Skip to main content

Grenzeloze gesprekken met Thermalux

  • 08/11/2022

In deze reeks knoopt International Business Development Manager Petra Van Bouwelen een gesprek aan over de uitdagingen van internationalisering met ondernemers uit regio Mechelen-Kempen.

Wat is de bedrijfsactiviteit van Thermalux?

“We zijn fabrikant van luxe sauna’s, infraroodsauna’s, stoomcabines en aanverwanten. Omdat ons ontwerp en design zo uniek is en we erg onderscheidend zijn in de markt was er enorm veel vraag vanuit het buitenland en hebben we besloten te internationaliseren. Onze producten situeren zich in een sterke nichemarkt waarbij we ons vooral richten op een hoger marktsegment. We hebben tot over een paar jaar rechtstreeks aan de eindconsument verkocht, in gans Europa. Omdat we de plaatsing ook zelf deden was dit op een bepaald moment niet meer haalbaar. De logische stap werd dan genomen om een dealernetwerk in het buitenland uit te bouwen.”

Naar hoeveel landen exporteren jullie en naar welke groeimarkten kijk je nog?

“Voornamelijk Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk en de UK. We zijn echter in onderhandeling met een potentiële partner die Noord-Amerika en Canada voor zijn rekening zou nemen, iets waar we erg naar uit kijken.”

Hoe blijf je competitief ten opzichte van andere internationale spelers?

“Door steeds meer toegevoegde waarde aan ons product te geven. We waren al uniek que design en uitvoering. Sauna’s in RAL-kleuren, ingebouwde douche’s, alles-in-één oplossingen. We bieden steeds meer varianten en mogelijkheden aan.”

Hoe is jullie ervaring met de dienstverlening internationaal ondernemen van Voka Mechelen- Kempen?

“De expansie naar de USA zouden we zeker niet op eigen houtje kunnen realiseren. Dankzij het netwerk van Voka komen we hiervoor bij de juiste mensen terecht om ons te helpen.”

Een laatste tip voor de startende exporteur?

“Springen, durven, en snel bijsturen waar nodig.”

MK - Advertentie Van Dessel
Advertentie VanRoey- nov

Artikel uit publicatie