In deze reeks knoopt International Business Development Manager Petra Van Bouwelen een gesprek aan over de uitdagingen van internationalisering met ondernemers uit regio Mechelen-Kempen.
Wat is de bedrijfsactiviteit van AED Group?
“AED verhuurt, verkoopt en financiert audiovisueel materiaal naar de professionele gebruiker. Zowel het productengamma als het toepassingsgebied zijn zeer uitgebreid: het hoogwaardige licht-, geluids-, en videomateriaal wordt door klanten van AED gebruikt op alle soorten van evenementen over de hele wereld. Founder en huidig CEO Glenn Roggeman wist het bedrijf sinds 1985 uit te bouwen tot dé referentie in de audiovisuele industrie. Al in de jaren ’90 opende hij de eerste buitenlandse AED-vestiging in Frankrijk. Nadien volgden Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Singapore. Dit najaar opent AED Middle East in Dubai om de activiteiten in de GCC-regio verder uit te bouwen. Naast de verhuuractiviteit is AED ook geëvolueerd naar fabrikant van eigen producten onder de merken AED Audio, Luxibel en NEXT Truss.”
Naar welke groeimarkten kijk je nog?
“Vandaag zien we dat de GCC-regio en het Midden-Oosten opkomende markten zijn op het vlak van entertainment. De Dubai World Expo, de Formule 1 in Saudi-Arabië en Bahrein, het WK voetbal in Qatar: deze regio ontwikkelt zich razendsnel als een ware ‘luxury leisure hub’ en het aanbod van exclusieve evenementen wordt steeds groter. Via eigen AED-kantoren en -magazijnen kunnen we de lokale markt sneller en efficiënter bedienen.”
Hoe blijf je competitief?
“AED heeft steeds sterk ingezet op standaardisatie van materialen en efficiëntie in de bedrijfsprocessen, in combinatie met een zeer transparante prijsstructuur. Klanten uit onze sector worden steeds zeer snel geholpen en ze kunnen altijd rekenen op zeer goed onderhouden materiaal, dat uitgebreid gecontroleerd en getest wordt.”
Welke trends of evoluties merk je in het internationaal zakendoen?
“Dankzij de moderne communicatiemiddelen en snelle verbindingen is de rest van de wereld nog nooit zo dichtbij geweest. Toch worden de administratieve belasting en overhead steeds groter. We leven meer en meer in een ‘paperassen’-maatschappij, en dat maakt constructief zakendoen steeds moeilijker. De overheid zou meer een dienstverlenende ingesteldheid moeten tonen, zodat dit ondersteunend werkt naar bedrijven, in plaats van vertragend en belemmerend.”
Heb je een laatste tip voor de startende exporteur?
“Overleg met andere ondernemers is een absolute ‘must do’ wanneer je als bedrijf andere horizonten gaat verkennen. Het is belangrijk om cultuurverschillen goed te begrijpen, en je leert ontzettend veel uit de ervaringen van andere Vlamingen in de wereld. Voka kan steeds helpen om contacten te leggen met andere ondernemers die je zijn voorgegaan, en dat is een belangrijke troef van bij de start. Succes!