Skip to main content

Grenzeloze gesprekken: Colac

  • 03/01/2022

Exporteur en Voka-lid in de spotlights!

Welke is de bedrijfsactiviteit van Colac en waarom zijn jullie internationaal gegaan?

Colac is gespecialiseerd in de productie van fruit-, chocolade- en karamel  sauzen en  fruitbereidingen  voor roomijs, zuivel, bakkerij en foodservice. Daarnaast zijn wij een toonaangevende producent van  ingredienten voor de artisanale ijssector.
Colac is opgestart in 1981 met de productie van de exclusieve Colac ijspasta. Reeds snel was er de drang om  internationaal te gaan.  Aanvankelijk relatief opportunistisch; over de jaren heen met meer structuur en  meer focus  op bepaalde regio’s : Europa  , Midden Oosten en Azie.   Alhoewel  Azië sinds de Covid pandemie moeilijker is geworden; je kan bijna niet reizen en bovendien worden een aantal landen uit deze regio toch meer protectionistisch.

Naar hoeveel landen exporteren jullie en naar welke groeimarkten kijk je nog?

Vandaag exporteren we naar ongeveer 50  landen  in de wereld.  Op dit ogenblik kijken we naar het oostelijk deel van Europa , waar nu toch meer opportuniteiten zijn om de iets duurdere, maar kwaliteitsvolle producten  te kopen.   Ook willen we de mogelijkheden in Afrika bekijken  , dit is een potentiële  groeimarkt voor de toekomst.  Maar we proberen zeker ook de lokale markten niet uit het oog te verliezen  en hierop te werken. De korte keten is een belangrijk gegeven in de huidige economie.

Hoe blijf je competitief ten opzichte van andere internationale spelers?

Om competitief te blijven moet je voortdurend  innoveren en continu  verbeteren.
Dit kan op verschillende gebieden: de intrinsieke kwaliteit van het product , de verpakking  en het duurzame aspect van onze productie.
Bij Colac investeren wij veel in productontwikkeling. Ons R&D lab telt vier personen die zich dagelijks inzetten om nieuwe producten te ontwikkelen of verbeteringen aan te brengen. 
Naast het product is service en klantvriendelijkheid voor ons  een differentiator naar onze klanten toe.  Het is een belangrijke uitdaging om deze belofte dagelijks waar te maken.
Welke trends of evoluties merk je in het internationaal zakendoen? 
Het valt ons op dat er een trend is naar meer regelgeving zodat de lokale markten meer beschermd worden.  Het zaken doen met Azie is  moeilijker geworden.   Wat betreft de UK hebben we geen historiek en daarom heeft Brexit weinig impact gehad.

Hoe is jullie ervaring met de dienstverlening internationaal ondernemen van Voka Mechelen-Kempen en leg uit waarom?

Wij doen regelmatig beroep op Voka  voor  wat extra hulp mbt kennis van de  lokale export markt en  klanten adressen.  We hebben een nu een export traject  lopen voor Egypte. 

Een laatste tip voor de startende exporteur?
Eerst goed documenteren  en informeren alvorens je start.  En duidelijk je strategie bepalen op voorhand zodanig dat je je potentiele kanten  accuraat kan selecteren.


Voka en Flanders Investment and Trade zijn waardevolle organisaties die daarbij zeker kunnen helpen.

 

Colac2é


 
 

Artikel uit publicatie