolio is erg divers, al focus ik vooral op snelgroeiende kleine en middelgrote Limburgse bedrijven. Momenteel ligt er meer dan voldoende werk op de plank!”

Ook in het kantoor van Joke is het razend druk. “ In tegenstelling tot Kim – die haar business op eigen houtje runt – ben ik bijna 20 jaar geleden samen met mijn zus in het bedrijf van mijn ouders gestapt”, geeft Joke aan. “Groep Christoffels zet hard in op de ontzorging van haar klanten via professioneel financieel en verzekeringsadvies: door het aanbieden van topadvies willen we hen gelukkig en relaxed doen voelen. Mijn team en ikzelf hechten erg veel belang aan persoonlijk contact en een positieve connectie met onze klanten. Daar word ik zelf ook gelukkig van.”

De zin van ondernemen

Anno 2022 is ondernemerschap niet altijd een wandeling in het park. Maar volgens beide onderneemsters hoeft dit niet zo te zijn. Risico’s nemen en uitdagingen tackelen zijn de charme van ondernemen. “Voor ik in 2015 mijn eigen zaak opstartte, had ik zeven jaar in loondienst gewerkt”, blikt Kim terug. “Die periode was best boeiend, maar bood niet dezelfde intensiteit als mijn jaren als onderneemster. Bij de switch naar mijn nieuwe statuut schakelde ik enkele versnellingen hoger om mijn business succesvol uit te bouwen. Starten als zelfstandige was de beste leerschool die ik mezelf kon bieden.”

Joke vult aan: “Voor mij is ondernemen synoniem met flexibiliteit, actief luisteren en gerichte keuzes maken over wat je wel en niet wilt. Na bijna twintig jaar ondernemerschap heb ik geleerd om snel zakelijke knopen door te hakken en er 200 procent voor te gaan. Zakendoen met lef, daar hou ik van!”

“Zakendoen met lef, daar hou ik van!” 

Joke Christoffels

joke
Joke Christoffels

 

Groei in de ruimste zin van het woord

Hoe schatten Kim en Joke het belang van groei in? Hierover delen ze dezelfde mening. “Ik vind het jammer dat bedrijfsgroei steeds uitgedrukt wordt in financiële kerncijfers, zoals omzet, winst en cashflow”, legt Kim uit. “Uiteraard is het belangrijk om als onderneming financieel gezond te zijn. Maar groei gaat volgens mij ook om persoonlijke ontwikkeling, meerwaarde bieden aan klanten en duurzame relaties met stakeholders uitbouwen. Ik wil mijn klanten doen groeien, zodat ze bestand zijn tegen toekomstige uitdagingen.”

Hoe beoordeelt Joke dit? “Ik zie dit ook zo. Vandaag werken we binnen Groep Christoffels niet met financiële doelstellingen. We hebben geen torenhoge groeiambities. Zelf wil ik vooral geprikkeld en gemotiveerd blijven om onze trouwe klanten volop in de watten te leggen. Ik wil niet per definitie zoveel mogelijk nieuwe klanten per jaar binnenhalen.” 

Thuiskomen bij Plato

De wegen van Kim en Joke kruisten elkaar tijdens een Platotraject. Zowel Joke als Kim hebben zich hun lidmaatschap aan Plato nog geen seconde beklaagd. “Voor mij voelt de Plato-groep aan als thuiskomen”, zegt Joke. Ik geniet steeds met volle teugen van de warme en informele sfeer binnen onze groep, aangevuld met de inspirerende zakelijke ideeën. Omdat elk groepslid zich kwetsbaar durft op te stellen en in alle openheid specifieke vraagstukken aankaart, leer ik telkens enorm veel bij op zakelijk vlak. Alles wat ik er leer, beschouw ik als een geschenk.

“Als groep dagen we elkaar maximaal uit om telkens een stapje verder te gaan in de ontwikkeling van de eigen business”, geeft Kim aan. “Dankzij de mix van starters en ervaren ondernemers zie ik steeds opnieuw een mooie kruisbestuiving van ideeën ontstaan. En omdat we allemaal eigenaar-ondernemers zijn, is het verfrissend om elkaars klankbord te zijn. Binnen onze deelnemersgroep zijn we elk heel erg verschillend, maar elk lid wordt geapprecieerd in zijn of haar eigenheid.” 

 

plato
 

 

 

 

 

 

 

Contactpersoon

Hannah Baveco

Coördinator KamerAcademie

Artikel uit publicatie