Skip to main content

Grenzeloze gesprekken: Skilpod

  • 14/04/2022

In deze reeks knoopt International Business Development Manager Petra Van Bouwelen een gesprek aan over de uitdagingen van internationalisering met ondernemers uit regio Mechelen-Kempen.

Wat is de bedrijfsactiviteit van Skilpod?

“Skilpod is een modulaire houtbouwer die zich specialiseert in de ontwikkeling en productie van compacte woningen en appartementen. Skilpod heeft de markt van het modulair bouwen voor hoogkwalitatieve huisvesting opengebroken in Vlaanderen. Op vlak van wonen is de Vlaming nochtans één van de meest kritische ter wereld. Nu in de moeilijke thuismarkt het concept haar bestaansrecht heeft bewezen, is de tijd rijp om internationaal op te schalen. Gelet op de enorme woonnood in Nederland, gecombineerd met een Nederlandse overheid die van betaalbaar wonen een absoluut speerpunt heeft gemaakt, maakt dat ook de marktcondities van die aard zijn om de opschaling naar het buitenland definitief in te zetten.”

Naar welke groeimarkten kijk je nog?

“We zijn geruime tijd in Nederland actief geweest en hebben er zeer mooie
projecten verwezenlijkt, met als grootste de bouw van een heel dorp met +/­ 100 woningen op het eiland Texel. Door Covid is de Nederlandse markt snel veranderd en zeer protectionistisch geworden.
Daarom zijn we in het begin van de pandemie teruggeschakeld naar de Vlaamse markt. We hebben goed de tijd genomen om producten te ontwikkelen specifiek voor de particuliere eindklant in Vlaanderen. Het product staat nu op punt en we blijven veel vraag krijgen vanuit de Nederlandse markt. We hebben dan ook besloten om onze producten lichtjes aan te passen waardoor ze ook prima voldoen aan de Nederlandse eisen. Hiernaast krijgen we ook vraag vanuit de UK en Duitsland. We willen het product nu makkelijk schaalbaar maken zodat we ook in deze landen kunnen opstarten. Als we echt mogen dromen kijken we richting de VS. Ik ben ervan overtuigd dat hier heel veel kansen liggen voor ons product.”

Hoe blijf je competitief ten opzichte van andere spelers?

“Wij zetten zeer sterk in op innovatie en productontwikkeling. We hebben een uitgebreid team van ontwerpers, ingenieurs en BIM­tekenaars die dagelijks bezig zijn om het status quo in de bouw te doorbreken en werken aan de modellen die binnen 1 à 2 jaar op de markt komen. Verder kijken
wij ook continu naar andere markten waarin ons product het verschil kan maken. Daarnaast zetten wij ook enorm in op design: we proberen ons echt te onderscheiden door een herkenbaar merk neer te zetten dat niet regiogebonden is. Dit alles, samen met de Belgische kwaliteit in de bouw, maakt ons een unieke speler in de Benelux en misschien zelfs ver daar buiten.”

Hoe is jullie ervaring met de dienstverlening van Voka?

“De kracht van Voka zit hem in het zeer uitgebreide netwerk. Zowel het samenbrengen van starters die van elkaar kunnen leren als het samenbrengen van ervaren bedrijven of van experts met hulpzoekende bedrijven. Het is zeer laagdrempelig om deel te nemen aan opleidingen of netwerksessies om een goede basis te leggen over eender welk thema of om van gedachten te wisselen met gelijkgestemden. Luisteren naar een praktijkgetuigenis werkt enorm inspirerend! Verder is het netwerk van de medewerkers van onschatbare waarde. Voor elke vraag kan er doorverwezen worden naar de juiste experts, moest
het antwoord zelf al niet vanuit de medewerkers meegegeven worden. Ook de link met andere instanties in het binnen­ en buitenland is een grote sterkte (International chamber of commerce, de ambassades, Vlaio, FIT, andere internationale KVK’s, etc). Wij doen dan ook regelmatig dienst op de verschillende kanalen van de KVK.” 
 

Artikel uit publicatie